Electra Townie Path Go! 10D

TEST: Bysyklistens drømmesykkel

Vi har testet en av vårens mest spennende elsykler for dem som stort sett sykler på asfalt.

ELECTRA: Skal du ha ny elsykkel i år og sykler stort sett på asfalt? Da bør du vurdere Electra Townie Path Go! 10D. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
ELECTRA: Skal du ha ny elsykkel i år og sykler stort sett på asfalt? Da bør du vurdere Electra Townie Path Go! 10D. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Salget av elsykler i Norge har økt stort de seneste årene og viser ingen tegn til å bremse. Flere og flere nordmenn får øynene opp for det som ifølge min mening er det kjekkeste fremkomstmiddelet som finnes utenom beina, og det er spesielt i bakkene du drar nytte av motoren sammenliknet med en tradisjonell tråsykkel.

Den store interessen for elsykler her til lands, gjør at også vi i Dinside ønsker å satse mer på dette markedet for å hjelpe våre lesere med å ta fornuftige kjøpsvalg, gi syklene riktig vedlikehold og finne det beste utstyret.

Først ut i dette tiåret har vi testet elsykkelen Townie Path Go! 10D, som er blant Electras dyreste modeller til rundt 40.000 kroner. Er den verdt prisen?

Takk til Sykkelpikene for utlån av elsykkelen til test.

Elsykkel Electra Townie Path Go
Årsmodell2020
Totalvekt25 kg
Vekt batteri2,8 kg
BatteriBosch PowerTube 500 Wh
Ladetid5–6 timer
Rammemateriale6061-T6 aluminium
MotorBosch Performance Line
Effekt250 watt, 65 Nm
Rekkevidde Min70 km
Rekkevidde Max140 km
DekkSchwalbe Super Moto-X
Dekkstørrelse27,5" x 2,40"
GirShimano Deore, 10 Gir
DisplayBosch SmartphoneHub
BagasjebrettJa, MIK
Veiledende pris40.000 kroner

Townie Path Go! 10D

Electra er en velkjent aktør i elsykkelmarkedet og er kjent for sine bysykler med brede og buede styrer og en oppreist sittestilling som gir en avslappet stilling og godt overblikk.

Townie Path-serien er blant Electras premium elsykler, noe som gjenspeiles i både design, materialvalg og pris. Elsykkelen har et typisk cruiser-design med buet ramme og styre, og testmodellen i fargen Matte Oxblood, vinrød, er unektelig stilig og du er garantert et og annet blikk fra personene du passerer.

Modellen vi har testet er av typen med høy innsteg, kanskje mer kjent som «herresykkel», men den finnes også med lav innsteg, såkalt damesykkel.

Path Go! 10D er utstyrt med et integrert Bosch PowerTube-batteri på 500 watt, som sørger for at utformingen er stilrent uten en synlig batterikasse. Batteriet er for øvrig enkelt å ta ut hvis du ønsker å lade det eksternt, men du kan også lade det direkte på sykkelen.

I stedet for å utstyre sykkelen med dempere, noe som uansett ikke hører hjemme på en cruiser, har Electra utstyrt den med tjukke 27,5-dekk fra Schwale på 2,4 tommer, som sørger for litt demping. I tillegg sørger sadelen, altså setet, for litt ekstra demping.

Dekk med høyt volum gjør sykkelturen svært komfortabel. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Dekk med høyt volum gjør sykkelturen svært komfortabel. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Som seg hør og bør på en dyrere elsykkel, er Townie Path Go! 10D selvsagt utstyrt med hydrauliske skivebremser, som ikke krever at du klemmer til hardt på bremsen for å stanse. I dette tilfellet fra Shimano, som også leverer kassetten med ti gir og vekslere med Rapid Fire Plus-teknologi som sørger for rask og smidig girskifte.

Av annet utstyr har elsykkelen en LED-frontlykt av typen Supernova V521S, mens nederst på bakskjermen finner du Supernova E3. På plass er også et bagasjebrett som følger MIK-standarden, som betyr at du enkelt kan feste kompatible kurver, vesker og liknende uten ekstra tilbehør. Bagasjebrettet tåler en maksvekt på 25 kilo – som også er totalvekten på Townie Path Go! 10D.

Batteriet kan enkelt tas ut og lades eksternt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Batteriet kan enkelt tas ut og lades eksternt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Bosch i bunn

Husker du Cobi-systemet som gikk sin seiersgang på Kickstarter i 2016? Systemet var såpass lovende at det året etter ble kjøpt opp av Bosch, og med Cobi.bike kan du bruke smarttelefonen din som display.

Vi syns panelet på 1,5 tommer er i minste laget. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Vi syns panelet på 1,5 tommer er i minste laget. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Med en OnePlus 7T Pro festet på hub-en. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Med en OnePlus 7T Pro festet på hub-en. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Mens det integrerte systemet SmartphoneHub – som er skrudd fast slik at det er vanskelig å stjele – til Bosch er ganske standard og viser kun viktig informasjon som hastighet, distanse og gjenværende batteri, kan du laste ned Cobi-appen og feste mobilen din på den integrerte holderen for tilgang til ting som navigasjon, væroppdatering, musikkavspiller, treningsdata og så videre. SmartphoneHub er faktisk utstyrt med USB slik at du kan lade mobilen din på farten.

I videoen under kan du se mobilgrensesnittet i aksjon:

Foretrekker du å bruke SmartphoneHub uten mobil, kan du enkelt endre motorassistanse og liknende på fjernkontrollen som er festet på venstre side av styre.

Krankmotoren er av typen Performance Line fra Bosch med et dreiemoment på 65 Newtonmeter (Nm) og 250 watt effekt, som både er kraftig og forholdsvis stillegående. Den er blant Boschs kraftigste, kun slått av toppserien CX.

Ikke den kraftigste til Bosch, men Performance Line-motoren på 65 Nm yter svært godt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Ikke den kraftigste til Bosch, men Performance Line-motoren på 65 Nm yter svært godt. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Topphastigheten er selvsagt på 25 kilometer i timen, som er maks tillatt grense i Norge, og du har fem kjøremodier å velge mellom: av, eco, tour, sport og turbo. Vår erfaring er at vi ligger for det meste i tour-modus, men kjører på med sport eller turbo i de aller tyngste bakkene. Som regel kan det holde med sport og et lavere gir for å komme seg opp bakkene – sånn hvis du ønsker å spare batteriet litt.

En sann glede

Å sykle på Townie’n er for øvrig en fryd. Det er ingen rykk og napp i motoren, noe man ofte opplever på rimeligere modeller. Bakkene i åsene i Drammen forseres uten spesielt mye anstrengelse, selv med bagasjekurven full av matvarer – nei, vi har ikke hamstret – og bakkestart går som en lek.

Det gjør elsykkelen til en ypperlig bysykkel spesielt i byer som i Oslo der man ikke skal sykle mange meterne før man treffer på en oppoverbakke. Og så hjelper det godt med tjukke dekk og demping i setet som tar unna mye av ristingen når man gjøre på ikke helt perfekte veier, eller skal opp lave kanter.

På vei ned bakkene går det også radig, selv med litt dekk med høyt volum, ettersom rullemotstanden er såpass lav.

Townie-sykkelen gir en oppreist og god sittestilling. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Townie-sykkelen gir en oppreist og god sittestilling. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Den oppreiste sittestillingen gjør at man får et godt overblikk av omgivelsene og gir faktisk en mer avslappende følelse, samt mindre anstrengelse i nakken fordi du slipper å løfte hodet opp. Det at pedalene er plassert skrått foran deg – i stedet for rett under – gjør at du kan sette beina rett i bakken når du stanser uten å gå av setet.

Rekkevidden avhenger av forhold som bakker, vind og utetemperatur, men vår erfaring at den klarer rundt 14 mil i eco-modus og rundt halvparten, altså 7 mil, i sport. Under testingen kjørte vi i variert terreng i Drammen og temperaturen lå på mellom 5 og 10 grader.

Standard MIK-feste er veldig nyttig. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Standard MIK-feste er veldig nyttig. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Konklusjon

Electra Townie Path Go! 10D har vist seg å være en fryd å bruke i byen. Du sitter oppreist, og ikke minst godt på det digre setet med støtabsorberende elastomer, så du får god oversikt over forholdene rundt deg, noe som er kjempeviktig ved sykling i bymiljøer.

Du får kanskje like mye eller mer motorkraft for mindre penger, men kombinasjonen av solide deler, motorkraft og ikke minst rå sykkelglede kan være vanskelig å slå. Men neppe umulig.

I tillegg er elsykkelen praktisk utstyrt med MIK-bagasjebrett slik at du kan feste kurver, vesker og annet MIK-utstyr, og dermed trygt frakte varer hjem fra butikken.

Det som taler litt i mot Townie’n er prisen som for øyeblikket ligger på nærmere 40.000 kroner, som kan være vanskelig å svelge for mange.

Oppdatert: Vi skrev at sykkelen leveres med ringeklokke. Det stemmer ikke.

Testresultat

Electra Townie Path Go! 10D

Terningkast 5

Morsom å sykle på
God motorkraft
Velutstyrt
Solide deler

Stiv pris
Bosch-panelet er i minste laget

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!