Best i Europa

Norske Sense er det selskapet som har vokst nest raskest i Europa de siste tre årene, viser ferske tall. Sense vokste hele 15.726 prosent.


Danske Danionics vokste nesten dobbelt så mye i perioden. Selskapet, som leverer oppladbare batterier til mobiltelefoner, vokste ekstreme 33.879 prosent fra 1999 til 2001.

Riktig tidspunkt

Norske Fast Search & Transfer ender på tredjeplass med en vekstrate på 5.352 prosent i samme tidsrom.

I teleselskapet Sense er man stolt over resultatene fra Deloitte & Touches undersøkelse Fast500, som har tatt for seg utviklingen i europeiske teknologi- og medieselskaper.

Best i Europa



- Nøkkelen har vært riktig timing. Vi kom inn i markedet på riktig tidspunkt, og fokuserte på å komme raskt i gang. Bedriftskulturen har vært lite hierarkisk og dermed tilpasset en høy vekstrate. Alle har tatt i et tak, sier Bjørn Erik Reinseth, administrerende direktør i Sense.

Oversikten er hyggelig lesning i en tid der røde tall og oppsigelser preger IKT-bransjen i mange land. Norge er ikke noe unntak. Likevel er hele 50 norske selskaper på lista over de 500 raskest voksende selskapene. 10 prosent hører altså hjemme her på berget.

Se lista over de 20 bedriftene som har vokst mest

Mye per hode

Til sammenlikning er 20 svenske og bare fire danske selskaper på lista. Gjennomsnittlig vekstrate for alle selskapene er 528 prosent.

Norges posisjon innen utvikling av høyteknologi er sterk. Midt mellom alle IKT-selskapene som sliter, er dette altså juvelene som skinner sterkest. Skal du søke jobb, bør du vurdere selskapene på lista.

Best i Europa



Sense har i dag 35 ansatte etter å ha slanket staben 10 - 15 prosent. Likevel var omsetningen hele 600 millioner siste år.

- Som i mange andre IKT-selskaper har veksten ikke vært like høy i 2002 som før, men fortsatt har vi en høy omsetning per hode, sier Reinseth.

Se de 20 beste norske selskapene

Kriteriene

Deloitte & Touche har stilt følgende kriterier for bedrifter representert i undersøkelsen:

  • De må selge og/eller utvikle teknologiprodukter.

  • De må ha hatt en omsetning på minst 50.000 Euro i 1999.

  • De må ha vært i drift i minst tre år.

  • De må ha hovedkvarter i Europa, Midt-Østen eller Afrika.