Den fargerike CVen

- Den mest originale CVen vi har mottatt, var en sjokolade. Papiret rundt var selve CVen, sier rekrutteringsansvarlig Kjersti Røken i Cell Network Norge.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Webdesignere og grafiske designere sender sjelden CVer i word-format. De tar i bruk andre og mer raffinerte metoder.

Link

 Eksempel: Fargerik CV
   Last ned Adobe Acrobat

Tegning: Anne Angelshaug.
Eksempel: Fargerik CV
Last ned Adobe Acrobat

Tegning: Anne Angelshaug. Vis mer

- Mange sender gjerne en link til en nettside i stedet for en papir-CV. Nettsiden inneholder en personlig profil. Da er det om å gjøre å være mest mulig kreativ i design av sidene. Noen har også en tradisjonell CV i word-format til å skrive ut, sier Røken.

- Vi synes det er spennende med kunsterisk utformede CVer. Og vi tar oss tid til å lese også omfattende CVer. CVen bør selvsagt være strukturert og ryddig, men det er flere veier til målet, sier rekrutteringsleder Hanne Tryggestad i konsulentselskapet McKinsey & Co.

- Farger og bilder kan være hensiktsmessig dersom det er relevant for jobben du søker på. Men det trengs neppe dersom du søker på en jobb i det offentlige, sier Arild Vollan i Statskonsult.

For god tid

Olaf Bergesen i Solér Search & Consulting er slett ikke noen fan av den fargerike CVen.

- Lager du en kunstferdig og fargerik CV, signaliserer du at du har god tid. Dét imponerer ikke meg, sier adm. direktør Olaf Bergesen i Solér Search & Consulting.

- Faren for bli misforstått øker jo mer du tar med i CVen og jo mer fargerik den er. Du kan for eksempel sitere fra attester eller vise til en nettside med mer informasjon, men du risikerer at du ikke treffer med det du vil formidle, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Slår i hjel

- Den typiske CVen i dag ser ut som den er laget i CV-malen til Microsoft Word. Og det er helt greit, sier Bergesen.

Han får støtte av Stein Jacob Frisch i Geelmuyden.Kiese.

- Noen har lyktes med en kreativ CV - for eksempel laget et hefte om seg selv. Det kan fungere, men kan lett slå feil. Faren er at formen slår i hjel innholdet. Alt for mye effekter kveler budskapet, sier Frisch.