Framtidens gründertips

It-toget har gått for denne gang, og det begynner å bli flere kaffebarer enn det er kaffebønner tilgjengelig. Hva bør du satse på hvis du har lyst til å starte for deg selv? Vi har spurt fremtidsforskerne.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Står du i fare for å miste jobben, eller har du bare lyst til å starte for deg selv?

Det er utrolig hva du kan tjene penger på så lenge du har en god idè. Er du først ute, vil du normalt få ekstra god oppmerksomhet, og kan dermed skaffe deg et forsprang til alle som følger i dine fotspor.

For de aller fleste er det imidlertid mangelen på gode idèer som er den store hindringen. For hvordan skal du egentlig finne ut hva som vil bli det neste store?

Alt var enklere før

I hvert fall virker det slik. Bare ved å reise utenlands for noen tiår siden, kunne de observante plukke opp trender, og til en viss grad forutse hva som også ville slå an her hjemme.

Tacobølgen, samt eksplosjonen av kaffebarer og sushibarer, er gode eksempler på ting som først har slått an i utlandet, for så å eksplodere i Norge.

Ettersom verden har blitt mindre har det imidlertid blitt vanskeligere å være først ute, vi ba derfor om ekspertenes anbefaling.

Mat og moro

Ola Gaute Aas Askheim
rådgiver i Bengal Consulting
Ola Gaute Aas Askheim
rådgiver i Bengal Consulting Vis mer

- Historisk sett er det to ting vi bruker penger på i nedgangstider, og det er mat og moro, sier Ola Gaute Aas Askheim, fra Bengal Consulting.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi unner oss for eksempel det vi kan kalle "Little Luxuries", eller dagligvarer av høyere kvalitet. Vi tar oss råd til litt dyrere vin i helgene, kjøper litt større biffer, og koser oss med eksklusive sjokolader. I tillegg vil vi bli underholdt, både i hjemmet og ute. Dette bør du utnytte, sier Askheim.

- Pass likevel på at du ikke går i de mest elementære fellene, jeg anbefaler alle å tenke nøye igjennom tre-trinns modellen:

  • Trinn 1. Du må kunne det du driver med. Pass på at du har en faglig plattform å stå på.
  • Trinn 2. Finnes det et forretningsmessig grunnlag? Undersøk markedet godt. Spør potensielle kunder om de er villige til å betale for dine tjenester, og ikke minst hvor mye de vil betale.
  • Trinn 3. Er finansieringen i orden? Har du nok midler til å klare deg på sultegrensen i 3 til 9 måneder? Startperioden kan være tung, og blir ofte lengre enn du tror.

    I tillegg kommer det garantert perioder med lavkonjunktur. Pass på at du setter tæring etter næring, avslutter Askheim.