TEST AV BILLIGE ELSYKLER: Vi har testet noen av markedets billigste elsykler, Asaklitt med sju gir til 9.000 kroner fra Clas Ohlson og Yosemite med tre gir til 6.000 kroner fra Biltema. Begge funker, men det er likevel store forskjeller. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
TEST AV BILLIGE ELSYKLER: Vi har testet noen av markedets billigste elsykler, Asaklitt med sju gir til 9.000 kroner fra Clas Ohlson og Yosemite med tre gir til 6.000 kroner fra Biltema. Begge funker, men det er likevel store forskjeller. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Test av elsykler 2018: Clas Ohlson vs Biltema

Vi har testet billige elsykler fra Biltema og Clas Ohlson

Hvem har den beste billige elsykkelen: Biltema eller Clas Ohlson?

Har du vurdert elsykkel men er ikke helt sikker på om dette er noe for deg? Elsykler er ikke gratis, og for mange kan det være mye penger å investere 20.000-50.000 kroner i noe du kanskje ikke er helt sikker på er riktig for deg. Og for mange er dette rett og slett for mye penger å legge i en sykkel uansett.

Men det finnes billigere varianter – selv om de billige heller ikke er helt gratis.

Vi har testet to billige elsykler fra Biltema og Clas Ohlson. Disse koster henholdsvis 6.000 og 9.000 kroner, og er de rimeligste syklene fra hver av de to kjedene.

Vi gjør oppmerksom på at begge kjedene også har dyrere sykler, med andre spesifikasjoner.

I denne testen ønsket vi å finne ut hva du kan få for pengene, dersom du legger 6.000 eller 9.000 kroner i en elsykkel.

Sittestilling: 1–0 til Clas Ohlson

I utgangspunktet er syklene ganske like utseendemessig: Det er snakk om to sykler med lavt innsteg, en typisk «dansk bysykkel» – eller en «damesykkel» om du vil.

Når det kommer til sittestilling, opplever vi dem imidlertid ganske forskjellige:

Mens vi sitter høyreist, komfortabelt, med god oversikt og med god ergonomi på Clas Ohlson-sykkelen, opplever vi ikke sittestillingen på Biltema-sykkelen som like god:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den har kortere avstand mellom håndtakene og vi blir dermed sittende med en veldig ubehagelig knekk i håndleddene som er ganske ubehagelig i lengden.

Konklusjon: Clas Ohlson-sykkelen har den mest komfortable sittestillingen.

HER VINNER BILTEMA: Biltema-sykkelen foran, Clas Ohlsons bak. Biltemas sykkel har bredere, mykere og mer komfortabelt sete og fjæring enn Clas Ohlsons sykkel. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
HER VINNER BILTEMA: Biltema-sykkelen foran, Clas Ohlsons bak. Biltemas sykkel har bredere, mykere og mer komfortabelt sete og fjæring enn Clas Ohlsons sykkel. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Fjæring: 1–0 til Biltema

Der Clas vinner på sittestilling, tar Biltema igjen på fjæring:

Biltemas sete er mykere og hele sykkelen oppleves mye mer behagelig over små og større ujevnheter i veien.

Clas Ohlsons sykkel er ganske hard og stutt over ujevnheter, som resulterer i mye mer slag og ubehagelig humping både i akterregionen og for armene.

Konklusjon: Biltema vinner på fjæring

3 MOT 7 GIR: Biltemas Yosemite-sykkel har tre gir, mens Clas Ohlsons Asaklitt-sykkel har sju gir. Antall gir har imidlertid ikke så veldig stor betydning på elsykler; det handler mest om hvor godt girene og effekten jobber sammen. Og det funker greit hos begge. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
3 MOT 7 GIR: Biltemas Yosemite-sykkel har tre gir, mens Clas Ohlsons Asaklitt-sykkel har sju gir. Antall gir har imidlertid ikke så veldig stor betydning på elsykler; det handler mest om hvor godt girene og effekten jobber sammen. Og det funker greit hos begge. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Gir og effekt: 1–0 til Clas Ohlson

Clas Ohlsons sykkel har sju gir, mens Biltema-sykkelen har tre gir. Når det kommer til gir på elsykler, spiller det egentlig ikke så stor rolle hvor mange gir sykkelen har. Det som betyr noe, er effekten, girskiftene og hvor godt du opplever at kreftene fungerer.

Vi opplever at Clas Ohlsons sykkel er noe tyngre å dra i gang ved start, som eksempelvis ut fra gatekryss, men så er det også en tyngre sykkel. Samtidig har Biltema nesten litt for mye futt når motoren slår inn, som gjør sykkelopplevelsen litt rykkete spesielt ved bysykling, hvor man eksempelvis må stoppe ved lyskryss og for fotgjengere.

Men girene på begge syklene fungerer fint, og det er heller ingen problem å øke eller redusere motoreffekten.

Vi opplever ikke at det er noen nevneverdig forskjell i hvor mye hjelp vi får opp bakkene, med full effekt på begge syklene.

Men, der det ER stor forskjell, er på betjeningen.

EFFEKT: Betjening for effekt på Biltemas sykkel (Yosemite) til venstre og Clas Ohlsons til høyre. På betjeningen til Asasklitt-sykkelen til Clas Ohlson, kan du også se hastigheten (der det står «0»). Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
EFFEKT: Betjening for effekt på Biltemas sykkel (Yosemite) til venstre og Clas Ohlsons til høyre. På betjeningen til Asasklitt-sykkelen til Clas Ohlson, kan du også se hastigheten (der det står «0»). Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Clas Ohlsons gir og effekt-betjening fungerer helt som det skal og vi kan se tydelig hvilken effektinnstilling vi er på, ved å gløtte ned på enheten på styret.

Girbetjeningen er også helt grei hos Biltema, men effektbetjeningen er noe annet: Knappebetjeningen er rett og slett noe uergonomisk både når du skal trykke deg opp og ned og ikke minst når du ønsker å sjekke hvilken effekt du har stilt inn på. Vi greier rett og slett ikke å se effektinnstillingen uten å måtte bøye oss ganske langt fram og over styret – og hvor trafikksikkert er det, i 20 kilometer i timen …

Vi kan heller ikke utelate å nevne denne noe spesielle oppførselen til Biltema-sykkelen:

Vi opplevde ved flere tilfeller at forhjulet fortsetter å spinne etter at vi har stanset og steget av sykkelen, på toppen av en bakke. Og det er rett og slett veldig vrient å få hjulet til å stanse, det gjør det bare etter at vi har skrudd av motoren. Litt ubehagelig – og slik skal det vel rett og slett ikke være …

Konklusjon: Clas Ohlson er best på gir og effekt. Og pluss for at du kan se hastigheten på displayet.

BEGGE HAR MOTOR PÅ FORHJULET: Begge lavprissyklene har drift på forhjulet. De dyrere og mer avanserte elsyklene har som oftest drift på kranken, altså der pedalene sitter. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
BEGGE HAR MOTOR PÅ FORHJULET: Begge lavprissyklene har drift på forhjulet. De dyrere og mer avanserte elsyklene har som oftest drift på kranken, altså der pedalene sitter. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Manøvrerbarhet: 1–0 til Biltema

Syklene er ganske like, men likevel er det forskjell hva gjelder både vekt og størrelse.

Biltema-sykkelen er mindre både i størrelse og vekt, som gjør at den er lettere å manøvrere og lettere å hanskes med, spesielt der det er behov for litt mer finmanøvrering – som steder med mye folk eller mye hindringer i veien.

Data hentet fra produktdatabladene:
BiltemaClas Ohlson
Ant. Gir37
Watt250 W250 W
Vekt/kg23 kg25,6 kg
Kjørelengde, km30-50 km50-90 km
Ladetid, timer4-6 t.6-8 t.
Maks lastevekt120 kg120 kg
Pris59998995
Batterikapasitet7,8 Ah11 Ah

Vi vil understreke at det er stor forskjell på manøvrerbarheten på en elsykkel og en vanlig sykkel; det er det viktig å være klar over dersom du vurderer en elsykkel - ikke minst om du velger en bysykkel-variant som disse.

Det er ikke bare å svinge seg mellom og rundt folk og hindringer, mye fordi en elsykkel både er mye tyngre og også større, enn vanlige sykler.

Når det er sagt: Clas Ohlsons sykkel er større og tyngre enn Biltema-sykkelen og dermed vanskeligere å manøvrere – men ikke forvent deg mirakler av Biltema heller.

Konklusjon: Biltema vinner på manøvrerbarhet

Bremser: 1–0 til Clas Ohlson

Vi og andre har tidligere gitt Clas Ohlsons «billigsykkel» kritikk for bremsene: Bremsekraften var rett og slett for dårlig med bare en forbrems og en pedalbrems på bakhjulet.

Det var imidlertid en annen sykkel enn den de nå selger – og modellen som fikk kritikk er ikke lenger i salg.

Nå har Clas Ohlson fått bakbrems, forbrems OG fotbrems – så du har altså tre bremsemuligheter.

I vårt relativt rolige bysykkeltempo og ved sykling på oversiktlige sykkelveier, opplever vi at bremseeffekten ved hjelp av alle disse tre bremsene, er tilstrekkelig til at vi føler oss trygge på at vi greier å stoppe.

Biltema-sykkelen er imidlertid en annen sak: Den har bare pedalbrems på bakhjulet, og forbrems på forhjulet. Dette blir altfor svakt, og vi har vanskeligheter med å få god nok bremseeffekt på pedalbremsen uten at dette utløser seriøs sladding på bakhjulet. Det blir rett og slett for svakt og føles utrygt.

Konklusjon: Clas Ohlson er best på bremser.

MED OG UTEN BAGASJEBRETT: Biltema (foran) har bagasjebrett, som kan være praktisk. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
MED OG UTEN BAGASJEBRETT: Biltema (foran) har bagasjebrett, som kan være praktisk. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Hva nå, om du må gå? 1–0 til Clas Ohlson

Begge syklene har en gå-funksjon, for de situasjonene der du må trille sykkelen. Du kan da få hjelp av motoren til å trille, slik at det bli litt lettere – det er jo tross alt snakk om ganske tunge sykler.

Hos Biltema må du holde en knapp på effektbetjeningen inne hele tiden som du ønsker trillehjelp – mens du på Clas Ohlson-sykkelen bare holder inne knappen til du har aktivert spaseringsinnstillingen – og så hjelper den deg av gårde uten mer mikk.

Og ja: Det er faktisk ganske slitsomt å skulle måtte holde inne en knapp hele tiden.

Og om du skulle lure: Hva hvis batteriet går tomt før du er hjemme: Kan du da sykle videre på sykkelen? Svaret er ja, du kan det – men det vil du egentlig ikke. Det er innmari tungt å sykle på begge syklene uten batteriet aktivert. Det er slitsomt selv på flat mark. Og selv den minste kneik får hjertepumpa opp i høyere tempo enn du kan forestille deg en liten bakke kan framkalle på to hjul … Men der stiller syklene ganske likt.

Konklusjon: Clas Ohlson har den beste spaseringsfunksjonen

HVILKEN ER BEST? Vi synes billigsykkelen fra Clas Ohlson er best, i denne duellen mellom Biltema og Clas Ohlson. Vi sitter bedre, betjeningen er bedre og ikke minst så har den mye bedre bremser. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
HVILKEN ER BEST? Vi synes billigsykkelen fra Clas Ohlson er best, i denne duellen mellom Biltema og Clas Ohlson. Vi sitter bedre, betjeningen er bedre og ikke minst så har den mye bedre bremser. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Alt i alt: Clas Ohlson vinner duellen

Vi har testet de to syklene mot hverandre, i en duell.

Målet med testen var å finne ut hva du kan få for pengene om du går for den billigste elsykkelen hos enten Biltema eller Clas Ohlson, og altså legger 6.000 eller 9.000 kroner på bordet.

Begge syklene har forhjulsmontert motor, felgbremser og batteri på bagasjebrettet.

Dersom vi vurderer fordeler og ulemper ved begge syklene, er Clas Ohlson best på 4 av 6 punkter.

Asaklitt-sykkelen har bedre sittestilling, gir og effekt fungerer bedre og bremsene er bedre.

Biltema er bedre over ujevnheter og vinner noen meter ut fra kryss, men de svake bremsene, den uoversiktlige betjeningen av effekten og den merkelige oppførselen når hjulet fortsatt spinner selv om vi har gått av sykkelen, trekker ned.

Clas Ohlson-sykkelen er en tyngre, større og dyrere sykkel enn Biltemas, men totalt sett kjennes den tryggere, den har bedre bremser, bedre display og lettere betjening av funksjoner.

Clas Ohlsons sykkel har også et større batteri, som betyr at du kan komme deg lengre på en lading.

Men ja, Biltemas sykkel er 3.000 kroner billigere enn Clas Ohlsons innstegsmodell. Det er likevel ikke en så stor formildende omstendighet at den fortjener noe mer enn en 3-er på terningen.

Vi gjør oppmerksom på at både Biltema og Clas Ohlson har dyrere elsykler i sortimentet, med andre spesifikasjoner.

Men: For bysykling over ikke for store avstander, innenfor et par mil, fungerer begge syklene helt fint. Så spørs det bare hvor mye du ønsker å betale.

Uavhengig av hverandre, vurderer vi syklene slik:

Biltemas sykkel får en 3-er på terningen.

Clas Ohlson får terningkast 5.

Testresultat

Asaklitt eCity 36 V: 8.995 kroner

Stor og tung, men du sitter godt og den kjennes trygg. Terningkast 5 når vurdert som en billig-elsykkel.

God sittestilling, gir og effekt-betjening fungerer bra, bremser er ok, kjennes trygg

Hard og stump over ujevnheter. Noe forsinkelse mellom tråkkestart og når motoren drar til - som gjør at det rykker litt

Se alle våre tester

Testresultat

Yosemite Elsykkel 28" 3 gir: 5.999 kroner

Hadde det bare ikke vært for de svake bremsene, hadde denne kunne fått en bedre vurdering

God fjæring, behagelig sete. Ser bra ut. Billig.

Stort trekk for veldig dårlige bremser (kun pedalbrems på bakhjulet). Underlig oppførsel at hjulet fortsetter å spinne etter stans på bakketopp. Vond stilling for armene/håndledd.

Se alle våre tester