<strong>SOLIDE HJUL:</strong> Med store hjul som har solid demping er det lett å komme seg rundt i utfordrende terreng med Cybex Talos S Lux. Foto: Kirsti Østvang
SOLIDE HJUL: Med store hjul som har solid demping er det lett å komme seg rundt i utfordrende terreng med Cybex Talos S Lux. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Minitest: Cybex Talos S Lux

Vogna som er laget for norgesferien

Med store punkteringsfrie hjul frir Cybex til norske småbarnsforeldre som ønsker å trille i tøffere terreng.

Publisert
Sist oppdatert

Det har vært norgesferie på de fleste av oss i sommer, og mange har tilbragt mer tid ute i friluft enn vi kanskje vanligvis gjør.

Har man små barn som sitter i vogn, kan det være lettere sagt enn gjort å komme seg rundt overalt. Ikke alle vogner er spesielt godt egnet for trilling i røffere terreng, som skog og mark - eller på stranda for den saks skyld.

Tidligere i sommer lanserte Cybex en ny barnevogn, Talos S Lux, som ifølge produsenten hevder skal passe ypperlig til bruk i «nordisk natur» eller til norgesferien som også sier.

Først i slutten av august kommer den imidlertid i salg, hvilket er litt for sent for å rekke å kjøpe den til årets sommerferie.

Store hjul og god fjæring

Så hva er det som gjør at Talos S Lux er norgesferie-vennlig? Cybex har andre vogner i sortimentet som ser ut til å fungere bra til trilling utover bare asfalt.

<strong>STILIG VOGN:</strong> Talos S Lux er lekker og har mange smarte detaljer. Den er enkel å klappe sammen, har god polstring til barnet og det er mulig å ha sittedelen både forover- og bakovervendt. Foto: Kirsti Østvang
STILIG VOGN: Talos S Lux er lekker og har mange smarte detaljer. Den er enkel å klappe sammen, har god polstring til barnet og det er mulig å ha sittedelen både forover- og bakovervendt. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Fra en Cybex-representant får vi forklart at mens selskapets Priam-barnevogner er ment for bruk i mer urbane strøk, er Talos S Lux spesielt laget for terrengbruk.

Den er nemlig utstyrt med store punkteringsfrie hjul med skikkelig fjæring.

Har du prøvd en liten reisetrille med små hjul på brostein? Dette er nærmest det motsatte.

Vi prøvekjørte vogna både i oslomarka og på kupert terreng i Botanisk hage midt i Oslo sentrum, og det var en veldig behagelig trilleopplevelse, så vel for små som for store.

Selv om Cybex tror målgruppen for vogna er dem som bor i mer landlige strøk, kan det også være en fordel med god demping når man skal trille over høye fortauskanter og -renner. Eller på en snøfylt vinter hvor det er tungt å trille gjennom byens gater.

<strong>PUNKTERINGSFRIE:</strong> En annen fordel i tursammenheng er at hjulene ikke kan punktere, så de tåler en ekstra trøkk. Foto: Kirsti Østvang
PUNKTERINGSFRIE: En annen fordel i tursammenheng er at hjulene ikke kan punktere, så de tåler en ekstra trøkk. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Selve vogna er passelig stor - ikke spesielt liten, men heller ikke kjempestor til å være av den robuste typen. Barnet sitter også ganske høyt, noe jeg personlig foretrekker siden jeg både selv er høy og min samboer er det.

Med en vekt på 14 kilo er ikke vogna noen lettvekter. Samtidig føles den lett å trille på grunn av konstruksjonen, med et solid aluminiumschassis og den svært gode dempingen. Den er også lett å manøvrere med hjul som kan låses i foroverposisjon eller i fri om du ønsker det.

Fin tur-kalesje

Det er ikke bare hjulene og dempingen som gjør at Talos Lux S egner seg for turbruk.

<strong>DEKKER MYE:</strong> Kalesjen kan dras enda lengre ned enn dette med en glidelås som kan åpnes. Et mesh-vindu i toppen sørger for god luftsirkulasjon. Foto: Kirsti Østvang
DEKKER MYE: Kalesjen kan dras enda lengre ned enn dette med en glidelås som kan åpnes. Et mesh-vindu i toppen sørger for god luftsirkulasjon. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Den har en stor, utvidbar kalesje, og dekker mye av barnet når det for eksempel sover, så du trenger ikke supplere med ekstra solskjerm. Kalesjen er dessuten beskyttelsesstoff med UPF50+, så det beskytter barnet fra farlige UV-stråler. Det har dessuten et vindu av meshstoff som sørger for god ventilasjon og luftsirkulasjon.

<strong>5-PUNKTSSELE:</strong> Barnet spennes fast i denne fempunktsselen. Foto: Kirsti Østvang
5-PUNKTSSELE: Barnet spennes fast i denne fempunktsselen. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Vogna er ikke vanntett, men den skal tåle en lett regnskur, får vi opplyst.

Det følger ellers med en vindstopper som skal beskytte mot kald vind.

Enkel å folde sammen?

Talos S Lux har en rekke justeringsmuligheter.

Ryggstøtten kan «enkelt» justeres med én hånd i toppen. Enklere sagt enn gjort dog. Mens Cybex-representanten som demonstrerte vogna fikk det til uten problemer, måtte det flere forsøk til for vår del. Som med de fleste vogner er nok dette likevel noe man får i fingra etter hvert.

Cybex Talos S Lux har en såkalt enhånds foldemekanisme, men hvor enkelt er det egentlig å få til? Foto/redigering: Kirsti Østvang Vis mer

Håndtaket er i kunstig skinn. Vi synes det ble litt klamt i sommervarmen, men det var likevel behagelig å holde i. Det kan enkelt justeres, og her i huset blir den høy nok selv til far på 1.93 centimeter.

En annen ting vi liker godt er at handlekurven under er av den romslige sorten, så her gjør det ikke noe om du går på en handlesmell i matbutikken. Å ha med seg en ekstra veske, et piknikpledd og noen leker er heller ikke noe problem, og det er god plass over kurven, så det er lett å ta ting både inn og ut. Handlekurven skal for øvrig tåle opptil fem kilo.

<strong>STOR HANDLEKURV:</strong> Noe av det vi likte best var at det var god plass i handlekurven og at det var lett å legge varer nedi uten at deler av vogna var i veien. Foto: Kirsti Østvang
STOR HANDLEKURV: Noe av det vi likte best var at det var god plass i handlekurven og at det var lett å legge varer nedi uten at deler av vogna var i veien. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Bremsen sitter omtrent på midten av stanga som går mellom hjulene bak. En grei nok plassering, selv om jeg merket at det ikke var optimalt å bruke sandaler for å skulle låse den opp.

Opptil 22 kilo

Selve vogna er beregnet for babyer helt fra fødselen til de er fire år eller veier 22 kilo.

<strong>EKSTRA BENSTØTTE:</strong> Barnet skal også kunne plassere bena sine på den fremre stanga på selve chassiset. Foto: Kirsti Østvang
EKSTRA BENSTØTTE: Barnet skal også kunne plassere bena sine på den fremre stanga på selve chassiset. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Vi har prøvd den med en 3,5-åring på 21 kilo, og her var i grunn ikke vekta noe problem, men med sine 105 centimeter, ble barnet i lengste laget for benstøtten. Denne kan vippes opp og ned, men kan ikke forlenges. Meningen er at barn med for lange ben skal kunne hvile føttene på den fremre stanga, men det kan likevel være noe å være obs på.

Ellers kan sittedelen lett vippes ned til liggestilling, så barnet kan ligge relativt flatt og sove.

Kommer ikke med liggedel

Talos S Lux kommer i salg på blant annet Barnas hus, Babycare.no og Babyshop.no fra slutten av august.

Prisene ligger på 5199 til 5699 kroner. Da får du understell med sportsdel samt vindstopper. Det følger ikke med egen liggedel, men den er kompatibel med Cybex Cot S-liggedel, som koster rundt 2350 kroner.

Cybex klassifiserer Talos S Lux som en «gold»-vogn, og ligger midt i prissjiktet. Priam er den toppmodellen, «platinum», som koster fra drøye 10.000 for kombivogn med både liggedel og sittedel.

Talos S Lux er for øvrig kompatibel alle barnebilsetene fra Cybex, samt vognposen Cocoon S.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer