De moderne kontrollmetodene

Ifølge forskere er dette de viktigste nye kontrollstrategiene moderne bedrifter tar i bruk for å sikre seg at ansatte gjør jobben effektivt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De nye kontrollmetodene

  1. De moderne kontrollmetodene


Tradisjonell kontroll av ansatte har vært gjort direkte og personlig, teknisk ved samlebåndet eller byråkratisk gjennom regler.

De nye metodene er langt vanskeligere å identifisere:

  • Selvkontroll: Gjennom bygging av en sterk bedriftskultur og lagfølelse prøver bedriftene, ofte ved Human Relations-avdelingen, å få folk til å gjøre bedriftens verdier til sine egne (= internalisering). Slik slipper sjefene å drive med kontroll i vanlig forstand. De ansatte kontrollerer seg selv.

  • Verdikontroll: Bedriftene som satser sterkest på internalisering driver i praksis med verdikontroll. Verdier, ikke regler, dominerer forholdet mellom ansatt og ledelse. Dette kalles også kulturell kontroll. Siden lønnsforhandlingene ofte er individualiserte, kan ledelsen belønne de mest lojale bedre enn de mer kritiske. Da avgjør trynefaktoren hvem som får sparken ved nedskjæringer.

  • Resultatkontroll: Med stemplingsur er det snakk om kontroll av om de ansatte er til stede. I dag er det sterkere fokus på det de ansatte leverer, altså på resultatet. Dette knyttes i sin tur til lønn etter prestasjon eller ytelse.

  • Kameratkontroll: De fleste oppfatter det som positivt å jobbe i team fremfor i et strengt byråkratisk system. Ikke fullt så mange trives med å jobbe i kontorlandskap. Begge trendene har uansett én mer skjult bieffekt, nemlig at de ansatte indirekte og ofte ubevisst kontrollerer hverandre. Det er nært knyttet til internalisering av bedriftsverdiene.

  • Digital kontroll: Mange har i dag hjemmekontor og jobber hjemme for eksempel en dag i uka. Det ses gjerne på som et frynsegode. Friheten begrenses likevel av at ledelsen har muligheten til å kontrollere de ansattes e-post og bevegelser på nettet. Noen er også tilknyttet messenger-tjenester, hvor alle kan se om de er pålogget. Dette er digital kontroll.

  • Kundekontroll: Folk som jobber mot kunder, for eksempel selgere og ansatte i konsulentbransjen, er avhengig av at kundene er fornøyde. Det utgjør en effektiv kontrollmetode, ihvertfall kombinert med selvkontroll. Kundene overtar i praksis ledelsens kontrolloppgaver.

  • Stikkprøvekontroll: Vi så det i Dagens Næringsliv nylig. Avisa omtalte de flere tusen "stikkprøve-kundene" ansatt av selskaper for å sjekke servicenivået hos de ansatte. Dette gjelder dog særlig ansatte i stillinger som innebærer rutinebasert servicearbeid. McDonald's brukes ofte som eksempel.

  • Telefonkontroll: Ledelsen kan ringe folk opp på mobilen for å sikre seg at de gjør det de skal. Betaler bedriften for mobiltelefonbruken, er det enkelt å sjekke hvor de ansatte har ringt. En annen variant finnes i call-sentere, der ledere ofte lytter på kundekonsulentenes samtaler for å undersøke om de gjør en god jobb.

  • Elektronisk kontroll: En del dagligvareforretninger praktiserer videofilming av de ansatte, ofte rettferdiggjort gjennom et ønske om å redusere svinn. Uansett mål utgjør det en direkte, elektronisk kontrollform.