Elektriske sparkesykler for utleie

Utleie-sparkesykler får hard kritikk for rot og dårlig kvalitet

Elektriske sparkesykler for utleie er på vei inn i Oslo, men de får hard kritikk i våre skandinaviske naboland.

ELEKTRISKE SPARKESYKLER FOR UTLEIE: Elektriske sparkesykler - også kalt «el-scootere» - får hard kritikk både i skandinaviske storbyer - og i europeiske og amerikanske storbyer. Foto: NTB scanpix
ELEKTRISKE SPARKESYKLER FOR UTLEIE: Elektriske sparkesykler - også kalt «el-scootere» - får hard kritikk både i skandinaviske storbyer - og i europeiske og amerikanske storbyer. Foto: NTB scanpix Vis mer

Elsparkesykler til utleie er spådd å bli en av sommerens store «diller». Og selv om sommervarmen ikke helt er på plass ennå, er de elektriske sparkesyklene allerede her.

Men i våre skandinaviske naboland der utleie-sparkesyklene allerede har vært i omløp, rettes det krass kritikk til sparkesyklene for dårlig kvalitet og for at de hensettes slik at de skaper hinder for andre fotgjengere i byen.

- 12.000 på dynga, bare i år!

- 12.000 sparkesykler kan havne på søppeldynga bare i år, skriver svenske Expressen - og fortsetter med å fortelle at de klimavennlige alternativene til biltrafikken kun har en levetid på to måneder.

Dette er imidlertid ikke den eneste kritiske artikkelen fra våre svenske naboer, og mye av problemet som omtales i avisene er også at sparkesyklene ikke skal leveres inn i et stativ eller på en parkeringsplass, slik bysyklene må.

Elsparkesyklene kan bare hensettes der du måtte finne det formålstjenlig å sette den.

Svenske Aftonbladet, Göteborgs-Posten og Sydsvenskan omtaler også dette.

København truet med å kaste dem ut av byen

Også i Danmark har det blitt skrevet mye om utfordringene med de nye elsparkesyklene. København har problemet med sparkesykler som ligger strødd på fortauene skapt så mye problemer at kommunen har truet med å kaste alle elsparkesyklene ut av byen. Det har også vært uenigheter om lovligheten av utleiefenomenet og ansvarsforsikring av syklene.

Ifølge den danske avisa Berlingske, skal det meste nå være ryddet opp i, og de elektriske utleie-sparkesyklene ser ut til å få bli i København.

Det ligger også et forslag på bordet om å gjøre en bruksendring på 30 parkeringsplasser i indre by om til utleiesoner og parkeringsplasser for de elektriske sparkesyklene.

Fritt fram i Oslo

I Oslo er utleie av elsparkesykler helt i den spede begynnelse. Ifølge Elbil24, er det hittil to utleieselskaper som allerede har sparkesykler på gata i Oslo: Voi og Tier.

Men på tross av utfordringene som storbyer i våre skandinaviske naboland har, tar ikke Oslo kommune noen regi over dette innkommende markedet på nåværende tidspunkt.

Bymiljøetaten i Oslo kommune sier til Dinside at de ikke krever noen søknad eller godkjenning av selskaper som ønsker å starte opp med utleie av elektriske sparkesykler i byen, men at de har satt opp et sett med regler som de ønsker at utleierne skal følge.

- Oslo kommune krever ikke noen formell godkjenning av aktører som ønsker å starte med utleie av elektriske sparkesykler, men vi vil følge med og se hvordan dette utvikler seg. Det er positivt om sparkesyklene kan bidra til at flere lar bilen stå, men det er viktig at de ikke bidrar til forsøpling og at de ikke blir til hinder eller ulempe for andre som beveger seg rundt i byen, uttaler Monica T. Olsen, presseansvarlig ved Bymiljøetaten i Oslo kommune til Dinside.

Ifølge Olsen har de hittil blitt kontaktet av 11 aktører, med interesse for å drive utleie av elektriske sparkesykler.

Dette er retningslinjene Bymiljøetaten ønsker selskapene skal følge:

---