E-twow Booster V mot E-wheels E2S

Test av el-sparkesykler

Vi tester billig mot dyr.

ELEKTRISKE SPARKESYKLER: Bor du i Oslo ser du dem nok overalt om dagen. Vi tester to el-sparkesykler. Foto: Kirsti Østvang
ELEKTRISKE SPARKESYKLER: Bor du i Oslo ser du dem nok overalt om dagen. Vi tester to el-sparkesykler. Foto: Kirsti Østvang Vis mer

Oppdatert 6. mai 2019: Oppdatert med informasjon om støtte og «kick-start» for E-twow.

Dette året har de kommet for fullt. Elektriske sparkesykler er på kort tid blitt en vant syn i bybildet, til glede for noen og forargelse for andre. I deler av Oslo kan du enkelt leie el-sparkesykler fra to ulike operatører. Dagbladet (Pluss) har gått disse nærmere i sømmene. men det er også mange som foretrekker å ha sin egen.

Vi er selvsagt også nysgjerrige på dette fenomenet, og har tatt inn to modeller i hver sin prisklasse for å undersøke hva de tilbyr, hvorfor dette har «tatt helt av» og hva du får for pengene hvis du går en dyrere modell.

De to modellene er E-wheels E2S, som forhandles av Airwheels.no, og E-twow Booster V, forhandles av Elspark.no. Førstnevnte har en veiledende pris på 4990 kroner, mens Booster V koster 10.990 kroner. Så du kan med sikkerhet si at det er en stor prisforskjell mellom de to.

DUELLANTER: Til venstre er E-wheels E2S og til høyre E-twow Booster V. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
DUELLANTER: Til venstre er E-wheels E2S og til høyre E-twow Booster V. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Design

Ewheels E2S minner mye om Xiaomis elektriske sparkesykler, det nevnes også på produktsiden i Airwheels nettbutikk, med et mørkt grått design med den lettgjenkjenningelige røde bremsekabelen som slynger seg fra styret ned til forhjulet. I motsetning til Booster V, har E2S en tradisjonell håndbrems som bremser både foran og bak, i tillegg har du en bakbrems direkte på hjulet.

Booster V har en brems for forhjulet som sitter på den venstre siden av styret, samt en fotbrems for bakbremsen. På begge modellene sitter «gassen» på høyre side.

Det går i røde detaljer på E-wheels-sparkesykkelen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Det går i røde detaljer på E-wheels-sparkesykkelen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

En kjekk detalj på den dyreste modellen, er at den har et praktisk bærehåndtak slik at det blir enklere og mer komfortabelt å bære el-sparkesykkelen - den veier tross alt over 10 kilo. Det har ikke E-wheels E2S, og i stedet bærer du den i stolpen.

Noe som tar oss til hvordan du legger sparkesyklene sammen. På Booster V sitter det en rød «bryter» du vipper ned for å klappe sammen styret. Det beste er å tråkke ned på bryteren samtidig som du vipper styret fra deg. E-wheels har noe enklere løsning ved at du løsner styredelen ved å dra ned en klaff, og klemmer den til for å feste det igjen.

Smaken er som baken, så her kårer vi ikke en vinner.

Spesifikasjonsliste
El-sparkesykler E-wheels E2S E-twow Booster V
Motor350 watt500 watt
Rekkevidde20 km40 km
Toppfart20 km/t20 km/t
Batteri7,2 Ah10,5 Ah
Ladetid2 t3 t
Vekt12 kg10,8 kg
Maks belastning125 kg120 kg
BremsHånd: For- og bakbremseHånd: forbrems
Fot: bakbremseFot: bakbrems
LyktForan og bakForan og bak
Pris4990 kr10.990 kr

Funksjoner

For å ta det veldig kort ser de elektriske sparkesyklene ut som forvokste sparkesykler, noe som skyldes ting som batteri, motor og større hjul. Noe annet som skiller dem er selve styringsenheten som er plassert på midt på styret.

Her ser du et godt eksempel på hva du får ekstra for pengene hvis du går for en dyrere modell. E-wheels E2S har en enkel enhet med en skjerm som viser hastighet, i tillegg en flervalgsknapp for å slå av og på strømmen og lysene.

Panelet på E-wheels E2S. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Panelet på E-wheels E2S. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
Panelet på E-twow Booster V. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Panelet på E-twow Booster V. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Booster V, derimot, har en større skjerm som viser informasjon om gjenværende batteritid, hastighet, distanse kjørt og temperatur. Den har også egne knapper for ringeklokke - E2S' har en mer tradisjonell sykkelbjelle - og på/av for lys og strøm.

Ellers har begge en løsning for støtte når de står i ro. E2S har en sykkelliknende støtte som du vipper ut fra undersiden, mens Booster V står på brettet når du løsner styret.

Vinner: E-twow Booster V.

Kjøring

Etter å ha lagt skepsisen fra oss - dette har faktisk vært vår første erfaring med elektriske sparkesykler - kan vi lett innrømme at det er ganske moro å kruse rundt på dem.

Vi har kjørt rundt på Hasle, ned og opp den lange bakken mot sentrum forbi Carl Berner og rundt elven i Drammen, og både på asfalt og grus.

Vi har holdt oss til de reglene som er satt, det vil si at vi har holdt oss i gangfart på fortauet og litt høyere tempo på bil- og sykkelveiene. Man føler seg ikke spesielt trygg ute i veien på en slik farkost i sentrum av Oslo, så det er noe vi kan anbefale at du unngår mest mulig, men på dedikerte sykkelveier avskilt fra kjørebanen, går alt som en lek.

E-wheels E2S er av typen som må sparkes i gang - spark en gang med beinet så sparkesykkelen ruller og så trykker du inn gassen. Dette er sikkerhetselement ved sparkesykkelen så de for eksempel ikke fyker av gårde når du står med den i ro og trykker på gassen ved en feiltakelse. Dette er en tilvenningssak, men flere i testpanelet sier at de foretrekker at el-sparesykkelen kan startes når den står stille.

Du kan også aktivere dette på Booster V hvis du foretrekker å sparke i gang sparkesykkelen når du skal kjøre.

I henhold til norske regler kan motoren til elektriske sparkesykler kun gå i 20 kilometer i timen. Vi har brukt GPS-klokke for å sjekke om E-wheels og Et-wow holder seg innenfor disse kravene, noe de absolutt gjør. I enkelte tilfeller går det også litt tregere, som selvsagt avhenger av stigning, underlag og vekt på personen. På en rett, asfaltert strekning har ingen av dem problemer med å levere som lovet.

Booster V har et praktisk bærehåndtak og er dermed enkel å bære med seg. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Booster V har et praktisk bærehåndtak og er dermed enkel å bære med seg. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
E-wheels E2S bærer du i rammen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
E-wheels E2S bærer du i rammen. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Dog merker vi at det er en betydelig forskjell i kraft fra de to modellene, som selvsagt avhenger av effekten fra motorene: 350 mot 500 watt. Booster V er rett og slett mye kvikkere, både når det gjelder akselerasjon, men også ved at du sjelden trenger å trå til selv i oppoverbakker.

En av strekningene vi kjørte var fra hjemmeadressen til Drammen stasjon - en drøy kilometer. Dette tok rundt syv og et halvt minutt - med Booster V, legg til et minutt med E-wheels - med en gjennomsnittshastighet på 17,6 kilometer i timen. Det er faktisk raskere enn med sykkelen hvis du inkluderer tiden det tar å låse opp og parkere sykkelen ved stasjonen.

Og det er akkurat på slike strekninger av el-sparkesyklene viser sine styrker.

Begge modellene har, som nevnt over, gass på den høyre siden av styret, og du gasser med tommelen. Her er det litt delte meninger om hvor bra det fungerer. Enkelte sier at det er en god løsning, mens andre mener at man får bedre kontroll på styret hvis man holder fast med tommelen i stedet for å gasse med den fingeren. I starten, til du blir vant til det, kan kjøringen være litt hakkete - dette nettopp fordi vi ikke føler vi har nok kontroll med tommelen.

Totalt sett gir Booster V uansett den beste kjørefølelsen. Først og fremst fordi den har en sprekere motor, men også for at den har god demping både foran og bak, som gjør at den ikke rister så mye når du kjører på noe annet enn flat asfalt. E2S er derimot helt stiv, og du merker dermed dumper og lavere fortauskanter mye tydeligere.

Vinner: E-twow Booster V.

Brems

Noe som tar oss over til bremsene. Booster V har bremsen på venstre side av styret, og også her må man frem med tommelen. Vi syns at den bremser litt hardt, og vil heller anbefale bakbremsen. Spesielt hvis du holder litt høyere fart.

Dette er som med sykling: hvis du bråbremser med forbremsen i høy fart, er det fort gjort at du fyker over styret, eller at sykkelen tipper.

Bakbremsen til Booster V er forresten skikkelig god, og den gir god respons.

E-twow Booster V har en effektiv og god bakbrems. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
E-twow Booster V har en effektiv og god bakbrems. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
E-wheels E2S kan skilte med skivebrems – det liker vi. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
E-wheels E2S kan skilte med skivebrems – det liker vi. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

E2S har håndbrems som vi er mer vant til å se fra sykkelverden. Den bremser både foran og bak, og kan være litt vrien å bli vant det. Det skyldes også at det er litt etterslep på bremsen og at den ikke slipper dekkene øyeblikkelig som man slipper bremsen. Bakbremsen her er ikke like kraftig som Booster Vs, og vi føler vi må tråkke litt ekstra for å få respons.

Ellers fortjener E-wheels E2S skryt for å levere skivebremser, mekaniske sådan.

Vinner: Uavgjort.

Rekkevidde og lading

Et av de viktigste aspektene ved elektriske sparkesykler, er hvor langt de går mellom hver gang de må lades. For folk som pendler noen kilometer hver dag, vil ikke rekkevidden være et problem ettersom begge modellene holder det gående i langt over en mil.

Her er produsentenes lovnader:

  • E-wheels: 20 kilometer
  • E-twow: 32 kilometer

Rekkevidden avhenger så mye av forholdene så det er ikke rett frem å si om el-sparkesyklene leverer som anslagene sier. Bakker, vekt på personen og underlag er ting som spiller inn.

På en strekning oppover fra Carl Berner til Hasle, som er på en drøy kilometer, slukte for eksempel 20 prosentpoeng av batterikapasiteten til Booster V. Personen som testet veier rundt 85 kilo. Vi så liknende tall med E-wheels E2S, men da med en lettere person ettersom sparkesykkelen ikke var kraftig nok til å kjøre den andre opp den bakken.

På Booster V sitter ladekontakten her. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
På Booster V sitter ladekontakten her. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer
På E-wheels E2S sitter ladekontakten her. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
På E-wheels E2S sitter ladekontakten her. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Fordelen her, hvis dette er en pendlervei, er at du så vidt bruker strøm nedover. Så det går så å si opp i opp.

Under flatere forhold, som rundt Drammenselva og rundt på Hasle, går det naturligvis mye bedre. Vi klarte snaut 19 kilometer med E-wheels og med E-twow snaue 30 kilometer. Dette med testpersonen på 85 kilo blank.

Ladetiden fra 0 til 100 prosent er på rundt 2 og 3 timer på henholdsvis E-wheels E2S og E-twow Booster V.

Vinner: E-twow Booster V.

Alt i alt: E-twow Booster V vinner

Etter å ha følt oss litt rare i starten når vi stod på disse nymotens farkostene, skal vi ikke legge skjul på at de har vokst stort på oss og at det er faktisk er ganske gøy å fyke rundt på dem - i henhold til lovverket.

Det er ingen tvil om at Booster V er en bedre el-sparkesykkel - den vinner tross alt på nesten hvert punkt - men nå er den også dobbelt så dyr som konkurrenten E-wheels E2S.

Når det er sagt, får du veldig mye sparkesykkel for pengene hvis du går for sistnevnte. Vær obs på at du må trå til litt selv i oppoverbakker, men på flate strekninger fyker den av gårde.

Totalt ender vi på terningkast fire på begge, rett og slett fordi vi syns at prisforskjellen ikke gjenspeiles i hvordan de er i praksis. Så kan du avgjøre om det er verdt å betale det dobbelte for ting som mer kraft, bedre rekkevidde og demping.

Hvis pris ikke er et spørsmål for deg, bør du velge Booster V.

Veiledende priser er altså 4990 kroner for E-wheels E2S og 10.990 kroner for E-twow Booster V.

Takk til Airwheels.no og Elspark.no for utlån av sparkesyklene til test.

Testresultat

E-wheels E2S

Terningkast 4

Mye el-sparkesykkel for pengene, integrert støtte, skivebremser, rekkevidde som lovet.

Ganske stiv/null demping, sliter i oppoverbakker. ingen låsemuligheter

Testresultat

E-twow Booster V

Terningkast 4

Kvikk, kjekt bærehåndtak, skjerm med mye informasjon, støtte,
god bakbrems, demping og rekkevidde.

Prisforskjellen forsvarer ikke hva du får for pengene, ingen låsemuligheter