Sperrer farten i noen gater

Utleieselskapet Voi setter fartssperre på elsparkesykler i enkelte gater.

SPERRER FARTEN: Elsparkesykkelselskapet Voi sperrer farten i visse gater i Oslo, Göteborg og Malmø. Foto: Kristin Sørdal
SPERRER FARTEN: Elsparkesykkelselskapet Voi sperrer farten i visse gater i Oslo, Göteborg og Malmø. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Elsparkesykkelselskapet Voi har innført fartssperre på sparkesykler i Oslo, Göteborg - og kommer til å gjøre det i Malmö.

Det er snakk om en «fartssperre» som automatisk kobles inn når systemet registrerer at sparkesykkelen er på vei inn i en av de definerte saktesonene.

Dette vil gjøre at sparkesykkelens maksfart automatisk bremses fra 20 kilometer i timen til 6 kilometer i timen.

Her er saktesonene i Oslo

12. august innførte Voi saktesoner i Oslo, hvor sparkesyklene ikke kan gå raskere enn 6 kilometer i timen.

Voi har følgende saktesoner i Oslo:

  • i Karl Johans gate
  • ved Stortinget
  • ved Rådhusplassen (rundkjøringen)
  • rett foran Nationaltheatret (både T-banestasjonen og selve teateret)
  • på hele Universitetsplassen
  • på framsida av Aker Brygge (hovedgata)
  • i nesten alle parker f.eks. Frognerparken
  • ved Operaen
  • ytterst på Sørenga
  • m.fl.
  • VOI har også en saktesone med fart på 3 kilometer i timen i ytterkanten av Oslo (Ring 3)

Slik er kjørereglene på fortau og i gågate

De norske reglene for kjøring med små, elektriske kjøretøy er som for sykkel: Det er kun lov på fortau dersom gangtrafikken er liten. Kurt Ottesen ved Statens vegvesen har tidligere forklart reglene for kjøring med elsparkesykkel til Dinside.

For kjøring på fortau, viser han til trafikkreglene § 18 nr. 3, hvor det heter at:

«Sykling på gangvei, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.»

Vanlig gangfart regnes på rundt 6 kilometer i timen. I lys av det, og de norske reglene, påser egentlig kun sperren på 6 kilometer i timen at disse reglene følges.

- Sikkerhet er viktig

Nilsson i Voi sier til Dinside at sikkerhet er ekstremt viktig for Voi Technology.

- Vi er den første elsparkesykkel-operatøren i Skandinavia som implementerer sakte-soner. I tillegg prøver vi ut andre sikkerhetstiltak, som f.eks. incentivbasert parkering, som innebærer at du får rabatt om du parkerer på bestemte steder. Vi er glade for at så mange osloborgere setter pris på å ha en gøyal, trygg og grønn måte å komme seg rundt i byen på, sier Nilsson.

- Ulykker er bakgrunnen

Aftonbladet.se skriver i dag at bakgrunnen for at de har bestemt seg for å begrense toppfarten i enkelte gater, er en kraftig økning i ulykker med elsparkesykler i Skåne. Hittil i år er 82 personer skadd i forbindelse med elsparkesykkelulykker der.

I Oslo er tallet på skadde som følge av ulykke med elsparkesykkel 337, fra april til juli, 21 av dem alvorlig. Dette ifølge NTB.

Ifølge Kristina Nilsson, kommunikasjonssjef hos Voi, har de startet med dette i en gågate i Göteborg - og de kommer til å gjøre det også i Malmö.