<strong>ELEKTRISKE SPARKESYKLER FOR UTLEIE:</strong> Elektriske sparkesykler - også kalt «el-scootere» - får hard kritikk både i skandinaviske storbyer - og i europeiske og amerikanske storbyer. Foto: NTB scanpix
ELEKTRISKE SPARKESYKLER FOR UTLEIE: Elektriske sparkesykler - også kalt «el-scootere» - får hard kritikk både i skandinaviske storbyer - og i europeiske og amerikanske storbyer. Foto: NTB scanpix Vis mer

Elektriske sparkesykler for utleie

Utleie-sparkesykler får hard kritikk for rot og dårlig kvalitet

Elektriske sparkesykler for utleie er på vei inn i Oslo, men de får hard kritikk i våre skandinaviske naboland.

Publisert

Elsparkesykler til utleie er spådd å bli en av sommerens store «diller». Og selv om sommervarmen ikke helt er på plass ennå, er de elektriske sparkesyklene allerede her.

Men i våre skandinaviske naboland der utleie-sparkesyklene allerede har vært i omløp, rettes det krass kritikk til sparkesyklene for dårlig kvalitet og for at de hensettes slik at de skaper hinder for andre fotgjengere i byen.

- 12.000 på dynga, bare i år!

- 12.000 sparkesykler kan havne på søppeldynga bare i år, skriver svenske Expressen - og fortsetter med å fortelle at de klimavennlige alternativene til biltrafikken kun har en levetid på to måneder.

Dette er imidlertid ikke den eneste kritiske artikkelen fra våre svenske naboer, og mye av problemet som omtales i avisene er også at sparkesyklene ikke skal leveres inn i et stativ eller på en parkeringsplass, slik bysyklene må.

Elsparkesyklene kan bare hensettes der du måtte finne det formålstjenlig å sette den.

Svenske Aftonbladet, Göteborgs-Posten og Sydsvenskan omtaler også dette.

København truet med å kaste dem ut av byen

Også i Danmark har det blitt skrevet mye om utfordringene med de nye elsparkesyklene. København har problemet med sparkesykler som ligger strødd på fortauene skapt så mye problemer at kommunen har truet med å kaste alle elsparkesyklene ut av byen. Det har også vært uenigheter om lovligheten av utleiefenomenet og ansvarsforsikring av syklene.

Ifølge den danske avisa Berlingske, skal det meste nå være ryddet opp i, og de elektriske utleie-sparkesyklene ser ut til å få bli i København.

Det ligger også et forslag på bordet om å gjøre en bruksendring på 30 parkeringsplasser i indre by om til utleiesoner og parkeringsplasser for de elektriske sparkesyklene.

Fritt fram i Oslo

I Oslo er utleie av elsparkesykler helt i den spede begynnelse. Ifølge Elbil24, er det hittil to utleieselskaper som allerede har sparkesykler på gata i Oslo: Voi og Tier.

Men på tross av utfordringene som storbyer i våre skandinaviske naboland har, tar ikke Oslo kommune noen regi over dette innkommende markedet på nåværende tidspunkt.

Bymiljøetaten i Oslo kommune sier til Dinside at de ikke krever noen søknad eller godkjenning av selskaper som ønsker å starte opp med utleie av elektriske sparkesykler i byen, men at de har satt opp et sett med regler som de ønsker at utleierne skal følge.

- Oslo kommune krever ikke noen formell godkjenning av aktører som ønsker å starte med utleie av elektriske sparkesykler, men vi vil følge med og se hvordan dette utvikler seg. Det er positivt om sparkesyklene kan bidra til at flere lar bilen stå, men det er viktig at de ikke bidrar til forsøpling og at de ikke blir til hinder eller ulempe for andre som beveger seg rundt i byen, uttaler Monica T. Olsen, presseansvarlig ved Bymiljøetaten i Oslo kommune til Dinside.

Ifølge Olsen har de hittil blitt kontaktet av 11 aktører, med interesse for å drive utleie av elektriske sparkesykler.

Dette er retningslinjene Bymiljøetaten ønsker selskapene skal følge:

Bymiljøetaten: Krav til elektriske sparkesykler for utleie

Syklene skal være utstyrt etter de krav som stilles i forskrift om krav til sykkel, med for eksempel bremser, lys foran og bak og signalklokke. Hastighetsbegrensninger for el-sykler og el-sparkesykler skal også følges, jf. forskriftens § 2.

Tjenestetilbyder skal selv følge trafikkreglene i deres utførelse av driftstjenester. For eksempel skal driftsbiler ikke stanse i sykkelfelt, på fortau, eller kjøre i sykkelvei og i park- og friområder. Det oppfordres til bruk av lastesykkel i driften fremfor varebil.

Tjenestetilbyder bør informere sine kunder om trafikkregler og hvordan syklene brukes på en trygg måte. Tjenestetilbyder bør instruere brukere om hvor sykler kan parkeres, eller legge tekniske begrensninger på hvor de kan parkeres, for eksempel med «geo-fencing».

• På fortau skal det være minst 2,5 m ferdselsareal forbi sykkelen. Om det er et område med mange fotgjengere er denne avstanden veiledende, og sunn fornuft må utvises.

• I beplantede bed skal det ikke settes sykler. • Sykler skal ikke plasseres i skogs- og friområder eller på strender, dumpes i sjøen, elver, våtmarker, sluk med videre. Sykler skal ikke plasseres i eller tas med til Marka.

• Dersom syklene er utstyrt med «geo-fencing», bør den hindre brukere å plassere syklene nærmere kaikant eller elver enn 50 m, for å hindre at tredjeperson dumper sykkelen i sjøen. Av samme grunn bør ikke syklene tas med til eller plasseres på øyene i Oslofjorden.

• Tjenestetilbyder skal aktivt følge opp deres sykler. Det innebærer å fjerne ødelagte eller defekte sykler, rydde sykler som står til hinder for øvrig ferdsel og fjerne sykler som er forlatt i sjøen, elver, skogsområder og så videre.

• Ved opphør av tjenesten skal tjenestetilbyder rydde alle sykler og eventuelt annet løsøre, og sørge for at disse behandles forsvarlig. Farlig avfall som batterier, el- komponenter, olje etc. skal behandles som spesialavfall. Bymiljøetaten har ikke ansvar for håndtering av forlatte sykler.

• Det aksepteres ikke at næringsvirksomhet på offentlig grunn utøves på en måte som sjenerer befolkningen, og det vil fortløpende vurdere tiltak for å regulere og eventuelt hindre denne typen virksomhet.

---

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer