<strong>ELIFE PUMA:</strong> Se, en «norsk» elsykkel. (Sadelpinnen med demping og mobilfestet på styret medfølger ikke.) Foto: Martin Kynningsrud Størbu
ELIFE PUMA: Se, en «norsk» elsykkel. (Sadelpinnen med demping og mobilfestet på styret medfølger ikke.) Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Elife Puma elsykkel

TEST: Råflott!

Norske Elife kombinerer eget design med solide komponenter til en forholdsvis god pris i sin elsykkel.

Publisert

Elsykkelmarkedet er ganske omfattende og innholdsrikt fra store produsenter som Haibike og Merida til mindre, samt spesialbyggere som Rayvolt som lager helt spesielle elsykler.

Du finner også mindre norske produsenter som tegner og utvikler egne elsykler. Blant dem er Oslo-baserte Elife som har holdt på siden 2015, og som tilbyr modeller myntet på både bysyklisten, og dem som koser seg i terrenget.

Vi har testet den rimeligste modellen i Puma-serien, som totalt består av tre modeller, og som har en innstegspris på 34.000 kroner. Denne leveres blant annet med en kraftig Brose S-motor på 90 Newtonmeter (Nm), et batteri på 504 Wh, 36 V/14 Ah, dempegaffel fra SR Suntour og tjukke og gode hjul fra Continental av typen Raceking på 27,5" x 2,25".

Elife Puma

  • Motor: 250 watt/90 Nm
  • Batteri: 500 Wh, 36 v/14 Ah
  • Rekkevidde: 50–100 km
  • Vekt: 24 kg
  • Pris: 34.000 kroner

Elife Puma

Elsykkelen er tegnet av Elife og Oslo-bedriften har selv valgt ut utstyr som motor, batteri, gir og liknende. Det gjør Puma til en av de mer unike elsyklene på markedet, for det er få modeller som faktisk er tilsvarende oppbygget.

Puma er også velutstyrt med blant annet skjermer, og pålagt utstyr som lykter og reflekser medfølger, men du må kjøpe sykkelbjelle utenom.

Puma kommer også i noen interessante fargealternativer: svart matt, vinrødmatt/blank og marineblå matt/blank, og vi har testet den vinrøde modellen med matt lakk og svart batteri. Vi syns den ser ganske lekker ut, og det hjelper godt at batteriet er integrert i nederøret og at bagasjebrettet er i samme farge, men vi opplever at lakken er litt «myk» og kan ripes litt enklere enn andre sykler vi har testet.

Men når du kjøper et produkt til over 30.000 kroner, kan det uansett være lurt å behandle det godt.

Bagasjebrettet på modellen vi har testet er ikke av MIK-typen. Det tåler en maksimalvekt på 25 kilo.

Solide bremser

Puma-sykkelen bærer preg å være hybrid mellom by- og terrengsykkel. Den har et sportslig design som tones litt ned av bagasjebrettet, men har til gjengjeld en spretten dempegaffel foran og gode Raceking-dekk fra Continental som inviterer til en tur i skogen.

Når det gjelder bremser, er sykkelen utstyrt med hydrauliske bremser i SLX-serien til Shimano. De ligger et par hakk under den dyrere i XTR, men M7100-diskene bremser godt og stabilt og du føler at du hele tiden har kontroll. Enten det er når du må bråbremse, eller holder på bremsene ned lange bakker.

Girsystemet er også i samme serie, med en løsning på 12 bak og 1 foran, og vi er totalt sett fornøyd med dem. De laveste girene gjør seg godt i de bratteste bakkene, i tillegg er det kjekt å ha litt høyere gir på flatmark og oppover i terrenget. Å gire ned går kvikt med et lett trykk på hendelen og du kan gire ned tre nivåer om gangen, men responsen er ikke like kvikk når du girer opp og du girer kun opp ett hakk av gangen.

GIr og bremser fra Shimano. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
GIr og bremser fra Shimano. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Batteri og rekkevidde

Sykkelen starter du ved å trykke og holde på strømknappen på batteriet, du kan dermed ikke starte den rett fra sykkelkomputeren festet til styret. Som nevnt over, er batteriet integrert i nederøret, men du kan selvsagt låse det ut og lade det eksternt hvis du foretrekker det.

Faktisk er vi ikke helt begeistret for kvaliteten på selve utformingen av batteriet. Sammenliknet med for eksempel Electra Townie Go! 10D som har et solid batteri med en metallkasse på utsiden, føles den blanke plasten på Puma-batteriet litt billig.

Batteriet har en kapasitet på 504 wattimer (Wh), og battericellene leveres av Panasonic. Kapasiteten sier på langt nær alt om hvor langt du kan sykler per lading.

Vær, underlag, bakker og vekt på syklisten og lasten er aspekter som påvirker rekkevidden, men du må også se på tallene for amperetimer og spenning (volt), som i Pumas tilfeller er på 16 Ah og 36 V.

Amperetimer og volt forteller noe om rekkevidden og hvor lenge du kan kjøre på full spiker, og med 16 Ah kan du forvente en rekkevidde på drøyt 5 mil og opptil 10 mil, men da med lav assistanse. Som også stemmer godt med vår erfaring etter å ha syklet rundt på Elife Puma. Men igjen, rekkevidden avhenger mye av forholdene.

Batteriet sitter integrert i nederøret. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Batteriet sitter integrert i nederøret. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Brose om bord

Når det gjelder valg av motor, syns vi Elife har gjort et godt og spennende valg i tyske Brose, som er kjent for sine solide elsykkelmotorer. Så langt i år har vi testet fire elsykler, alle med ulik motorprodusent – det er gøy.

Brose S er en kraftig, børsteløs krankmotor med en effekt på hele 90 Nm som hjelper godt til i de tyngre og lengre oppoverbakkene, og ikke minst i bakkestart.

Noe av det vi liker alle best med Brose S, er at det er liten til ingen motstand når motoren slutter å hjelpe ved 25 kilometer i timen og på flatmark får vi sykkelen opp i 27–28 km/t uten å bruke spesielt mye krefter.

<strong>BROSE S:</strong> Elife har gått for en relativt kraftig krankmotor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
BROSE S: Elife har gått for en relativt kraftig krankmotor. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Responsen fra motoren er også god, og vi opplever heldigvis ikke noe rykk og napp når vi runder 25 km/t som vi har opplevd på andre modeller.

Dog er vi ikke helt enige med Brose som mener at motoren er svært stillegående – vi syns den ikke støyer mindre enn motorer fra andre produsenter som vi har testet.

Sykkelen leveres for øvrig med sykkelkomputer fra Brose. Sindre Eivindsen i Elife forteller oss at kunden kan velge mellom Brose Allround og Brose Central. Vi har dessverre ikke fått testet noen av dem ettersom vår testsykkel var utstyrt med en eldre variant.

Bakketest

Vi har gjennomført tilsvarende bakketest som med Biltema Yosemite City Explorer 28". En strekning på 9,5 kilometer som tar oss fra Bragernes torg i Drammen til toppen av Lierbakkene i nabokommunen.

Med Yosemite City Explorer fullførte vi etappen på 25 minutter og holdt en gjennomsnittshastighet på 22,4 km/t. Med Elife Puma gikk det litt raskere og vi fullførte etappen på 22 minutter og 30 sekunder – og gjennomsnittshastigheten lå på fine 25,3 km/t.

Konklusjon

Det er gøy å se at norske elsykkelmakere kan lage attraktive alternativer til elsykler fra de større produsentene, og Elife Puma står på ingen måte tilbake fra andre modeller vi har testet i år.

Testresultat

Elife Puma

Gode dekk og bremser
Kraftig motor
Virker velbygd
God rekkevidde

Batteridekselet virker litt billig
Litt myk lakk
Savner litt kvikkere giring

Elife Puma er velutstyrt med en ordentlig kraftig krankmotor, hydrauliske bremser fra Shimano og fordempere som gjør det litt mer behagelig å kjøre på ujevne, norske veier.

Prisen er også interessant. 34.000 kroner er mye penger, men når vi ser hvordan prisene på elsykler har steget den seneste tiden, blir Puma et enda mer attraktivt alternativ til de mer kjente merkene.

Faktisk har vi ikke så mye å utsette på denne elsykkelen. Vi har nevnt at plasten på batteriet får det til å føles litt billig ut og vi erfarer at lakken ikke er spesielt motstandsdyktig mot riper, men utenom det er det ikke stort å klage på.

ELSYKKEL Elife Puma
Årsmodell2020
Totalvekt24 kg
Batteri504Wh 36v/14Ah
LadetidRundt 5 timer
RammematerialeAluminium 6061-T6
MotorBrose S
Effekt250 watt, 90 Nm
Rekkevidde Min50 km
Rekkevidde Max100 km
DekkContinental Raceking
Dekkstørrelse27,5" x 2,25"
GirShimano SLX M7100
DisplayBrose Central/Brose Allround
BagasjebrettJa
Veiledende pris34.000 kroner

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer