Merida eSpresso Sport 700 EQ

TEST: Ren sykkelglede

Merida leverer automatgir, effektive bremser og god kvalitet, men vi ønsker litt mer kraft fra motoren.

<strong>MERIDA:</strong> eSpresso 700 EQ er en fryd å sykle på, men det koster. Foto: Privat
MERIDA: eSpresso 700 EQ er en fryd å sykle på, men det koster. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Merida er en velkjent traver i sykkelmarkedet og har som de fleste andre produsentene gitt mer og mer fokus til elsyklene.

Selskapet er kanskje mest kjent for sine eOne-Sixty-terrengsykler, men har også et godt utvalg for dem som sykler i by og på asfalt, deriblant, som går under eSpresso-serien.

I det øvre sjiktet der finner vi eSpresso 700 EQ, som kombinerer det sportslige med god komfort som gjør at sykkelen gjør seg godt i både terreng og på asfalt.

Merida eSpresso Sport 700 EQ

Årsmodell2020
Totalvekt25,56 kg
Vekt batteri2,9 kg
BatteriShimano E8035 504 Wh
Ladetid4–5 timer
RammematerialeeSpresso Lite II HG, aluminium
MotorShimano E6100
Effekt250 watt, 60 Nm
Målt rekkevidde70 km
DekkContinental Contact Cruiser
Dekkstørrelse28" x 2,0"
GirShimano SW-E6010-R
DisplayShimano SC-E6100
BagasjebrettMerida MIK Carrier
Veiledende pris42.000 kroner

Merida + Shimano

Taiwanske Merida samarbeider tett med japanske Shimano, og eSpresso 700 EQ er utstyrt med Shimano-teknologi fra topp til tå. Det innebærer selvsagt gir og bremser, men også motor og batteri.

Sykkelen drives en Steps E6100-krankmotor. Den ble lansert i 2018 og er per dags dato den kraftigste fra Shimano som du kan få på by- og trekkingsykler.

Vekten er på 2,8 kilo og effekten er på 60 Newtonmeter (Nm).

Shimanos kraftigere Steps-motorer, som E8000, er foreløpig beregnet på terrengsykler, men vi ser at kommende eSpresso EP8-Edition EQ blir utstyrt med «terrengsykkelmotoren» EP8 på hele 80 Nm, så det er mulig vi kommer til å se et skifte der.

Mens motoren er to år gammel, er batteriet av nyere dato. E8035 er navnet på det slanke batteriet på 504 wattimer og som integreres i nederøret på en stilren måte.

Her er det Shimano det går i. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Her er det Shimano det går i. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Lekker sykkel

Stilren er også sykkelen selv i en kraftig blåfarge, du får den også i hvit, og der området rundt batteridekselet er lakkert i svart.

I tillegg har sykkelen har skjult kabelføring, som både er praktisk, men som også tar seg bra ut. Samtidig som baklyset ligger som en tynn og lekker strek under bagasjebrettet.

Vi syns jo også at Meridaen har et sportslig uttrykk med dempegaffel foran, som kombinert med et praktisk bagasjebrett gir sykkelen et mer hverdagslig preg. For det er ingen tvil om at dette er en sykkel som er beregnet på asfalt og sykling i byen.

De 28 tommer store dekkene er levert av Continental og er av typen Contact Cruiser. Dette er helt enkle standarddekk for asfalt med liten rullemotstand og de er overraskende gode og sørger for godt grep også på våt asfalt.

Continental-dekkene gjør seg godt på asfalt.
Continental-dekkene gjør seg godt på asfalt. Vis mer

Velutrustet med ett savn

Bagasjebrettet, som tar en maksimal belastning på 25 kilo, er forresten MIK-kompatibelt slik at du enkelt kan feste MIK-tilbehør til det uten behov for adaptere og liknende. Som du kan se i våre egne bilder, har vi koblet til en kjekk kurv på bagasjebrettet.

Vi fant dessverre ikke MIK-nøkkelen da vi var for å ta bilder til testen, så dette måtte bli værende på, men under kan du se hvordan sykkelen ser ut uten kurv.

Foto: Merida
Foto: Merida Vis mer

Ellers må vi si at eSpresso 700 EQ kommer velutstyrt fra fabrikk med gode lykter både foran og bak, støtte, Abus-lås på bakhjulet og reflekser, men den påbudte ringeklokka mangler.

Nesten litt luksus

Sykkelen overrasker også med å ha automatgir. Ja, automatgir på en sykkel. Det er riktignok ikke noe nytt, men det er ennå ikke spesielt utbredt.

Automatgir på sykkel fungerer i og for seg slik som i en bil med automatgir – sykkelen girer for deg.

Du kan enkelt bytte mellom girmodus ved å trykke på den midtre knappen på girveksleren på høyre side av styret, og via sykkelkomputerens innstillinger kan du justere når sykkelen skal gire. For eksempel at du ønsker at sykkelen skal gire opp senere slik at du kan sykle med en høyere tråkkfrekvens.

Vår erfaring med dette er noe blandet og det kan godt være at vi ikke har fått helt klaff ved justering av girskifting.

Først og fremst må vi jo si at det er moro og faktisk litt luksus å sykle rundt på en sykkel som girer av seg selv. Dette er jo tross alt ikke spesielt vanlig og vi har fått litt ymse tilbakemeldinger fra andre vi har snakket med om det.

Der dette gjør seg best er etter vår erfaring på flatmark der giret raskt går fra andre, tredje til fjerde forholdsvis sømløst, for så å gire ned til andre når vi stanser opp. Og apropos den automatiske nedgiringa ved oppbremsing, noe som også fungerer ved manual giring ettersom dette er et elektronisk girsystem, det fungerer veldig bra og noe vi setter ordentlig pris på.

Shimanos Steps-komputer er enkel i bruk. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Shimanos Steps-komputer er enkel i bruk. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Der automatisk giring ikke fungerer like bra, er når du kjører fort ned en dump og skal rett opp en litt tyngre bakke. Først girer sykkelen til fjerde når du er på vei nedover, men bruker litt tid å gire ned til tredje og andre på vei opp igjen, noe som gjør at du mister litt av momentet.

Men igjen, dette er noe som kan justeres i komputerens innstillinger.

En siste ting vi vil nevne ved automatgir er at vi føler at strømforbruket blir noe høyere enn ved manuelle giring. Dog har vi ikke noen faktiske tall på det.

Hva manuell giring gjelder, er det så kjekt og kvikt som det nesten får blitt. Elektronisk og trinnløs giring er noe vi har ordentlig sansen for og gjør det nesten litt kjedelig – joda, noe overdrevent – å gå tilbake til mer tradisjonell klikkgiring.

Bremsene er det selvsagt også Shimano som leverer. Mer bestem er det snakk om hydrauliske skivebremser, som du bør forvente til en elsykkel til over 40.000 kroner, og de er dønn solide.

Kombinasjonen av gode dekk og fordemper gjør det greit å sykle på hullete veier. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Kombinasjonen av gode dekk og fordemper gjør det greit å sykle på hullete veier. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

App

I Shimanos elsykkelapp, kalt E-Tube, kan du koble til og tilpasse sykkelen. Ja, både giring og andre ting, samt oppgradere programvaren til motor, gir og komputeren.

Du kan også for eksempel aktivere giranbefalinger slik at sykkelen, når du har manuell giring aktivert, gir en indikasjon på hvilket gir du bør ligge på.

Appen er faktisk såpass bra nå at du kan se instruksjoner på hvordan du gjør tilpasninger på sykkelen.

I bruk

Vi har hatt det veldig moro med Merida eSpresso 700 EQ i løpet av testperioden og faktisk er det en av de morsomste syklene vi har testet så langt i år.

På denne elsykkelen sitter du mer aggressivt enn du gjør med for eksempel bysykkelen Electra Townie Path Go! 10D, men samtidig litt oppreist, og demperen sørger for å ta av mye av ristinga fra bygater og fortauskanter.

Giringa er kvikk og bremsene er blant de bedre vi har vært borte i– de sørger for en rask og jevn oppbremsing uten at du risikerer å fyke over styret.

Men hva med motor og rekkevidde? Joda, her er står det forholdsvis bra til, men kanskje ikke så bra som prislappen på elsykkelen tilsier.

E6100 er Shimanos sprekeste motor for bysykkelmarkedet, har en effekt på 60 Nm og har tre assistansenivåer i Eco, Normal og High. Eco og Normal gjør seg godt på flate strekninger og lette bakker, men i de tøffere bakkene er det over til High.

eSpresso 700 EQ har skjult vaierføring. Det liker vi! Foto: Martin Kynningsrud Størbu
eSpresso 700 EQ har skjult vaierføring. Det liker vi! Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Her skulle ønske den var noe sprekere og på samme nivå som Bosch CX som sitter i nevnte Electra-sykkel, som vi føler hjelper oss bedre opp de bratteste bakkene i Drammen.

Heldigvis har den ingen problemer med bakkestart og akselerasjonen på flatmark er ordentlig kvikk.

Hva støynivå gjelder, syns vi det er litt støy fra motoren, spesielt på lavere gir og med høy tråkkfrekvens, selv om den faktisk er et par hakk mer stillegående enn forgjengeren.

Batteriet, som du enten kan lade direkte i sykkelen eller låse ut for å lade eksternt, er på 36 volt og 14 amperetimer som gir en kapasitet på 504 wattimer. I en rekkekviddetest i variert terreng i Drammen, der vi byttet på mellom manuell og automatisk giring, endte vi opp med å klare drøyt 70 kilometer, som vi må si er bra, men ikke superbra.

Konklusjon

2020-utgaven av Merida eSpresso Sport EQ er en ordentlig gøyal sykkel å bruke i bymiljø, men vi syns prisen er litt stiv.

I oktober i fjor lå prisen på 37.000 kroner – i dag må du ut med 42.000 kroner for elsykkelen. Det er mye penger.

Spesielt med tanke på motorkraft. Du vil nok ikke bruke mye krefter på å finne en elsykkel som gir mer futt for pengene, men det spørs om du får elektronisk og trinnløs giring, automatisk til og med, de samme gode bremsene og den solide sykleopplevelsen med på kjøpet.

Dog, hadde prisen vært på samme nivå som for et snaut år siden, ville vi trillet terningkast fem til eSpresso 700 EQ.

Testresultat

Merida eSpresso Sport 700 EQ 2020

– Velbygd og stilren
– Kvikk motor, men vi savner litt ekstra futt i de bratteste bakkene
– Velutstyrt
– Solide bremser
– Både manuell- og automatgir

– Prisen
– En elsykkel som hadde fortjent en kraftigere motor

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer