SYKKELSATSING: Svenskene har innført nasjonal støtte på maks 10.000 kroner til alle som har kjøpt elsykkel etter 20. september i fjor. Foto: Amy Johansson/Shutterstock/NTB scanpix
SYKKELSATSING: Svenskene har innført nasjonal støtte på maks 10.000 kroner til alle som har kjøpt elsykkel etter 20. september i fjor. Foto: Amy Johansson/Shutterstock/NTB scanpixVis mer

Støtte til kjøp av elsykkel

Svenskene innførte nasjonal elsykkelstøtte. Da økte salget med 400 prosent.

- Vi vil ha det samme i Norge.

Fra første februar i år har svenskene kunnet søke om fritak på 25 prosent av kjøpesummen når de kjøper elsykkel, begrenset oppad til 10.000 svenske kroner.

Dette har ført til en eksplosjon i salget av elsykler i nabolandet vårt.

Penger igjen for tidligere kjøp

Eksplosjonen kom allerede i fjor høst. For reglene er nemlig slik at du kan søke om fritak for alle elsykler som er kjøpt før 20. september i fjor.

Da beskjeden kom på høsten i fjor, fikk det svenskene til å gå nærmest mann av huse for å skaffe seg elsykkel.

- Interessen har vært svært stor. Vi har ikke klare tall ennå, rett og slett fordi vi ikke har dataløsningen helt på plass. Men bransjen regner med at de i år vil selge 142.000 elsykler, mot 65.000 i fjor, sier enhetssjef Tomas Hallqvist ved miljøavdelingen i Naturvårdsverket til Dinside.

Naturvårdsverket tilsvarer Miljødirektoratet i Norge. Det er de som administrerer den statlige støtteordningen i Sverige.

Joakim Stenberg, direktør for bransjeforbundet Cykelbranschen i Sverige, fortalte til den svenske avisa Expressen 1. februar at progosene for 2018-salget nå var fordoblet og at salget i den første måneden etter kunngjøringen økte med hele 400 prosent.

MILJØFAKTOR: Elsykkel i byen er bra både for trafikken og helsa, mener svenske politikere. Foto: Tore Neset
MILJØFAKTOR: Elsykkel i byen er bra både for trafikken og helsa, mener svenske politikere. Foto: Tore Neset Vis mer

Norsk inspirasjon

- Inspirasjonen kommer egentlig fra Norge, forteller Lars Strömgren til Dinside.

Både Oslo og Ski har nemlig hatt forsøk med støtte til elsykler, lenge før svenskene tenkte på det.

SUKSESS: Lars Strömgren i Cykelfrämjanet jubler over den svenske støtteordningen for elsykler. Foto: Cykelfrämjanet
SUKSESS: Lars Strömgren i Cykelfrämjanet jubler over den svenske støtteordningen for elsykler. Foto: Cykelfrämjanet Vis mer

Strömgren leder organisasjonen Cykelfrämjandet, som tilsvarer Syklistenes landsforening her hjemme.

Han mener likevel at det må mer enn en støtteordning til for å virkelig sette fart i salget og bruken av elsykler.

- Elsykkelen gjør det lettere å ta steget fra bil til sykkel, både i byen og på landsbygda. Men for å møte elsykkelboomen må infrastrukturen for sykling bygges ut med sykkelveier, broer og sykkelparkering, skrev han i et debattinnlegg i den svenske avisa Sydsvenskan i januar.

Han mener at det ikke ikke holder med ambisjoner og løfter.

- Politikere på alle nivåer må prioritere sykkelen både i budsjetter og når det gjelder plass i trafikken.

OSLO-STØTTE: Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) har forsøkt seg med tidsbegrenset elsykkelstøtte. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix
OSLO-STØTTE: Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) har forsøkt seg med tidsbegrenset elsykkelstøtte. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix Vis mer

Små forsøk i Oslo og Ski

Selv om vi har vært inspirasjonskilde for svenskene, har de norske støtteordningene vært svært så beskjedne i forhold.

I 2014 fikk organisasjonen Framtiden i våre hender penger av Helsedirektoratet for å gi åtte personer i Oslo og femten personer i Tromsø inntil 15.000 kroner i støtte ved kjøp av elsykkel.

Oslo kommune gikk i januar 2016 ut med et tilbud om å dekke 20 prosent av kjøpesummen begrenset oppad til 5000 kroner. I april gikk kassa på 5 millioner kroner tom, og støtteordningen ble innstilt.

Også i nabokommunen Ski hadde de et lignende tilbud. Men ordningen fikk seg en liten knekk da det viste seg at kommunen via GPS sjekket at søkerne syklet minst 600 kilometer i året. Ski har likevel bestemt seg for å videreføre og utvide tilbudet fra 16. april i år.

I fjor fulgte Oslo kommune opp med et eget tilbud for el-lastesykler på 10.000 kroner.

Vil ha det samme i Norge

I Bergen har Miljpartiet De Grønne foreslått å gi alle bergensere støtte til kjøp av elsykkel. Og Syklistenes landsforbund foreslår at den norske regjeringen skal følge svenskene med en nasjonal ordning.

Den svenske støtteordningen gjelder for øvrig også elmopeder og elmotorsykler.

Ordningen har for øvrig et tak på 350 millioner svenske kroner årlig og gjelder foreløpig fram til 2020.