<strong>BILEN STANSET, IKKE SYKLISTEN:</strong> Bysyklistene var ikke vonde å be da jeg trengte et bilde til denne kommentaren. Helt uoppfordret ble det kjørt på rødt lys. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
BILEN STANSET, IKKE SYKLISTEN: Bysyklistene var ikke vonde å be da jeg trengte et bilde til denne kommentaren. Helt uoppfordret ble det kjørt på rødt lys. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Kommentar:

Slutt med dette!

Hvorfor er det de som er mest utsatt i trafikken som tar flest sjanser?

Publisert
Sist oppdatert

For meg er sykkelen det beste fremkomstmiddelet i hverdagen. For en tid tilbake leaset jeg en bil, men valgte å levere den tilbake ett år før tiden ettersom den så å si aldri ble brukt.

Men sykkelen, den brukes daglig til og fra togstasjon, trening og andre ærender. Sykkelen gir en frihetsfølelse man ellers kun får på to bein – det er i hvert fall min erfaring.

Dog er ikke alt fryd og gammen som hverdagssyklist, men stort sett er det ikke bilistene som irriterer meg.

– Rødt lys? Er ikke så farlig, det ...

Som syklist har jeg i lang tid irritert meg over oppførelsen til mange av mine medsyklister og jeg er ikke overrasket over at bysyklistene har fått et dårlig, men velfortjent, rykte på seg.

Bare på den korte veien jeg har fra leiligheten og til togstasjonen, drøye to kilometer, ser jeg daglig syklister som gir blanke i vegtrafikkloven. Det sykles på rødt lys, i motsatt kjørebane, i feil retning i sykkelfeltet og i full fart på fortau, noe som naturligvis skaper trafikkfarlige situasjoner.

Dessverre er sjansen for å bli tatt såpass lav at de bare vil fortsette med å bryte reglene, til andre trafikanters irritasjon.

Er det valgfritt å stanse på rødt lys, mon tro? Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Er det valgfritt å stanse på rødt lys, mon tro? Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

Da politiet i sommer gjennomførte en kontroll av syklister og elsparkesyklister i Oslo, var resultatet nedslående, men dessverre ikke overraskende:

På 27 timer ble 132 elsparkesyklister og syklister bøtelagt for kjøring på rødt lys, skriver Aftenposten.

«Politiet kunne ha tatt mange, mange fler. I løpet av bare tre minutter ved et lyskryss i Kristian IVs gate fanget Aftenposten med kamera flere syklister som så ut til å gi blaffen i det røde lyset. Vi så faktisk ingen som stoppet for rødt lys», rapporterer avisa.

Hvorfor er det slik? Hvorfor er det slik at for mange, når de setter seg på et fremkomstmiddel med to hjul, så slutter de å bry seg om vegtrafikkloven?

Med livet som innsats

Inne på Nationaltheatret. Ikke et sted du bør presse deg frem på sykkel. Foto: Martin Kynningsrud Størbu
Inne på Nationaltheatret. Ikke et sted du bør presse deg frem på sykkel. Foto: Martin Kynningsrud Størbu Vis mer

For, som du ser, er det ikke bare syklistene som tidvis oppfører seg tanketomt i trafikken.

Elsparkesyklenes inntog i norske storbyer, er ikke akkurat rosenrødt. Blant annet parkeringa, eller mangel på den sådan, skaper frustrasjon for fotgjengere i Oslos gater.

Problemet er i hovedsak ikke fremkomstmiddelet, men personen som bruker det.

Eksempler på idiotkjøring ser jeg blant annet på steder der disse farkostene ikke skal ferdes, som inne på Oslo S og ved togperrongene. Her ser jeg ofte også syklister og andre på to hjul i full fart. Med mindre du er avhengig av et hjelpemiddel, skal du holde deg til beins på disse områdene.

Skrekkeksempelet er personen som i fjor kjørte elsparkesykkelen sin på utsiden av folkemengden, til og med utenfor den gule sperrestripen ut mot jernbaneskinnene på Nationaltheatret. Her er det et tresifret antall pendlere fra Drammen, Lier, Asker og Sandvika som går av samtidig, men denne personen hadde ikke tid til å vente.

Er det én i folkemengden som tråkker feil eller kommer nær elsparkesyklisten, som er i full fart forbi, er det stor sjanse for at sistnevnte ender opp på togskinnene. Å bruke elsparkesykler på slike stedet er helt tankeløst.

Kjører for fort

Sist har vi motorsyklistene der mange av dem oppfører seg som kyr på vårslipp, når de tar frem motorsyklene så fort det er blitt bart på bakken. Enkelte kjører såpass fort at det virker som de jobber for å ta igjen alle kilometerne de ikke fikk kjørt om vinteren.

Jeg er så uheldig at jeg bor langs en av de mest trafikkerte veiene i Drammen, og til tider virker det som om motorsyklistene ønsker å sette daglige hastighetsrekorder. Så fort den første fotoboksen er passert, er det full pinne frem til neste.

Dessverre reflekteres det i ulykkesstatistikken. Av de 18 som omkom i trafikken i juni og juli, var 11 motorsyklister:

Sju i utforkjøringsulykker. To av ulykkene var møteulykker, og i begge disse tilfellene skjedde det i sammenheng med at motorsykkelen skulle gjennomføre en forbikjøring

– Dette er svært urovekkende tall, kommenterte avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes, overfor NTB.

Så min oppfordring til dere på to hjul, er å avholde fartsgrensen, stans på rødt lys og husk paragraf 3 i vegtrafikkloven som sier at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Kommentaren ble først publisert i juli i fjor.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer