El-sparkesykler

Vil ha påbud om hjelm

Elsparkesyklene har inntatt norske byer. Trygg Trafikk mener det bør innføres et påbud om å bruke hjelm for barn under 12 år.

MANGE ULYKKER: Det har skjedd svært mange ulykker med el-sparkesykler de siste månedene, nå ønsker Trygg Trafikk at barn under 12 år skal være pålagt å bruke hjelm. Foto: NTB Scanpix
MANGE ULYKKER: Det har skjedd svært mange ulykker med el-sparkesykler de siste månedene, nå ønsker Trygg Trafikk at barn under 12 år skal være pålagt å bruke hjelm. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Etter at regelverket ble endret i fjor, er det fritt fram for alle i alle aldre å bruke de stadig mer populære framkomstmidlene.

– Vi anbefaler alle å bruke hjelm når de bruker elsparkesykkel. Men når det gjelder barn, vil vi gjerne ha et påbud. Dette kommer vi til å ta opp igjen, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk til NTB.

Inntil i fjor var det 16-årsgrense på elsparkesykler, men denne ble opphevet av daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Vi foreslo 12-årsgrense for bruk av elsparkesykkel, men dette ble ikke tatt til følge. Så nå er det fritt fram, sier Johansen.

Elsparkesykler er klassifisert som sykkel, og dermed gjelder de samme reglene og aktsomhetskravene.

Stort skadepotensiale

I Oslo har skadeomfanget økt hver eneste måned siden elsparkesyklene inntok hovedstaden.

I juni registrerte Oslo skadelegevakt 3,6 skader per døgn. Selv om det er flest voksne som blir skadd, er det stadig flere barn å se på elsparkesykler, ifølge Johansen.

Bare fra april og til og med juni ble 187 personer skadd etter fall med elektrisk sparkesykkel i Oslo.

Kan brukes uten erfaring

Bård Morten Johansen, seniorrådgiver i Trygg Trafikk anbefaler en opplærings- og tilvenningsfase for de som har lyst til å ta el-sparkesyklene i bruk på en trygg og fornuftig måte.

Utleiesystemet i Oslo gjør at hvem som helst kan bruke el-sparkesyklene helt uten erfaring.

Seniorrådgiveren understreker at du burde øve på bruken og holde hastigheten nede til du har full kontroll og nok erfaring - og bruk hjelm, oppfordrer han.

Manglende kontroll

Johansen mener også utfordringen disse kjøretøyene har til felles er at mange førere har manglende kontroll, noe som også kombineres med muligheten for høy fart i omgivelser med mye mennesker og liten plass.

- For deg på el-sparkesykkel er det viktig å huske på at folk gjerne går i bredden i byen, sier seniorrådgiveren.

Mange tenker ikke på at det kan komme noen i høyere fart bakfra, og de hører heller ikke den elektriske motoren. Johansen sier at dersom du skal passere noen som går på fortauet, må dette skje i gangfart.

- Det er i henhold til Trafikkreglenes paragraf 18, pkt.3, sier han.