"Gode og dårlige egenskaper?"

"Hva er dine beste og dårligste egenskaper?" er det klassiske spørsmålet i jobbintervjuer. Her bør du prøve å vri det negative til noe positivt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Får du dette spørsmålet, bør du virke reflektert og ærlig om deg selv. Vær klar på hva du er god på og hva du ikke er ikke god på. Arbeidsgivere vil heller ha tydelige personer enn utydelige, sier Geir Fottland i ISCO Group.

Bruk eksempler

Alle har negative egenskaper. Forsøk å få frem at dine negative sider kan være positive sider i noen sammenhenger. For eksempel kan det å være utålmodig eller sta (negativt) også bety at du er pågående og målbevisst (positivt).

- En god intervjuer vil følge opp dette svaret, og be deg om eksempler på når du har opplevd at utålmodighet har vært en styrke. Generelt vil det øke troverdigheten din å bruke eksempler, sier Fottland.

Olaf Bergesen i TMPSolér liker ikke dette spørsmålet. Hans erfaring er at ni av ti som blir stilt spørsmålet svarer at de er utålmodige.

Motspørsmål

- Får du likevel spørsmålet, kan det være lurt av deg å stille et motspørsmål, sier Bergesen. Han foreslår følgende motspørsmål:

”Kan du antyde en situasjon hvor du ønsker at jeg skal beskrive mine dårlige sider?”

- Men vil ikke et motspørsmål irritere?

- Merker du at intervjueren blir irritert, bør du ikke stå på og kreve svar. En måte du kan vri deg unna spørsmålet, er å svare ”...i stressede situasjoner vil jeg av noen kunne oppfattes som pågående”, sier Olaf Bergesen.

Slik bestemmer du selv settingen, og gir utålmodigheten din en positiv valør.

Verdensmester

Anne Selvig i Statoil er enig i at du kan be om en utdyping av spørsmålet. Samtidig bør du ha tenkt gjennom dette på forhånd.

- De fleste har gjort det, og sier det de gjerne vil selge seg selv på. De som selger seg selv for mye, faller fort gjennom hos oss. Det virker som de prøver å være for mye verdensmester, sier Selvig.

Hun anbefaler en midt-på-treet-tilnærming, hvor du også forteller om dine negative egenskaper. De må nemlig ses i forhold til jobben du har søkt på.

- For eksempel kan det være greit å si at du er skravlete dersom jobben krever at du er god til å kommunisere, sier Anne Selvig.