<strong>MATE X:</strong> Du blir fort blant de tøffeste i gata når du sykler rundt på denne. Foto: Øystein B. Fossum
MATE X: Du blir fort blant de tøffeste i gata når du sykler rundt på denne. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Mate X

Test: Blant de tøffeste elsyklene vi har testet

Men danske Mate Bike er ikke helt i mål.

Publisert
Sist oppdatert

Mens mange sykkelprodusenter lager elsyklene så like som mulig vanlige sykler, er det enkelte som gjør litt for å skille seg ut. Et godt eksempel på det er den spanske produsenten Rayvold, men også danske Mate Bike, som har gjennomført to suksessfulle runder på folkefinansieringsnettstedet Indiegogo.

Mate X er den nyeste og er en røffere variant av Mate City, som fikk gode skussmål i en Naf-test i fjor sommer, og har ekstra grove og brede dekk på hele 4 tommer.

Litt annerledes

Hovedessensen med Mate-syklene er at de kan klappes sammen for å gjøre det enklere å transportere dem. Dette gjøres ved å bruke en bryter ved leddet midt på sykkelen og deretter vende halve sykkelen 180 grader.

Du kan også klappe sammen styret og setet for å gjøre sykkelen enda mer kompakt når den er sammenbrettet, men ettersom sykkelen veier nærmere 30 kilo, er det ikke slik at du enkelt bærer den med deg med én hånd. På grunn av de tjukke dekkene er Mate X forholdsvis stor selv når den er pakket sammen.

Men inn ut og ut av bil eller tog er ikke et stort problem.

Vi kom faktisk over en Mate City i en sykkelgarasje.. Litt mindre og ikke like heftige dekk som Mate X. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Vi kom faktisk over en Mate City i en sykkelgarasje.. Litt mindre og ikke like heftige dekk som Mate X. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Håndtaket, eller hanken om du vil, som er plassert på undersiden, gjør seg godt når du skal låse fast sykkelen. Ramma er så stor at du helst bør ha en slange- eller kjettinglås hvis du vil låse rundt her, men takket være hanken, som ikke er mer enn én centimeter i diameter, kan du også bruk en folde- eller bøylelås for å sikre Mate X til et sykkelstativ.

Batteriet er for øvrig skjult inne i ramma slik at du må åpne sykkelen hvis du ønsker tilgang til det, for eksempel for å lade det eksternt. Dog er det naturligvis fullt mulig å lade batteriet direkte fra sykkelen.

Mate X sammenklappet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Mate X sammenklappet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Noen ganger er det faktisk lettere å få sykkelen inn i en bil på vanlig måte. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Noen ganger er det faktisk lettere å få sykkelen inn i en bil på vanlig måte. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Moro, men ...

Vi fikk mye oppmerksomhet da vi syklet rundt på den motorsykkelliknende Rayvolt Cruzer, og det er minst like mange blikk som skuler mot oss når vi fyker rundt på Mate X.

Ønsker du å skille deg ekstra mye ut, bør du sjekke modellen i shocking pink, som er en ordentlig dyp og fin rosafarge. Mate X tilbys også i ferskenfarget, svart og sølvgrå, som vår testmodell er.

Sykkelen er for øvrig like morsom i bruk som den er stilig, med ett unntak. Det går vi mer inn på under avsnittene om motoren.

Man sitter høyt og godt på sykkelen, som i tillegg til tjukke og myke dekk, også har demper både foran og bak. Det gjør at sykkelen er like morsom i terrenget og flatmark, samt behagelig å hoppe ned fra fortauskanter.

Den er også utstyrt med solide og kraftige hydrauliske skivebremser fra Shimano.

Selv om vi opplever litt knirking ved selve leddet som deler sykkelen, som i og for seg er som forventet med tanke på designet, føles Mate X velbygd og trygg når man farter rundt.

Du åpner dette håndtaket for å legge sammen sykkelen eller for å dra ut batteriet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Du åpner dette håndtaket for å legge sammen sykkelen eller for å dra ut batteriet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Bakhjulsmontert motor

Mate X kan konfigureres med motor på enten 250 eller 750 watt. Ønsker du å sykle lovlig i Norge, er det 250 watt, som som gir støtte opptil 25 kilometer i timen, du må gå for. Joda, du kan kjøpe den heftigere varianten, men da må du også gjøre den lovlig for norske veier.

Motoren er for øvrig det Mate Bike omtaler som spesialkalibrert utgave av JiaBo CZJB 48 med en effekt på 45 Newtonmeter, og den er overraskende kvikk. Sykkelen har fem assistansenivåer, der 0 er ingen og 5 er maksimal assistanse, som du enkelt kan skifte mellom via en bryter på styret.

Det som ødelegger litt for sykkelmoroa, er motorens plassering. Som vi tidligere har skrevet om motorer som er montert på enten for- eller bakhjulet, er at de ikke gir denne samme følelsen av å sykle som krankmotorer.

Sitter motoren på forhjulet, som på Biltema-sykkelen vi nylig testa, får du følelsen av å bli dratt fremover. Med motor på bakhjulet får man derimot følelsen av å bli dyttet fremover. Det høres kanskje rart ut, men du merker det raskt selv når du bruker slike sykler.

Mate X har tjukke og grove dekk. Motoren er montert på bakhjulet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Mate X har tjukke og grove dekk. Motoren er montert på bakhjulet. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Det vil si at når du når toppfarten på Mate X, kan du snurre rundt i hvilket som helst tempo på pedalene og sykkelen vil holde samme fart til du slutter å tråkke, bremser eller møter på en oppoverbakke.

Dermed forsvinner litt av sykkelfølelsen man har med krankmotorer der man også har mer kontroll over farten.

Trolig er det designet som er årsaken til at Mate X ikke har krankmotor – det er vanskelig å kombinere med det å være sammenleggbar.

Med det nevnt, må vi jo understreke at det uansett er god futt i Mate X. Det er lett å tenke at de tjukke og grove dekkene gjør Mate X litt treg, men den er faktisk ganske kvikk og har ingen problemer med å takle bratte motbakker. Og det selv om sykkelen ikke har like rask akselerasjon som andre elsykler uten krankmotor.

Digert batteri

Det er ofte mye snakk om rekkevidde når det kommer til elektriske fremkomstmidler. Jeg snakket nylig med en en kollega i Dinsides motoravdeling som mente at det kanskje var på tide å droppe fokuset på rekkevidde i tester. Tanken er at såpass mange elbiler har god nok rekkevidde for de fleste.

Og kanskje vi begynner å nærme oss det samme punktet med elsykler. De fleste, dyrere elsykler vi tester har rundt 100 kilometer rekkevidde per lading, som holder i massevis for pendlere. Hvor mange er det som sykler mer enn 5 mil hver vei til jobb? Da ønsker jeg meg heller batteripakker som veier mindre.

Det er kanskje verre for elsykkelturister som ikke har like god tilgang til lademuligheter, men for de fleste holder de 100 kilometerne i massevis.

100 kilometer er også rundt det vi får ut av batteriet til Mate X. Batteripakka er på hele 816 wattimer, 48 volt/17 Ah, som er godt over det vanlige i bransjen på 500 wattimer. Det store batteriet er ekstra viktig for en sykkel av denne typen med høy vekt – 28,5 kilo er vår testmodell – og brede dekk som gir en del rullemotstand – men gjør også at Mate X har bedre rekkevidde enn flere andre elsykler vi har testet.

Batteripakka er montert i ramma. Det kan lades rett i sykkelen, eller tas ut for ekstern lading. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Batteripakka er montert i ramma. Det kan lades rett i sykkelen, eller tas ut for ekstern lading. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Kun på nett

Mate X får du ikke kjøpt i norske butikker. I skrivende stund har Mate Bike kun utsalg i egen nettbutikk for norske kunder, som betyr at det er vanskelig å prøve syklene før du eventuelt kjøper.

På grunn av det spesielle designet og de heftige dekkene, er det ikke helt rett frem å finne tilbehør, som bagasjebrett, til Mate X i norske butikker, men i Mate Bikes nettbutikk får du kjøpt nettopp bagasjebrett, men også støtte, demper, dekk, batteri, lader og så videre.

Ulempen er jo at du må vente på frakten fra Danmark, men det er i hvert fall godt å se at utstyret er tilgjengelig.

Mate X
Årsmodell2019
Totalvekt28,5 kg
Batteri816 Wh/ 48v/17a
Ladetid6-8 timer
Rammemateriale6061 Aluminium
MotorJiaBo CZJB 48
Effekt250 w 45 Nm
Rekkevidde Max120 km
DekkBig Daddy All-Terrain
Dekkstørrelse20"x4,0"
GirShimano Altus
BagasjebrettNei
Veiledende pris23.999 kroner

Konklusjon

Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor danske Mate Bike har gjennomført to folkefinansieringskampanjer der de har samlet inn over et tosifret antall millioner til sammen fra et femsifret antall kunder.

Mate X er en skikkelig morsom sykkel og farte rundt på med gode kjøreegenskaper, tross feite dekk, og solid demping som gjør ferden mer behagelig. Rekkevidden er også blant de bedre vi har registrert og det er kjekt at man kan klappe sammen sykkelen for slik at man kan legge den i bagasjerommet på en bil og dra den med seg på ferie.

Samtidig fører den høye vekta til at det ikke er helt rett frem å klappe sammen sykkelen eller løfte den inn og ut av tog.

Du bør også være klar over at elsykkelen kun selges på nett og enkelte komponenter kun kan bestilles gjennom Mate Bike selv, men mange av delene er såpass vanlige at også din lokale elsykkelforhandler kan hjelpe til.

Testresultat

Mate X

Friskt design
God rekkevidde
Kan klappes sammen for enklere transport
Gode bremser
Sprek motor

Tyngden begrenser portabiliteten
Bakhjulsmontert motor ødelegger litt av opplevelsen
Selges kun på nett
Lykter medfølger ikke

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer