De mest trendy jobbene

Stem på de mest hippe jobbene i vår oversikt, og vær med å kåre de ti mest trendy jobbene i Norge akkurat nå.

Enkelte jobber er hyllet inn i et beundringens slør. Statusen oser av titlene.

En annen aura stråler fra mange av titlene på vår liste. Mystikk, frihet, kreativitet, variert og spennende arbeid, høy lønn og muligheter for å eksponere seg selv. På kjøpet kan du kanskje få kjendis-status.

TV-profilert

En del av disse jobbene er direkte knyttet til trender og motefenomener i samfunnet. Mat er et godt eksempel. Aldri har mat vært mer trendy enn nå. Kokkeyrket later derfor til å ha fått en renessanse.

- Mediene har brukt mye tid og plass på kokkeyrket, med TV-kokkene som et godt eksempel. Det er lysår mellom Ingrid Espelid Hovig og Lars Barmen, sier rådgiver Ola Gaute Aas Askheim i trendanalysebedriften Bengal Consulting.

Ekskluderende

Reklamebransjen har lenge vært forbundet med kreativitet og en smule mystikk.

- De har muligheten til å vise fram det de gjør nærmest daglig. De får eksponering, og kan sole seg i glansen av sitt eget arbeid. Dessuten er reklamemiljøet såpass lite her i landet at det får et visst ekskluderende preg, sier Aas Askheim.

Annerledeshet

I følge ham ses designere på som hippe og trendy av de samme grunnene. Aas Askheim viser til svenske Kjell Nordströms bok "Funky Business".

- Designere har en type annerledeshet ved seg og det de gjør. Det å være annerledes er en ekstra dimensjon som tiltrekker seg kreative mennesker. Forskjelligheten trekker til seg talenter. Nordström peker på at attraktive bedrifter har en eller annen "funky edge" eller annerledeshet. Det er en tendens i næringslivet generelt, særlig i kompetansebaserte bedrifter, sier Ola Gaute Aas Askheim.

PS: Vi har utelatt "jobber" som kun er oppnåelige for de få, for eksempel popstjerne, filmstjerne og liknende. Etter avstemningen vil vi lage en liste med de 10 mest trendy jobbene.