Cybex ePRIAM

Verdens første e-barnevogn

Hjelper deg å trille babyen opp de tunge bakkene.

VERDENS FØRSTE: Denne barnevogna skal være verdens første med elektrisk motor. Video: Kristi Østvang. Reporter: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Stadig flere kjøretøy blir elektrifiserte. Dette året har de elektriske sparkesyklene inntatt Norge for fullt. Men hvorfor stoppe der? Nå er også barnevognen i ferd med å bli elektrisk.

Cybex ePRIAM omtales som verdens første e-barnevogn, og vi har fått anledning til å prøvetrille den.

«Er det ikke toppen av latskap med en elektrisk barnevogn?», tenker du kanskje. Du er i så fall ikke den eneste, men poenget med e-barnevognen er ikke at du skal slippe å trille selv.

VERDENS FØRSTE: Denne barnevogna skal være verdens første med elektrisk motor. Foto: Kirsti Østvang
VERDENS FØRSTE: Denne barnevogna skal være verdens første med elektrisk motor. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Sensorer i håndtaket

Særlig nybakte mødre med vet at bekkenet ikke nødvendigvis henger like godt med i hvert fall den første tiden etter fødsel. Å vite at trilleturen ikke kommer til å ødelegge deg resten av dagen kan gjøre det mer motiverende å faktisk komme seg ut.

Med elektrisk motor skal du få en hjelpende hånd opp de tunge bakkene. Håndtaket på vogna er utstyrt med sensorer som kjenner hvor hardt du dytter, og så beregnes det hvor mye kraft du trenger for å komme deg opp. Du må fremdeles ta i selv, bare ikke like mye.

Som et sikkerhetstiltak har Cybex satt en makshastighet på 6 kilometer i timen. Går du raskere, skrur motoren seg rett og slett av.

SENSORER I HÅNDTAKET: Inne i håndtaket sitter sensorer som skal detektere dyttebevegelser, og tilpasser algoritmen som styrer motoren, som er integrert i understellet.
SENSORER I HÅNDTAKET: Inne i håndtaket sitter sensorer som skal detektere dyttebevegelser, og tilpasser algoritmen som styrer motoren, som er integrert i understellet. Vis mer

Men det er ikke bare i oppoverbakke at el-motoren hjelper til. I nedoverbakker bremser den ned vognen. I tillegg kan den hjelpe til på ulendt terreng som brostein, sand, grusveier eller snø. Så kan du faktisk trille vogna på stranda eller på tur i skogen om vinteren.

Og vi har vel alle gått på en smell og handlet litt for mye på butikken mens vi var ute og trillet. Ikke noe problem med e-barnevogn ...

Opptil 45 kilometer rekkevidde

El-motoren til Cybex ePRIAM aktiveres ved å trykke på en strømknapp på bakakselen nede ved bremsen.

TRYKK HER: For å aktivere elmotoren, vipper du opp denne knappen med foten din. Foto: Kirsti Østvang
TRYKK HER: For å aktivere elmotoren, vipper du opp denne knappen med foten din. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Mellom hjulene sitter batteriet, som har en rekkevidde på mellom 8 til 45 kilometer avhengig av last og forhold, som terreng, vær og temperatur. Det tar cirka seks timer å lade batteriet fullt.

Batteriet er avtagbart, og lades via en stikkontakt. Du må imidlertid ikke ta det ut ved lading, det er bare å plugge i strømkabelen.

Høy pris

Kanskje du nå tenker at det hørtes ganske fristende ut med en e-barnevogn. Det er enn så lenge relativt dyrt å kaste seg på bølgen.

Cybex ePRIAM har nemlig en veiledende utsalgspris på 17.898 kroner. Det er riktignok en kombivogn, hvor du får med både liggedel og sportsvogn - og av typen high-end med flott design og mange fancy og praktiske løsninger. Men likevel flere tusen dyrere enn standardutgaven.

Elektrisk Emmaljunga på vei

Cybex mener vi kommer til å se flere e-barnevogner på markedet fremover, og det stemmer på en prikk.

Tidligere i høst lanserte faktisk Bosch et elektrisk kjøresystem for barnevogner, bestående av batteri, elektrisk motor, sensorer og app-tilkobling. Svenske Emmaljunga blir de første til å ta dette i bruk senere i år, ifølge Engadget.