Bli millionær på å selge luksus

Hvordan overlever du hvis økonomien svikter? Hva bør du satse på mellom bomber, granater og fallende priser. Se næringene som går bra i krisetider.

Publisert
Sist oppdatert

Meldingen om bomber i Madrid var ikke hva vi trengte mest etter at både Norges Bank og Statistisk sentralbyrå uttrykte bekymring over norsk konkurranseutsatt sektor i forrige uke. Enten du nå selger musikk over nettet eller norske møbler, fikk du kanskje et ekstra lite bekymret drag da du hørte ryktene om at Al Quaida var i gang igjen.

Professor Ola Grytten ved Norges Handelshøyskole
Professor Ola Grytten ved Norges Handelshøyskole Vis mer

Men trøst deg: det finnes råd.


Ola Grytten, professor i økonomisk historie ved Norges Handelshøgskole, er ekspert på krakk og krisetider, og hvem som har klart seg best gjennom økonomiske kriser de siste hundre årene.

- Enkelte næringer har gått bra i dårlige tider, oppmuntrer han.

Bruk billig kapital

Tradisjonelle næringer som krevde mye arbeidskraft og lite kapital, for eksempel treindustrien, gikk dårlig under krisen på 20-tallet. Kapitalintensive næringer gikk imidlertid ganske bra. Malm og metallindustrien, kjemisk industri og treforedling blomstret.

Skipsfartsnæringen utnyttet sine muligheter til alltid å betale kostnadene i det landet hvor de var lavest.

I hvalfangstnæringen var profitten så høy at det ikke var nødvendig med lånefinansiering.

Selg deg inn hos overklassen

I begynnelsen av 30-tallet opplevde vår del av verden den største depresjonen i moderne tid, etter børskrakket i oktober 1929. USA opplevde en tilbakegang i bruttonasjonalproduktet på 30 prosent, arbeidsløshet på over 20 prosent og deflasjon på 9 - 10 prosent. Krisa førte til massearbeidsløshet. Her hjemme var ledigheten oppe i 11 prosent. Men også da fantes løsninger, i følge professoren.

- Også i perioder når prisene avtar, er det enkelte grupper som beholder lønnen. Ettersom lønningene er rigide nedover, opplever disse å få økt kjøpekraft, og luksuskonsumet tar seg opp, forteller han.

Trickset er å oppdage nye forbruksmønstre, og beile til overklassen.

En del produsenter oppdaget nettopp dette knepet på tredve-tallet.
De som satset på:

  • kino,
  • møbler,
  • sykler,
  • elektriske artikler, radio, og
  • sport og fritid.
snudde motgang til medgang og opplevde vekst, i følge Grytten.

- Det samme gjentok seg ved konjunkturnedgangene på 80- og 90-tallet. På åtti-tallet var det særlig tjenesteytende næringer, for eksempel reiselivet som ekspanderte, fortsetter han, og nevner også IT-bransjen på 90-tallet som eksempel på vekstnæringer, på tross av korreksjonene de senere årene.

Sats på luksus

Hva de udekkede luksusbehovene kan være i 2004 er opp til deg som lever nå å finne ut av – det være seg som trygghetssøkende arbeidstaker, grunder eller investor.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer