10 forretningsidéer for sommerferien

JOBB: Fantasien hos nordboerne synes begrenset. Mens folk i andre land viser en imponerende kreativitet for å finne måter å tjene penger, stiller vi oss sukkende i køen på arbeidskontoret. Vi har med skrått blikk sett på hva du kan gjøre i stedet.

Sommeren står for døra. Med midtsommervarme, uterestauranter og turister oppstår nye behov. Disse kan du utnytte – særlig dersom du har ferie, og trenger penger til å sitte på uterestaurantene.

50 kroner dagen

Vi vil selvfølgelig at du bruker våre eminente forretningsidéer, men du bør undersøke hvilke regler kommunen har for jobben før du setter i gang. Disse varierer nemlig en del. Du bør ikke gjøre deg til lovbryter på dette.

Sjekk for eksempel om noen sitter på eksklusive salgsrettigheter på stranda/badeplassen hvor du vil være selger. I noen kommuner må du betale kommunen for salgstillatelse. I de store byene kan dette bli dyrt. Men det kan også være billig – i Oslo betaler du kun 50 kroner dagen for salgsplass på Youngstorget. Og det er ledig plass! Faktisk er så mange plasser ledige at du som regel ikke behøver å bestille på forhånd. Du finner deg rett og slett en plass og begynner salget. En av torgvaktene vil kreve deg for femtilappen. Disse vil også kunne låne deg et bord.

Her følger forretningsidéene:

1: Selge boller/vafler i byen

Lukta av ferske vafler er den beste salgsargumentet du kan tenke deg. Siklende menn i dress stimler rundt bordet ditt, grafsende etter de varme vaflene som avgir en slik uimotståelig odeur. Rundt lunsjtider er trengselen voldsom, du kan formelig høre magene tordne mot deg. Sørg for et effektivt vaffeljern, godt syltetøy og fersk brunost. Boller kan også være et utmerket alternativ, men de avgir ikke den samme himmelske lukta – så fremt de ikke kommer rett fra ovnen. Og komfyren bør du la stå igjen hjemme.

2: Selge brus på strender og badeplasser

Alle har vi vel takknemlig kjøpt cola og liknende fra vandrende salgsboder på strendene i sydligere land. Mennesket er blant de late dyrene. Vi spaserer ikke 50 meter hvis vi ikke er nødt til å gjøre det. Derfor: Kjøp inn billig brus i dagligvarebutikken, og grav fram familiens gamle kjølebag fra loftet eller garasjen. Oppsøk strender og badeplasser i området, og tilby varene dine. Tar du Narvesen-priser, oppnår du en pen avanse. Men sjekk om kommunen godtar salget!

3: Være guide for turister

Forvirrede mennesker med fremmede klær og store kameraer på magen myldrer snart rundt store og små turistattraksjoner. De som kommer i grupper, som bussreisende japanere, har gjerne allerede en guide. Men andre trenger hjelp. Hvor er nå denne utgangen? Kan man ikke røyke her, sier du? Hvem var nå denne Munch? Kanskje på tide med noen velmente råd fra en kunnskapsrik innfødt? Selv om du kun mottar små almisser fra hver, blir det en del til sammen dersom du guider 10 personer gjennom attraksjonene.

4: Selge kart/brosjyrer/aviser til turistene

Ikke alle turister vil ha en guide og ikke alle vil gå i flokk. Individualistene blant oss vil gjerne klare seg på egenhånd. De trenger derfor et godt kart over byen, og brosjyrer over de hotteste turistattraksjonene. Og det kjøper de av deg! Og ser du at hjemlengselen bever i ansiktene, spør du hvor de er fra og vifter lett med en avis fra deres hjemland. Pass på å få penger av dem før de kaster seg over avisa.

5: Agere minibank

Som en av de innfødte, vet du forhåpentligvis hvor minibankene i byen befinner seg. Men bankenes evige ønske om større overskudd har gjort avstanden mellom de akk så ettertraktede minibankene større. I animerte stunder finner du dem ikke en gang selv. Og hva med turistene? No cash machines? Do they still live in the Middle Age here? Only trade, Viking-style? Blafrer du med ferske, norske kroner der hvor turister velter ut av tog, busser og båter, slår mange av dem til. Da vanker det små gebyr for hver transaksjon, og dagen din er reddet.

6: Camping-guide

Hoteller er en fin ting, men de koster dessverre litt for mye. Og for turister flest er prisene i Norge astronomiske, hotellprisene inkludert. Med store sår i lommeboka etter en halvtime i landet, er de klare for å ta det litt med ro. Og du kan hjelpe dem med å begrense pengeflommen. Med din utmerkede kunnskap om egnens campingplasser, gir du dem en kjøretur til campingplassene. I rusen over å spare en tusenlapp på å bo i hytte/telt i stedet for hotell, gir de deg en moderat gave for jobben. 10 turer på en dag gir en brukbar pott. For gaver takker man vel ikke nei til?

7: Pushe parkeringsplasser i byene

Rundt og rundt, med stadigere høyere blodtrykk. Med parkeringskilt dansende foran øynene, jakter de desperat etter en ledig parkeringsplass. Men der, i det fjerne, ser de en uklar skikkelse som veiver med armene. Det er deg. Du har nemlig brukt dette rådet om å formidle parkeringsplasser til trengende bilister. Parkeringsplassene holder du av med din egen bil. Avansen er ikke stor, men du tjener nok til noen pils om kvelden. De Desperate betaler gjerne en femmer ekstra for plassen.

8: Drive do på festivaler

Sommeren er festival-tid. Vi valfarter til alt fra landlige Titanofestivalen på Vinstra, via voksne Norwegian Wood i Oslo til urbane Quart på Sørlandet. Og; let’s face it – vi konsumerer store mengder alkohol. Halvliter på halvliter forsvinner ned i tilsynelatende bunnløse halssluk. Og i det mengdene må ut igjen, kommer du inn i bildet. Lei noen mobile toaletter, klask dem opp på en lastebil som du parkerer like utenfor festivalområdet og finn en passende pris. Kanskje får du til og med lov til å stille deg inne på området og kan høre musikken i tillegg?

9: Være billetthai

Enkelte mener at organisert billettformidling er i en juridisk gråsone, men det er ikke ulovlig. Ingen kan anklage deg for noe dersom du videreselger fire - fem billetter til konserter i Oslo eller andre byer. Lett henslengt står du utenfor inngangen, ikke like ved, men 50 – 100 meter unna. Vis fram billettene til forbipasserende, eller utstyr deg med en liten plakat som ikke levner noen tvil om hva du selger. Du risikerer selvsagt å bli sittende med billetter du ikke får solgt, men sjelden dersom det er snakk om en populær konsert som er utsolgt.

10: Markedsføre utesteder


I utlandet er det vanlig å ha ”innkastere”, som lurer deg inn på utesteder du ellers ikke ville ha besøkt. Enkelte utesteder i de største byene her i landet driver også med dette. Noen betaler deg halve inngangsbilletten som de du klarer å få innenfor dørene har betalt. 20 mennesker som betaler 80 kroner hver gir deg en inntekt på 800 kroner. Andre betaler deg litt for å dele ut løpesedler og invitasjoner. Du kan altså gå rundt i gatene og snakke med feststemte mennesker, få penger for de spasere dem inn på et utested og bli så feststemt selv at du tilslutt slår følge. Livet er herlig, dere.