E-wheels E2S V2

Test: Kjempemoro!

E-wheels lover vesentlig kraftigere motor i den nye E2S, og de leverer til gagns.

E-WHEELS E2S V2: For under 5000 kroner kan du få en elektrisk sparkesykkel med nok til å dra deg oppover de brattere bakkene. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
E-WHEELS E2S V2: For under 5000 kroner kan du få en elektrisk sparkesykkel med nok til å dra deg oppover de brattere bakkene. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

På vårparten i år kjørte vi en duell av de elektriske elsparkesyklene E-twow Booster V og E-wheels E2S. Sistnevnte koster halvparten av sin duellant, men gjorde seg på ingen måte bort i testen.

I høst har E-wheels sluppet en ny versjon av E2S, nemlig E2S V2. Nyheter inkluderer ting som en vesentlig sterkere motor, appstøtte og bedre bremser.

image: Test: Kjempemoro!

Var det noe som skuffet oss med E2S da vi kjørte rundt med den tidligere i år, var det nettopp motoren som ikke var kraftig nok til å drive oss opp de tyngre bakkene. Akkurat her er E2S V2 mye bedre.

Ettersom E2S og E2S V2 er såpass like, vil vi i denne testen fokusere på hva som er nytt og hva som skiller dem. Du kan lese det grunnleggende om E-wheels E2S i denne testen.

E-wheels E2S E-wheels E2S V2
Motor350 watt700 watt
Rekkeviddde20 km25 km
Toppfart20 km/t22 km/t
Batteri7,2 Ah7,8 Ah
Ladetid2 t2 t
Vekt12 kg12 kg
Maks belastning125 kg125 kg
BremserHånd: For- og bakbremsHånd: For- og bakbrems
LyktForan og bakForan og bak
Pris (veiledende)4990 kr4990 kr

Eneggede tvillinger

Utseendemessig er de to modellene mer eller mindre helt like. Begge er nemlig identiske med Xiaomi M365, og forskjellene ligger i hovedsak i motoren. M365 har en toppfart på 25 kilometer i timen, og er dermed ikke lovlig på norske veier.

Det er derimot E-wheels E2S V2 som, på tross av en kraftigere motor, ikke yter mer enn 22 kilometer i timen. Begrensningen er riktig nok på 20 kilometer i timen, men med et slingringsmonn på 10 prosent.

image: Test: Kjempemoro!
image: Test: Kjempemoro!

Som vanlig finner du «sykkelbrems» på venstre side av styret, sammen med en ringeklokke, mens gassen sitter på høyre.

Selve panelet er også tilsvarende på begge modeller med en flervalgsknapp for å slå av/på elsparkesykkel og lykter, et panel som viser hastighet og fire lysdioder som indikerer gjenværende batteritid. For eksakt batteriprosent kan du koble E2S V2 til en app.

Nå med appstøtte

Mens det utenpå ikke har skjedd store forandringer, er det flere spennende nyheter på innsiden. Blant annet appstøtte - slik at du få informasjon om gjenstående batteri, nåværende hastighet og liknende på mobilen din. Du kan også låse E2S V2 via appen.

Men det er selvsagt en begrenset sikkerhetsløsning, og det er fortsatt vanskelig å låse elsparkesykkelen fast til noe, som enkelt gjøres med en vanlig sykkel.

Vi har ennå ikke kommet dit at du faktisk kan styre elsparkesykkelen med mobilen, så du må fortsatt ha hendene på styret og ha blikket fremover når du sparkesykler.

Appen heter for øvrig Kingsong(_New), ettersom det er det selskapet som leverer E2S V2, og du finner den i App Store til iPhone og Play butikk til Android-enheter.

Overraskende kraftig

Den viktigste nyheten er selvsagt den vesentlig kraftigere motoren, og vi kan sannelig skrive under på at den er forbedret. Akselerasjonen er kvikk og det tar ikke mange sekundene før elsparkesykkelen er oppe i topphastigheten på 22 kilometer i timen.

Også opp bakker merker vi en betydelig forskjell, og E2S V2 forserer stort sett de samme bakkene som E2S slet med, uten problemer.

Samtidig er det tydelig at motoren yter desidert best når batteriet er mellom 20 prosent og fulladet, men jo mindre gjenværende strøm det er, jo mer må vi hjelpe til med å sparke fra i oppoverbakkene. Likevel er vi totalt sett imponert over hvor mye kraft det er i E2S V2 med tanke på prisen.

Designet er det samme, men nykommeren er mye kraftigere enn den første modellen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Designet er det samme, men nykommeren er mye kraftigere enn den første modellen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Vi har vært flere som har testet elsparkesykkelen, og det enkelte av oss (ikke alle) bemerket seg, er at elsparkesykkelen ofte ikke klarer å holde farten oppe over tid, og vi ble nødt til å trykke en del på gassen for å få maksfart igjen.

Når det gjelder rekkevidden opererer E-wheels med et estimat på 25 kilometer, og vekt på fører, temperatur, terreng og bakker er ting som påvirker rekkevidden. I en stresstestrunde rundt på Hasle, et område med mange bakker, med en elsparkesyklist på drøye 82 kilo og i 9 plussgrader, holdt E2S V2 det gående i drøyt 15 kilometer før det sa stopp.

Da hadde vi kjørt i over 50 minutter med en snittfart på drøyt 17 kilometer i timen og en maksimal høydestigning på 165 meter.

Den bratteste og lengste bakken gikk fra Carl Berner og opp mot Hasle - en stigning E-wheels E2S ikke klarte å forsere uten at vi måtte hjelpe til - og E2S V2 holdt stabilt 21 kilometer i timen hele veien opp. Det må vi si er imponerende for en elsparkesykkel i denne prisklassen.

DAGBLADET TESTER: De er elsket og hatet. De er overalt i Oslos gater, men hvilket merke av elsparkesykkel er best? Video: Madeleine Liereng. Reporter: Christian Wehus, Dagbladet TV Vis mer

Konklusjon

Mye var bra med E-wheels E2S, men mer motorkraft var noe av det vi savnet. Det har E-wheels svart på så til de grader med versjon 2. Bakkene forseres med enkelthet og det er ordentlig moro å bruke elsparkesykkelen.

image: Test: Kjempemoro!

En av årsakene til det er at E2S er en veldig stabil farkost, og selv i litt krappere svinger går det fint uten at vi bremser helt ned.

Bremsene krever litt tilvenning, og vi skulle for eksempel ønske at det var litt bedre respons på dem.

Sist kan vi nevne pris, som i skrivende stund er på 3890 kroner. Du skal lete lenge før du finner en like kraftig og solid elsparkesykkel til den prisen, og ut ifra det kan vi ikke gjøre annet enn å anbefale E-wheels E2S V2 som et veldig godt kjøp.