20 antistress-råd

Dette er ekspertenes råd for å holde stressnivået nede i de hektiske ukene fram mot julekvelden.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

  • Lær å late deg. Det gir overskudd. Men ikke bare ligg på sofaen. Det gir ikke overskudd.
  • Sett grenser. Ikke takk ja til alt. Du må ikke gjøre alle til lags.
  • Reduser egne forventninger til deg selv og det du vil oppnå.
  • Sett ned tempoet dersom kroppens alarmklokker kimer.
  • Våg å være utilgjengelig. Slå av mobilen av og til.
  • Sett opp en liste over det du har å gjøre, og prioritér deretter.
  • Gjør det du har lyst til minst to timer per dag.

  • Hold deg i form. Trening gir deg energi til å gjøre alt du vil/må gjøre.
  • Ikke overdriv forbruket av alkohol, tobakk og kaffe. Det bryter deg ned og tar fra deg energi.
  • Ha en god døgnrytme. En skjev døgnrytme gjør at du våkner med jetlag hver morgen.
  • Sov nok. Søvnmangel tar fra deg overskuddet.

  • Ta Gravsteinsprøven: Hva vil du helst huskes for når du forlater denne verden? Bør kursen endres?
  • Ta Dødsdomprøven: Hva ville du gjort om du bare hadde to måneder igjen å leve?
  • Ta Femårsprøven: Hva vil du utrette, oppleve og bruke tid på de neste fem årene?
  • Ta Lattertesten: Når lo du høyt og hjertelig sist?

  • Ta lange sammenhengende ferier, ikke en uke i slengen. Ta en ekstra feriedag når du trenger det (hvis du har mulighet).
  • Forsøk å kompensere for stress og lite overskudd på ett område med suksess på et annet.
  • Jobb og privatliv henger sammen, men sliter du på jobben, hjelper det å ha et harmonisk privatliv.
  • Ta i mot omsorg fra famillie og venner. Mange skuldre bærer best.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

  • Skaff deg en annen jobb et sted hvor ledelsen og ansatte tar vare på hverandre.