Finn gamle annonser

Da DinSide testet jobbsøkertjenestene på nett den 1. november var gode gamle Aetat den soleklare vinner, med Finn.no som en sikker nummer to.


I følge vår søsterpublikasjon Digi står det imidlertid ikke like bra til i dag.

Utdaterte annonser

I skrivende stund ligger det inne 3614 stillinger i hele den søkbare Finn-basen. Men langt fra alle disse jobbene er ferske.

Digi.no har ved et søk på alle stillinger innen IT/telekom/Internett-kategorien funnet flere annonser der søknadsfristen har gått ut. I tillegg er det i hvert fall fem-seks stillinger fra midten av desember som har søknadsfrist 'Snarest' - noe som fort kan virke noe demotiverende på jobbsøkerne.

Lar kundene fjerne gamle annonser

I følge Digi er det ikke lenger Finn.no som sletter de utdaterte jobbannonsene i rubrikkbasen sin. Den jobben overlates nå til bedriftskundene.

Dessverre gjør heller ikke de jobben.

Kundene, det vil si arbeidsgiverne, har mulighet til å la annonsene ligge ute i seks uker, og det er mange som benytter seg av hele perioden, uten å tenke på at kvaliteten på Finn.no forringes.

- Når oppdragsgiverne våre legger inn en annonse, hender det at de legger inn søknadsfrister som er kortere enn den totale liggetiden. Da skjer det at de ikke fjerner annonsene etter at fristen er gått ut. Men det som også kan skje, er at de reaktiverer stillinger fordi de trenger flere søkere og glemmer å endre søknadsfristene, forklarer Morten Norder i Finn jobb til Digi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Men det er vel Finn.no det går utover hvis jobb-basen ikke er oppdatert? Kommer ikke denne praksisen i konflikt med Finn`s og arbeidsgivernes interesser ut mot jøbbsøkerne?

- Hvis noen jobbsøkere opplever at tjenesten ikke er oppdatert, kan jeg jo ikke benekte at det er tilfelle. Vi har selv ikke fått noen henvendelser eller klager om dette, men det er jo mulig klagene går direkte til oppdragsgiverne. Vi rører uansett ikke stillingsbasen og mener at basen følges godt opp av oppdragsgiverne, sier han og opplyser at de selv også har en systematisk oppfølging av kundene sine:

Du kan lese hele saken - og se flere kommentarer fra Finn.no her.