<strong>TVANGSBEGYR:</strong> Forbrukertilsynet mener Sats ikke har fulgt reglene, og truer nå med tvangsmulkt. Foto: NTB Scanpix
TVANGSBEGYR: Forbrukertilsynet mener Sats ikke har fulgt reglene, og truer nå med tvangsmulkt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Varsler milliongebyr til Sats

Forbrukertilsynet mener Sats har flyttet kunder ulovlig over på digitale medlemskap, og dessuten gitt villedende informasjon om oppsigelsestiden.

Publisert
Sist oppdatert

Torsdag skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding at de varsler forbudsvedtak med tvangsmulkt mot SATS Norway AS etter at Sats i perioden treningssentrene var stengt automatisk overførte kundene til et nytt digitalt medlemskap uten å innhente samtykke til det.

Etter Forbrukertilsynets vurdering har SATS også villedet forbrukerne om oppsigelsestidens lengde.

Dermed kan treningskjeden i verste fall få en bot på 2 millioner kroner.

26 klager

Forbrukertilsynet skriver at de har mottatt 26 klager fra forbrukere som reagerer på SATS´praksis under stengningen. Dermed har de krevd at kjeden endrer praksis.

– SATS fastholder at de hadde rett til å kreve betaling for det digitale medlemskapet, og har tenkt å kreve innbetaling fra forbrukere som så langt ikke har betalt. En slik praksis hvor det kreves innbetaling for et midlertidig nytt digitalt medlemskap uten aksept, mener vi er i strid med markedsføringsloven, sier Bente Øverli, fungerende direktør i Forbrukertilsynet.

HJEMMETRENING: Seks gode øvelser. Reporter: Berit B. Njarga. Video og instruktør: César Chávez Vis mer

Varsler million-mulkt

Øverli sier videre at praksisen har rammet et stort antall forbrukere, og har skjedd i en tid da mange forbrukere er i tvil om hvilke rettigheter de har.

- Derfor har vi nå varslet at vi vil fatte forbudsvedtak med tvangsmulkt dersom selskapet ikke endrer praksis, sier Øverli.

De anslår at tvangsmulkten kommer til å ligge på 2 millioner kroner. SATS har frist til 17. september med å svare på varselet.

Vil endre praksis

Vi har spurt kommunikasjonssjef for Sats, Malin Selander, om deres syn på Forbrukertilsynets påstander?

Hun sier til Dinside at de konstaterer at Forbrukertilsynet tolker markedsføringsloven på en annen måte enn de gjør, og at loven i dette tilfellet kan tolkes i begge retninger.

- Da vi var tvunget til å holde stengt ville vi hjelpe våre medlemmer med å fortsette å være aktive. Da var digitale medlemskap det eneste vi kunne tilby. Vi ga også kundene mulighet til å velge andre kompensasjonsalternativer, sier Selander.

Hun sier videre at om noen ikke ville ha et digitalt medlemsap, så oppmuntrer SATS dem til å ta kontakt med kjeden.

- Vi er såklart fleksible med å hjelpe med å justere deres kompensasjonsvalg nå i ettertid, sier hun, og legger til at tvangsmulkten kun gjelder dersom treningskjeden fortsetter å kreve betalt for digitalt medlemskap fra de som enda ikke har betalt.

- Vil dere endre praksis, slik de ber om?

- Vi har fått deres varsel om vedtak som vi aksepterer. Det betyr at vi sutter å kreve inn penger fra medlemmer som ikke har betalt for digitalt medlemskap. Selv om vi har sett ulikt på dette rent juridisk så er det viktigste for oss å få avsluttet dette på en bra måte, så våre medlemmer er fornøyde, sier Selander.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer