Ble millionær på hårkjede

Hjernen og motoren bak de over 60 Nikita-salongene påstår selv at hun ikke tenkte. Hun bare gjorde det. Sant eller usant, i dag omsetter hun for 160 millioner i året.

Publisert
Sist oppdatert
Gründer Inger Ellen Nicolaisen
Gründer Inger Ellen Nicolaisen Vis mer

Inger Ellen Nicolaisen tok spranget inn i forretningslivet som purung nybakt mor. 16 år gammel startet hun sin første butikk, Misvær Barneklær og trikotasje. Spør man henne,
nevner hun også noe hundeutstyr blant sine engasjementer fra den tiden.

Ville klippe

Etter noen år med trikotasje og hundeutstyr, bestemte Nicolaisen seg - da 23 år gammel- for å satse på frisørbransjen.

- Jeg hadde en idé om at jeg ville lære meg å klippe hår og åpne fem salonger. Etter at salong nummer tre var åpnet, oppdaget jeg at administrere, det kunne jeg. Hårklippingen var det verre med, forteller hun.

Fra den første ble åpnet i 1984, tok det åtte år før drømmen om fem Nikita-salonger var realisert. I følge Nicolaisen skjedde etableringene uten forundersøkelser av verken marked eller konkurransen på de ulike stedene i Nordland.

- Jeg hadde en ide om at det måtte være cirka 15.000 innbyggere på et sted før en salong ville lønne seg. Konkurrentene tenkte jeg i grunnen ikke så mye på. Det var veldig mye som bare skjedde ad-hoc, forteller hun.

- Etterhvert begynte jeg å tullprate med venner om å starte femti salonger: "Hvorfor ikke femti?" sa vi. Det var rene fantasier, og jeg trodde ikke på det selv, engang. Men merkelig nok, opplevde jeg likevel at bordet fanget på en måte, sier grunderen.

I dag består Nikita-kjeden av 58 salonger i Norge, og fire i utlandet.

Strategi er for pyser

- Joda, vi har laget en etableringsstrategi. Den laget vi etter at vi åpnet salong nummer 36, besvarer Nicolaisen DinSides litt forsiktige spørsmål.

Etter en stund medgir Nicolaisen at hun har tenkt, i alle fall litt, mens Nikita-kjeden ble til.

Sammen med kolleger i den første tiden, ble det laget en liste på syv punkter over hva et besøk hos en Nikita-salong skulle innebære for kunden. Listen startet med hvor mange ganger telefonen skulle ringe før noen svarte (fire). Dessuten var det krav til:

  • mottakelsen,
  • kunderådgivningen,
  • frisyren,
  • avslutningen av besøket, og
  • servicen.
- Vi lagde rollespill hvor vi lekte at vi var kunder hos frisøren. Slik ble listen til, husker hun.

Nicolaisen brukte fem år på å åpne de neste 20 salongene. Deretter ble 25 nye åpnet i løpet av to år. Denne akselererende nyetableringen ble stort sett finansiert gjennom overskudd fra driften.

- Jeg liker ikke å ha lån. Jeg liker i grunn ikke banker heller, buldrer Nicolaisen humørfylt gjennom telefonrøret.

- Hvor stor gjeldsgrad vi har hatt på det meste er jeg ikke sikker på, men vi har i dag omtrent 11 millioner kroner i gjeld, og en omsetning på 160 millioner.

DS: Og hvor mange ansatte?

- Jeg har ingen ansatte. Jeg har bare medarbeidere, og dem har jeg 489 av.

DS: ??

- Det er stor forskjell på å betrakte folk som ansatt og medarbeider. Skal man ha noe håp om at hele organsiasjonen trekker i lag, nytter det ikke å snakke om at man har ansatte, forklarer Nicolaisen, og fortsetter:

- Definerer man folk som medarbeidere, følger det med en måte å behandle folk på som omfatter respekt for folks fag og arbeidssituasjon.

DS: Men hvordan klarer du i praksis å vise 489 mennesker respekt?

- Vi jobber en god del med bedriftskulturen i Nikita. Vi har driftsrådgivere med ansvar for omtrent ti salonger hver. Og det vanker mye ros hos oss, avslutter administratoren Nicolaisen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer