TRÅKKEHJELP: Elsykkelen er først og fremst et transportmiddel, og ikke en effektiv treningsmaskin. Det er begge ekspertene vi har snakket med enige om. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
TRÅKKEHJELP: Elsykkelen er først og fremst et transportmiddel, og ikke en effektiv treningsmaskin. Det er begge ekspertene vi har snakket med enige om. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Elsykkel eller vanlig sykkel

Trenger du virkelig motor?

Dette mener ekspertene du bør velge.

Våren 2015 hadde Dinside en grundig gjennomgang av fordelene og ulempene med elsykkel kontra vanlig sykkel.

Mye av dette gjelder fortsatt. Men hva mener de som jobber med henholdsvis elsykler og vanlige sykler til daglig? Vi har spurt et knippe eksperter fra sykkelmiljøet.

- Ja takk, begge deler

Hulda Tronstad, seniorrådgiver for elektrisk mobilitet hos Elbilforeningen, sier «både og» framfor «enten eller».

- Vi må skille mellom sport og transport. I Norge har vi et unaturlig forhold til sykkelen som treningsredskap. Samtidig bruker vi bilen unødig mye også på svært korte avstander, sier Tronstad til Dinside.

BÅDE OG: Elbilforeningens ellsykkelansvarlige Hulda Tronstad bruker både elsykkel og vanlig sykkel til daglig. I tillegg bruker hun sammenleggbar sykkel. Foto: Vegard Grøtt/NTB scanpix
BÅDE OG: Elbilforeningens ellsykkelansvarlige Hulda Tronstad bruker både elsykkel og vanlig sykkel til daglig. I tillegg bruker hun sammenleggbar sykkel. Foto: Vegard Grøtt/NTB scanpix Vis mer

Hun mener at de to sykkeltypene utfyller hverandre godt, og at de ikke egentlig er konkurrenter. Det viktigste er at begge typer øker antall syklende, mener hun.

- Mange vil gjerne sykle, men sliter med å få det til, og har dermed dårlig samvittighet. Mens du med tråsykkelen har flere unnskyldninger for å la være å sykle, finner du stadig nye påskudd for å bruke elsykkelen.

Selv har Tronstad tre sykler til hvert sitt bruk: En hybrid tursykkel uten motor, en elsykkel og en sammenleggbar sykkel.

- Jeg bruker den sammenleggbare mest til t-bane og på jobben, til foreldremøter på skolen og lignende. Elsykkelen bruker jeg når jeg skal sykle litt lengre. Tursykkelen bruker jeg vesentlig mindre enn før, men den er god å ha på tur med ungene.

- Et spørsmål om penger

Rasmus Leiro er kjent for sykkelreparasjonsbibelen «Mekkeboka» og jobber til daglig som sykkelreparatør og avdelingsleder hos sykkelverkstedkjeden Pedalen Østfold.

MEKKEREN: Rasmus Leiro fraråder folk å kjøpe rimelig elsykkel. Da kan du like gjerne kjøpe en tradisjonell tråsykkel i samme prisklasse, mener han. Foto: Privat
MEKKEREN: Rasmus Leiro fraråder folk å kjøpe rimelig elsykkel. Da kan du like gjerne kjøpe en tradisjonell tråsykkel i samme prisklasse, mener han. Foto: Privat Vis mer

Han mener det er mye bedre å kjøpe en relativt dyr, tradisjonell sykkel enn en elsykkel i den rimelige ende av skalaen. Det vil for elsyklenes vedkommende si under 10.000 kroner.

- Tenker du å bruke 8.000 kroner på en sykkel, får du mye bedre sykkel om du velger en for muskelkraft enn en med elmotor, mener han.

Og går du for en for en motorisert billigsykkel, kan du ikke forvente at den holder, hevder Leiro. I hvert fall ikke om du tenker på å bruke den om vinteren.

- Brukes den hver dag hele året, blir den et bruk og kast produkt. Vedlikeholdet vil etterhvert koste så mye at det ikke lønner seg å reparere sykkelen.

- Godt alternativ til vanlig sykkel

Morten Karlsen, kjent sykkelentusiast i Trondheim, ser mest av alt elsykkelen som et alternativ for de som av ulike grunner ikke vil eller kan bruke en tradisjonell sykkel.

NØDLØSNING: Vanlig sykkel er best, mener Morten Karlsen. Han ser elsykkelen mest som et tilbud til folk som vegrer seg for å sykle på ordentlig. Foto: Privat
NØDLØSNING: Vanlig sykkel er best, mener Morten Karlsen. Han ser elsykkelen mest som et tilbud til folk som vegrer seg for å sykle på ordentlig. Foto: Privat Vis mer

- Dersom du av ulike grunner ikke ønsker eller kan sykle vanlig sykkel, er elsykkel et godt valg. Den er et alternativ for de som ikke vil bli svett av å sykle, ikke har dusj på jobb, vil spare tid eller har for lang vei til jobb til at vanlig sykkel er aktuelt. Enkelte bruker også elsykkel på vinteren når det er vanskelig føre og vanlig sykkel på sommeren, sier Karlsen til Dinside.

Karlsen har selv fem elsykler i garasjen, og bruker dem ofte. Det er likevel liten tvil om at han mener den gode, gamle tråsykkelen uten motor har store fordeler.

- En tradisjonell sykkel kan vare i svært mange år. Mange sykler rundt med sykler som ble produsert på 60 og 70-tallet, og de virker helt fint også i dag.

Veier mye og stjeles lett

Vekta er også et poeng. I dag får du superlette hybridsykler som veier godt under 10 kilo. Med en elsykkel må du regne med å dra på 20 kilo eller mer i tillegg til din egen kroppsvekt.

UTRYGT: På grunn av den høye prisen er elsykler mer utsatt for tyveri enn vanlige sykler. Foto: Tore Neset
UTRYGT: På grunn av den høye prisen er elsykler mer utsatt for tyveri enn vanlige sykler. Foto: Tore Neset Vis mer

Og så er det dette med ladingen, da. Elsykkelbatterier varer ikke evig, og de er ofte svært dyre å erstatte. Dessuten må de lades stadig vekk om du bruker sykkelen ofte.

- Sykkel uten motor har ikke et batteri som går tom for strøm og gjør det blytungt å sykle. Man kan velge å legge ut på svært lange turer uten å tenke på tilgang til stikkontakt, sier Morten Karlsen.

Og har du kjøpt en elsykkel til 25.000 kroner, parkerer du den ikke med lett hjerte midt i sentrum av storbyen.

- En vanlig sykkel er mindre utsatt for tyveri, og er også mye lettere og dermed enklere å ta med opp og ned trapper - inn og ut av boder. Du slipper også å ta av batteri og display når du parkerer sykkelen.

TRENING: De fleste elsykler kan settes på sparebluss, som her i ECO-modus. Erfaringen tilsier likevel at de færreste gjør dette. Foto: TORE NESET
TRENING: De fleste elsykler kan settes på sparebluss, som her i ECO-modus. Erfaringen tilsier likevel at de færreste gjør dette. Foto: TORE NESET Vis mer

- Du får mindre trening

Og endelig er det dette med treningseffekten. Mange som kjøper elsykkel starter kanskje med en ambisjon om å justere ned eller skru av motoren etter hvert som formen øker. I virkeligheten lar de latskapen råde.

- Noen vil argumentere med at man kan slå av motoren og dermed få mer trim, men det er kun en teoretisk mulighet. Verksteder som leser av hvordan elsykler de har inne er brukt, rapporterer at langt de fleste brukes med høyeste effekttrinn innkoblet hele tiden.

Morten Karlsen vil likevel ikke avvise elsykkelen som middel til å komme seg i form.

- Folk som på grunn av overvekt eller dårlig helse sykler seg i form med elsykkel, for så å kjøpe sykkel uten motor. Og det er jo uansett bedre trim å sykle elsykkel enn å kjøre bil eller ta buss.