Dårlige unnskyldninger fra Leo Burnett

- Vårt poeng er å være føre var, sier informasjonsdirektøren i Leo Burnett til Aftenposten.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

IT-sjefen og informasjonsdirektøren peker i tillegg på flere gode grunner til at et slikt skritt er nødvendig:

  • Ressurser: Bedriften investerer mye i IT-teknologi og fleksible løsninger.

    Hvis kapasiteten blir redusert på grunn av mye privat e-post og store, private filer, så reduseres også nytten og effekten av disse investeringene.

  • Sikkerhet: E-post er en sentral kilde for virus, ofte i form av vedlegg. Økt bevissthet hos medarbeiderne, og mindre privat bruk, reduserer også virusfaren, selv om bedriften har et godt system for å stoppe slikt.

  • Kundeforhold: For en informasjonsbedrift som Leo Burnett er det viktig å ha kontrollen over informasjon med egne kunder, og å vise kundene at man tar sikkerheten på alvor.
Som sjefskverulant har jeg selvsagt innvendinger også på disse punktene:
  • Ressurser: Hvis kapasiteten på e-post serverne hos Burnett er for små, er det bare å innføre en størrelsesbegrensning. F.eks. ved at e-postprogrammet automatisk begynner å slette gamle meldinger når den kommer over en viss størrelse.

    Du trenger faktisk ikke en avdelingssjef som leser igjennom, for så å fortelle hvilke meldinger som bør slettes.

  • Sikkerhet: Virusplagen er reell, og en enorm kilde til irritasjon. Å tro at det kun er privat e-post som er befengt med virus er likevel en grov feilslutning.
  • Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Kundeforhold: For en informasjons- og ikke minst kunnskapsbedrift som Leo Burnett faktisk utgir seg for å være, bør vel kontakten utad - både til bekjente og forretningsforbindelser - flyte mest mulig uhindret.

    Du trenger ikke være antropolog for skjønne at humor er en kontaktskaper. I så måte fyller faktisk litt av den uønskede e-posten en viss misjon.

    Dersom Burnett bare skal tale med en stemme utad vil de raskt bli redusert til en kommunegrå gjeng.

    Akkurat det var noe vi trodde ansatte i den ekstatisk utagerende reklamebransjen fryktet mer enn noe.

    Men vi har kanskje tatt feil.

Si din mening i diskusjonsgruppen i hovedartikkelen.