Bli en merkevare

Selg deg selv som en uimotståelig personlig merkevare. Slik overlever du i dårlige tider og får kremjobbene i bedre tider.

[Ugjyldig objekt (NAV)]
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Personlige egenskaper blir stadig viktigere og viktigere når næringslivet ansetter folk. Det er altså disse egenskapene du nå skal selge.

Styrken

Målet er at andre skal huske deg og det du står for: "Knut Hoel? Ja, det er den kreative, unge mannen med ideene". Eller: "Anne Bakke? Hyggelig nettverksbygger med en unik evne til å vinne folks tillit."

Fremgangsmåten er basert på vanlig merkevarebygging. Finn først ut hva som er nettopp din styrke og hva som gjør deg spesiell. Fokusér så knallhardt på dette når du markedsfører deg selv.

- Først må du bli klar over dine sterke sider. Deretter skal du kommunisere dem utad. Da øker du både egen markedsverdi og selvfølelse, sier Marianne Hagelund, karriererådgiver i karrierenettverket ROM.

Image

Målet er å skape et tydelig bilde av deg og det du kan. Mennesker setter merkelapper på hverandre, og putter hverandre i bås. Ved å ta kontrollen over hvordan andre oppfatter deg, utnytter du bås-settingen til din egen fordel.

En av kollegene dine virker kanskje noe konservativ, en annen moderne og dynamisk, en tredje er en god lytter mens en fjerde kollega fremstår som en ledertype.

- Mange vet ikke hvilket bilde andre har av dem eller hvilken kompetanse de selv har. Først når de vet det, kan de gjøre noe med det, sier Hagelund.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forslag

ROM, som arrangerer kurs i personlig merkevarebygging, er et bransjeuavhengig alternativ til fagforeninger. Hva bør de kunnskapsarbeidende ROM-abonnentene (medlemmene) og andre markedsføre seg selv med?

Det kommer an på egenskaper, ferdigheter og bransje. Du bør selvsagt ikke bløffe. Ett råd er å forsøke å fremstå helhetlig, men spissfokusere på et par ting. Kreativitet, idérikdom og nettverksbygging er nevnt. Andre ting kan være din evne til å...

  • ...formidle og gjennomføre omstillinger
  • ...tilpasse deg hyppige endringer
  • ...se løsninger på praktiske problemer

    Større skala

    - Dersom du har sjelden og ettertraktet kompetanse, kan du også bruke det, sier Marianne Hagelund i ROM.

    Personlig merkevarebygging er hittil mer utbredt i utlandet, og i USA blir det nå hausset opp som en av de nye trendene i næringslivet.

    Imagebyggerne vil at du også skal gjøre noen grep rundt deg, blant annet se på kontorene, klesdrakten og til og med nettverket ditt. Særlig aktuelt for kjendiser? Tja, men kanskje det kan bidra til å gjøre deg til en?