Finn drømmejobben på nettet

Mens vi tidligere så det som et stort skritt i livet vårt å motta gullklokken etter 25 år engasjement hos samme arbeidsgiver, skifter vi nå jobb nesten like ofte som vi skifter underbukser. Men hvordan finner vi fram til drømmejobbene?

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

I gjennomsnitt holder vi nordmenn oss til samme arbeidsgiver i 8 år. De siste årene har vi sett en markant endring i ansettelsesforholdet, og i visse miljøer er det vanlig å skifte jobb etter bare 2-3 år. Spesielt tydelig viser dette seg innenfor den nye økonomien, der arbeidstakerene ofte er like trofaste som damer på Chippendales show. Dette har ført til en oppblomstring for rekruttering og headhunterbyråer.

Mens vi for få år siden måtte pløye gjennom bunker med aviser i jakt på stillingsannonser, ser nå flere og flere bedrifter store fordeler ved å bruke Internett som rekrutteringskanal.

Jobbsøking på nettet

Det er i dag et stort antall nettsider som driver med jobbformidling. En stor fordel med slik jobbsøking er at du har mer spesialiserte søk. Så i stedet for å bla gjennom side etter side med uaktuelle annonser i aviser, kan du søke på grunnlag av profiler du har lagd.

Du kan også legge igjen CVen din, for så å kunne bli kontaktet av selskaper som er på jakt etter dine kvalifikasjoner. I teorien skal da jobbsøkningsprosessen bli mer effektiv, og du skal ha større mulighet til å finne nettopp den jobben du leter etter.

Ikke like bra i praksis?

I praksis er imidlertid kvaliteten på de ulike sidene svært varierende.

En viktig målestokk på verdien av slike tjenester er antall jobber som tilbys. En rask undersøkelse viser at flere av stedene opererer med dobbeltannonsering, slik at antallet stillinger som oppgis blir for høye.

Verst var Jobbdirekte.no, der fant vi opptil 4 like stillingsannonser Vi fant også stillingsannonser som var gått ut på dato.

Et annet problem er gamle annonser som blir stående. En annen aktør Jobline.no , viste seg at opererte med annonser som var opptil 7 måneder gamle!

Stor utvikling blant selskapene

Det har vokst frem en del store, dominerende aktører på det norske markedet.

Størst på stillingsannonser er Aetat, Stepstone og Finn.no, som med sine store og omfattende databaser ønsker å betjene hele markedet.

Den offentlige arbeidsformidlingstjenesten, A-etat, er den største aktøren på markedet. Her blir alle ledige stillinger lagt ut, og tjenesten er gratis både for arbeidssøker og arbeidsgiver. De har oversiktlige sider, mye tilleggstjenester og gir et profesjonelt inntrykk.

Denne tjenesten er etter vår mening fortsatt den beste som finnes på Internett og et naturlig utgangspunkt for aktivt jobbsøkende. Et hestehode bak finner vi Stepstone og Finn som har store databaser og mange ledige stillinger, men det mangler fortsatt en del før de når helt opp.

-Vi er en kanditatdatabase forteller Eva Bredesen i Jobline. Det betyr at vi fokuserer på å bygge opp en stor database med jobbsøkere, som til nå består av over 30.000 CV’er.

Dette er beskrivende for en trend i rekrutteringsbransjen. Mens de store aktørene betjener massemarkedet, søker andre etter nisjer som de kan betjene.

Enkelte selskaper peker seg ut og betjener kun utvalgte kundegrupper. Dette kan være alt fra rekruttering innen IT, Handel og kontor og lederstillinger, til formidlere av sommer- og deltidsjobber.

Deltidsjobb?

-Den første måneden med vanlig drift hadde vi over 1 million sidevisninger kan Kjetil J. Olsen i Deltidsjobb.no opplyse. Og fortsetter med å fortelle at de har hatt stor suksess med sin formidling av deltidsjobber.

Utfordringen for slike spesialiserte sider er at tilbudet ofte kan bli for smalt, og at det rett og slett ikke er nok interessante jobber tilgjengelig på sidene deres. En rask test viser at det er stor forskjell på også disse sidene, men at flere av konseptene kan bli en attraktiv tjeneste for ulike kundegrupper.

For deg som ønsker deltidsjobber kan imidlertid deltidsjobb.no være verdt å surfe innom, selv om vi synes de har litt dårlig layout på sidene sine.

Inntrykket vi sitter igjen med er at mange av disse rekrutteringssidene er designet kun for å tjene raske penger.

Dette viser seg ved dårlige tekniske løsinger og lite innhold, og at den salgsmessige delen er viet det største fokuset. Heldigvis er det også seriøse og dyktige aktører som har gode tilbud og tjenester til jobbsøkende. Og at jobbformidling over Internett har kommet for å bli har vi ingen tvil om.