Retyre

TEST: Norsk sykkelnyvinning imponerer

Hvis du bruker mye tid og penger på å skifte sykkeldekk, er Retyre kanskje midt i blinken for deg.

SE VIDEO: Norske, MODULÆRE SYKKELDEKK? VI SJEKKER UT om retyre faktisk er så raskt å bytte som produsenten påstår. Vis mer

Modulære sykkeldekk, ja. Det er faktisk en ting, og spennende nok er det et norsk selskap som står bak denne nyvinningen.

Retyre er navnet på sykkeldekksystemet som skal gjøre det lekende lett for helårssyklister og mosjonister å bytte dekk i en fei.

Undertegnede og sykkelentusiast i Dinside Motor, Jamieson Pothecary, har tatt en grundig titt på Retyres nyeste produkter.

Dekk og «skins»

Det som skiller den nye versjonen til Retyre fra den forrige, er at løsningen ikke lenger baserer seg på å sette på såkalte skins utenpå ditt nåværende sykkeldekk. Tidligere var det slik at du festet en glidelåsreim på dekket ditt og så Retyre-skinsene deretter.

For det er jo slik at mange kjøper en terrengsykkel til pendling, men sykler for det meste på asfalt og kanskje litt i skog og mark. Knastene på terrengdekket gir økt motstand og er ikke like smidig på asfalt som knastefrie asfaltdekk.

En liten kveil med sykkeldekkskall. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
En liten kveil med sykkeldekkskall. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Nå har selskapet lansert et eget dekk, og systemet består nå av et basedekk – kalt Retyre One – med glidelås, og så kommer skinsene i tillegg. Basedekket er beregnet på asfaltunderlag, og vil være det du stort sett bruker når det er bart på bakken og hvis du stort sett sykler på asfalt.

I tillegg kommer altså disse skinsene. Retyre selger fire modeller – hver til sitt bruk:

  • Ice Raker (300 pigger)
  • Winter Traveler (160 pigger)
  • Gravel Chaser (grus)
  • Trail Rider (terreng)

Vi har testet de to sistnevnte, men vi har også planer om å gå vintermodellene nærmere i sømmene når snøen faller på om et par måneder.

Det er forresten terrengmodellen du kan se i videoen over, grusdekket er det vi har i bruk på bildene.

Retyre One Trail Rider Graver Chaser
Størrelse26" (42-622/26x1.6) og 28"(42-622/28x1.6)26" og 28"26" og 28"
Vekt dekk640g540g490g
Pris299 kr549 kr549 kr

Takk til Specialized Norge for utlån av elsykkel i forbindelse med testingen.

Så enkelt som lovet

Retyre One er altså hovedekket du har på sykkelen din. Det er spesialdesignet for bruk på asfalt, og vår erfaring er at det har minimalt med rullemotstand. På hver side av Retyre One sitter det glidelåsfester, og det er her du fester på skinsene.

Når du skal ta på skins, er det bare å feste dem med glidelåsene på hver side og zippe rundt. Det vi merker er at det fort blir en liten glippe mellom endene på skinsene, de er designet slik, men hvis du ønsker så liten glippe som mulig, kan du zippe og stramme til litt etter litt.

En ting som er viktig før du eventuelt går til innkjøp av disse skallene, hvis det er riktig betegnelse på norsk, er om sykkelen din faktisk har plass. Grusmodellen bygger ut omtrent 5 millimeter i høyden og 10 millimeter i bredden når de er montert utenpå Retyre One, mens terrengmodellen bygger ut omtrent 7 millimeter i høyden og 10 millimeter i bredden.

– Da er det lurt å sjekke at du har nok klarering i rammen før du kjøper. Typiske cyclocross-sykler kan være litt trange i bakrammen, påpeker Jamieson.

PS. Hvordan du setter på skinsene er godt illustrert i videoen øverst i saken.

Et ekstra lag med «dekk» gjør Retyre ekstra punkteringssikkert. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Et ekstra lag med «dekk» gjør Retyre ekstra punkteringssikkert. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Har aldri byttet dekk raskere

Selve tanken bak Retyre er å gjøre det lekende lett å skifte dekk, og er ment for dem som syns det er litt (tid)krevende å bytte dekk eller som leverer inn sykkelen på et verksted for dekkbytte når det blir glatt på bakken.

Spesielt vinterdekk kan ta tid å bytte fordi de er litt stivere enn asfalt- og terrengdekk, og det er ikke like smidig å ta dem av og på.

Etter en drøy måned med Retyre på hjulene kan jeg slå fast at det går mye raskere å bytte skins enn selve dekket. Det tar ikke mer enn tre minutter å bytte om for- og bakdekket – mye avhenger hvorvidt det er skjermer og bagasjebrett i veien på bakdekket – og det er stort sett så enkelt om å bruke en glidelås.

Det kommer kanskje ikke så godt frem i videoen du kan se øverst i saken, men der kan du si at jeg ble offer for stress og knotet nok mer enn vanlig. Resultatet ble for øvrig følgende:

  • Martin bytte av skin: 1 minutt og 38 sekunder.
  • Jamieson bytte av dekk: 3 minutter (uten pumping av dekk).
Retyre-skins sitter godt festet med to kraftige glidelåser. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Retyre-skins sitter godt festet med to kraftige glidelåser. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Noen spørsmål gjenstår

En av ulempene vi ser med Retyre, og som Jamieson påpeker i videoen, er vekt. Du tenker at noen ekstra gram kanskje ikke betyr noe, men du merker det faktisk godt. Retyre One, altså basedekket, har en vekt på 640 gram, mens grus- og terrengskinsene veier henholdsvis 490 og 540 gram. Det betyr at det blir rundt en kilo på hvert dekk.

Og det er nok derfor Retyre retter seg spesielt mot elsykler, for der merker man ikke så raskt den ekstra vekten. Syklene har jo tross alt motor og veier en del fra før.

Specialized-sykkelen vi har testet dekkene med, er nettopp en elsykkel, men vi har også syklet rundt på en vanlig sykkel med dekk på 28 tommer, og kan jo bekrefte at man helt soleklart merker det best på den sistnevnte sykkelen.

Grusdekket på og klar til bruk. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Grusdekket på og klar til bruk. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Jamieson er enig:

– Min største bekymring er vekten. Vekten på «skallet» er på 640 gram, noe som er rimelig tungt for en type bysykkel. De alle fleste «bydekk» veier fint inn under 450 gram. Legger du på et skin er totalvekten på over en kilo. På en vanlig sykkel vil du nok merke det godt. En kilo i sekken din har så å si ingenting å si, men en kilo rotasjonsvekt er lett merkbart. Men, på en elsykkel, vil du sannsynligvis ikke merke noe. Jeg tror dette produktet passer best for de som sykler generelt korte turer eller har elsykkel, konkluderer sykkelentusiasten.

– Hva med prisen?

– Prisen kan virke litt i overkant. Men er du typen som enten kvier deg, eller helst drar innom sykkelverksted for å bytte dekk, sparer du fort inn de hundrelappene ekstra. Og når du først har kjøpt, så har du, litt avhengig hvor mye du sykler, realistisk dekk i 4-5 år, sier Jamieson.

En annen ting vi er litt skeptiske til, er holdbarheten. Av erfaring som en helt gjennomsnittlig syklist er det ikke slik at dekkene må byttes fordi knastene blir slitt eller fordi mønsteret slites ned, men heller det at gummien blir dårlig og morkner.

Men en glidelåsbasert løsning som sitter utenpå et annet dekk, gjør det hele litt mer spesielt. Vi er ikke bekymret for at mønsteret på skinsen skal bli slitt, men glidelåsene og gapet mellom endene på dem er uten tvil ekstra utsatt.

Så langt er vi mektig imponert over hvor godt terrengdekket, som stort sett er det vi har testet, sitter på basedekket. Nesten som støpt, kan man si, og det er ikke tegn til slitasje eller at noe glipper når vi bråbremser.

Retyre hadde faktisk en skins-løsning der endene overlappet hverandre i endene, men det virker fornuftig å gå for løsningen med en liten glippe mellom.

Slik er grusskallet på innsiden. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Slik er grusskallet på innsiden. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Konklusjon

Hadde noen sagt til meg for noen år siden at jeg skulle la meg fenge av et modulært sykkeldekk, ville jeg nok avfeid dem glatt. Løsningen til Retyre er såpass godt gjennomført at jeg ikke kan la være å bli begeistret.

De ivrigste syklistene og sykkelpendlerne vil nok bare le det bort, men de er heller ikke i målgruppen for Retyres løsning, som Jamieson påpeker. I stedet er kombinasjonen av sykkeldekk og -skall perfekt for dem som bruker en halvtime, om ikke mer, på dekkbytte, og som da bare lar sykkelen stå fordi de ikke gidder å styre med det, eller de som velger å sette arbeidet bort til noen andre.

Selv om vi har fått sansen for terrengskallet, ser vi utvilsomt størst potensial i vinterdekkene som gjør at du på få minutter kan bytte dekktype avhengig av om det er bart eller snø på bakken. Men så gjenstår det å se hvordan Retyre faktisk fungerer på glatta.