OVER FARTSGRENSEN: Mange elsykkelmotorer kan endres slik at de langt overstiger grensen på 25 kilometer i timen. Fra våren neste år blir produsentene pålagt å hindre at det skjer. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
OVER FARTSGRENSEN: Mange elsykkelmotorer kan endres slik at de langt overstiger grensen på 25 kilometer i timen. Fra våren neste år blir produsentene pålagt å hindre at det skjer. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Trimming av elsykkel

Stopper ulovlige elsykler med programvare-oppdatering

I dag er det enkelt og billig å gjøre elsykkelen til et råskinn. Nå setter Europa foten ned.

Ulovlige elsykler som hjelper deg å tråkke også når hastigheten har nådd 25 kilometer i timen har blitt et problem.

Nå tar det europeiske standardiseringsorganet CEN (European Committe for Standardization) grep for å stoppe slike sykler. Fra våren 2019 pålegger de produsentene å hindre at motorer blir endret slik at de går fortere.

Ny programvare

I standarden for sykler med elektriske hjelpemotorer ( NS-EN 15194), som også gjelder i Norge, står det at produsentene innen midten av 2019 forplikter seg til å innføre «egnede tiltak» for å forhindre at motorene blir endret slik at kuttgrensa blir hevet.

Tyske Bosch skal være først ute med tiltak for å oppfylle de nye reglene. Produsenten er markedsledende på elsykkel-motorer både i Europa og USA, og har tidligere advart kraftig mot modifisering av sine motorer.

Ifølge det tyske nettstedet eBikeNews vil en ny programvareoppdatering fra produsenten bidra til å stoppe det.

Programvaren vil bli lagt inn i alle nye motorer. I tillegg tilbys oppgradering for eldre motorer, slik at disse ikke skal kunne endres med programvare og elektronikk fra tredjepart.

Motorer som allerede er endret, vil automatisk bli satt tilbake til fabrikkinnstillinger dersom man velger å oppgradere.

FULL STOPP: Sykler som denne Haibik-en med Bosch CX-motor vil ikke lenger kunne oppgraderes til tråjkkehjelp over 25 kilometer i timen med dagens tuning-metoder. Foto: Tore Neset
FULL STOPP: Sykler som denne Haibik-en med Bosch CX-motor vil ikke lenger kunne oppgraderes til tråjkkehjelp over 25 kilometer i timen med dagens tuning-metoder. Foto: Tore Neset Vis mer

Økende problem

I mai ble en 33 år gammel mannlig syklist dømt til 15 fagers ubetinget fengsel i Sør-Trøndelag tingrett for å ha kjørt ned en 27 år gammel kvinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sykkelen mannen brukte var en ulovlig trimmet elsykkel med en toppfart på hele 108 kilometer i timen, ifølge den sakkyndige rapporten fra Statens vegvesen.

Og i mars i år stoppet politiet i Linköping i Sverige en elsyklist som suste forbi dem i 100 kilometer i timen.

Statens vegvesen advarer mot slike sykler, men innrømmer samtidig at de ikke har kapasitet til å kontrollere dem.

Slik det er i dag, kreves det bare en liten boks og noen ledninger for å oppjustere hastigheten. Oppgraderingssett selges på Finn.no, som gjør det enkelt for elsykkeleiere å endre motorene sine for en billig penge.

Det finnes også apper som gjør at du kan regulere grensehastigheten trinnløst fra 15 til 75 kilometer i timen.

Slikt utstyr er det fullt lovlig både å selge, kjøpe og bruke, men du kan altså ikke legge ut på offentlig vei med elsykkelen din etter at du har gjort endringene.

KAN IKKE BRUKES LENGER: En databrikke og noen ledninger er alt som i dag skal til for å forvandle en 25 km/t-elsykkel til en som kutter ved 45 km/t. Prisen er om lag 1.500 kroner. Fra våren kan slike sett bli ubrukelige. Foto: Ebike Electronic
KAN IKKE BRUKES LENGER: En databrikke og noen ledninger er alt som i dag skal til for å forvandle en 25 km/t-elsykkel til en som kutter ved 45 km/t. Prisen er om lag 1.500 kroner. Fra våren kan slike sett bli ubrukelige. Foto: Ebike Electronic Vis mer

Over 25 km/t er moped

De nasjonale reglene for elsykler varierer, og i enkelte land er det lov å bruke en elsykkel med motor som gir tråkkehjelp over 25 kilometer timen i timen som en vanlig sykkel.

I EU-området, og dermed også i Norge, skal derimot slike sykler registreres som moped.

Det betyr at du må ha sertifikat, bruke godkjent hjelm og ha nummerskilt. Dessuten kan du ikke bruke den på sykkelsti eller i sykkelfelt.

Du kan heller ikke sykle på fortauet, i gågater og i parker, slik du kan med vanlige elsykler.