Gå sammen: Kafèkollektiv

- Det virker som om stadig flere av oss begynner å gå lei av de store merkene, sier Anne-Marie Dahl, prosjektleder ved Institutt for Fremtidsforskning.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

-Det er selvsagt greit med Coca-Cola, Levis og McDonalds, men det virker som om vi har blitt mettet.

Anne-Marie Dahl ved
Institutt for Fremtidsforskning
Anne-Marie Dahl ved
Institutt for Fremtidsforskning
Vis mer

- Det virker på mange måter som om en ny selvstendighetskultur er i ferd med å gro fram. Skal du starte noe for deg selv, ville jeg derfor gjort en av to ting:

  • Start noe som er helt annerledes enn det som finnes idag, eller i det minste vri på det eksisterende.

    Det fins nok av små butikker og kaffebarer som ligger ved siden av hverandre og sliter for å overleve. Hvorfor slår ikke flere seg sammen og utnytter hverandres kundemasse?

    Vil du starte en kaffebar må du tenke nytt. Få med deg andre som driver med noe helt annet, og del på lokalene. Selg klær og drikk kaffe, eller drikk kaffe og se på kunst, eller klipp håret.

  • Og ikke glem det som er kjent og kjært. Det beste er å være annerledes og ekte på samme tid. Når stadig flere blir lei av kjedemat, er det jo fristende å diske opp med noe som kjent og nært. Hvorfor ikke starte med ren hjemmelaget mat?
- Det viktigste er uansett at du må tørre å satse. En av hovedingridiensene for å lykkes er å finne noe som appellerer til deg selv, avslutter Dahl.