OPPGITT: Anja Bakken Riise, leder for Framtiden i våre hender, synes hele Black Friday-konseptet er uansvarlig, og ønsker å innføre en etikklov, som gjør det lettere for forbrukerne å velge miljøvennlig når de handler. Foto: Renate Madsen.
OPPGITT: Anja Bakken Riise, leder for Framtiden i våre hender, synes hele Black Friday-konseptet er uansvarlig, og ønsker å innføre en etikklov, som gjør det lettere for forbrukerne å velge miljøvennlig når de handler. Foto: Renate Madsen.Vis mer

Etikk på Black Friday

- Uansvarlig å pushe Black Friday på forbrukerne

Framtiden i våre hender blir svært oppgitt av handelsstanden på den store salgsdagen.

På Black Friday blir butikkene og kjøpesentrene bokstavelig talt stormet av kjøpegale nordmenn, og ved tilbudskassene vil det rives og slites i alt fra truser til TV-apparater.

Dette får miljøorganisasjonen Framtiden i våre hender (FIVH) til å reagere på handelsnæringens kampanjer.

- Jeg synes rett og slett det er uansvarlig å pushe dette markedsføringsstuntet på oss som forbrukere, sier Anja Bakken Riise, leder for FIVH.

I dag er det ganske krevende å sjekke om varer er produsert på en etisk eller bærekraftig måte, ifølge Riise.

Vil ha etikklov

Derfor jobber miljøorganisasjonen med en etikklov, som blant annet kan føre til at kleskjeder blir lovpålagt å gi informasjon om arbeiderne får anstendig lønn, rett til å organisere seg eller at HMS-kravene er tilstrekkelige.

Bror Stende, direktør for faghandel i Virke. Foto: Virke. Vis mer

Forbrukerne har også mye makt når det gjelder å stille sterke krav til etikk i klesbransjen, ifølge Virke.

- Det går i retning mot en mer miljøvennlig klesbransje, fordi det er mer bevissthet rundt temaet, sier Bror Stende, direktør for faghandel.

I mellomtiden råder Riise deg til å stille spørsmål om produksjonen når du handler.

Avslørende fabrikklister

FIVH har laget en liste over butikkene og merkevarene som er åpne om hvilke fabrikker de får varene fra, samt hvem som helst vil holde dette hemmelig. Listene gjelder produsenter av klær og sko.

Åpenhet er helt avgjørende for å holde selskapene ansvarlig for hvilke forhold de produserer klærne under, ifølge Riise. Kleskjeder som holder fabrikkene hemmelig, signaliserer langt på vei at de ikke ønsker innsyn i forholdene der.

Virke er enig i at åpenhet er bra, og oppfordrer sine medlemmer til transparens i verdikjeden.

- Hittil er det nok kles- og skobransjen som har gått i front når det gjelder å vise hvor produktene blir produsert, men jeg tror på større åpenhet i flere bransjer framover, sier faghandelsdirektør Stende.

Likevel understreker Riise at åpenhet ikke nødvendigvis betyr gode arbeids- og lønnsforhold ved fabrikkene, men at det er fordel å legge kortene på bordet.

- Vi mener helt klart at selskaper som ønsker å framstår troverdige, må satse på åpenhet, sier FIVH-lederen.

- Føles som det er salg hele tiden

I disse dager lyser Black Friday-kampanjer mot deg nesten hvor enn du går, men på de resterende dagene i året, ser det heller ikke ut til at de vanlige salgsplakatene blir tatt ned lenge om gangen.

- Det er stor konkurranse i detaljhandelen, og det fører til kampanjer for å trekke til seg kunder. Derfor oppleves det som det er salg store deler av året, sier Bror Stende, direktør for faghandel i Virke.

ALLTID ÅPNE ARMER: Konkurranse i detaljhandelen fører til at det oppleves som om det er salg hele tiden, ifølge handelsorganisasjonen Virke. Foto: Gorm Kallestad/Scanpix. Vis mer

Hovedorganisasjonen for tjenestenæringene i Norge har ikke noen spesielle formening om Black Friday, men er opptatt av å informere medlemmene sine om den generelle utviklingen i varehandelen.

Den amerikanskættede kjøpedagen er en av disse trendene, ifølge Stende.

Vi kaster over 500 tonn klær

Vi kaster mer enn vi konsumerer i norske husholdningen, ifølge SSB-tall.

I fjor kastet vi 501 tonn tekstiler i husholdningsavfallet. Det er nesten 50 tonn mer enn året før. Samtidig leverer vi mindre til gjenbruk. Vi leverte 10.126 tonn tekstiler til gjenvinning i 2016, som er nesten 3.000 tonn mindre enn i 2015.

Ifølge en undersøkelse fra Prisjakt gjort i forkant av Black Friday, er det nettopp klær og sko de fleste planlegger å kjøpe.

- Altfor mange klær kastes, og det er ikke bra. Vi og klesbransjen jobber hardt for å gjøre noe med dette, sier Stende i Virke.

En omveltning er nødvendig av hensyn til miljøet, ifølge Stende, men også fordi sirkulær økonomi er nødvendig for å kunne drive virksomheter i fremtiden.

- Black Friday er en handledag mange ender opp med å kjøpe ting de trenger, men mange vil også anskaffe varer de aldri får bruk for, sier Riise i FIVH.