LOVLIG: Slik ser en Stromer 45 km/t-elsykkel ut når den er registrert og skiltet som moped. Foto: Marius Marker
LOVLIG: Slik ser en Stromer 45 km/t-elsykkel ut når den er registrert og skiltet som moped. Foto: Marius MarkerVis mer

Raskere elsykler

Slik sykler du lovlig på super-elsykkel

Krever typegodkjenning, registrering og førerkort.

Mange norske elsyklister ønsker at det skal gå litt fortere. Derfor trimmer de syklene sine selv.

Men å bruke en slik selvtrimmet sykkel på offentlig vei er ulovlig. Like ulovlig som å kjøpe ny elsykkel med kraftigere motor og bare bruke den, uten registrering og førerkort.

Likevel er det fullt mulig å være lovlydig borger og bruke en elsykkel som fremdeles hjelper deg å tråkke når farten passerer 25 kilometer i timen.

LOV: Å sykle med elsykkel som kutter motoren ved høyere fart enn 25 kilometer i timen kan bli tillatt på danske sykkelveier. Førerkort og registrering skal ifølge forslaget ikke kreves lenger. Foto: William Perugini/Shutterstock/NTB scanpix
LOV: Å sykle med elsykkel som kutter motoren ved høyere fart enn 25 kilometer i timen kan bli tillatt på danske sykkelveier. Førerkort og registrering skal ifølge forslaget ikke kreves lenger. Foto: William Perugini/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Dansk nesten-frislipp

Nylig kunne Dinside fortelle at danskene vurderer å slippe elsykler med 45 kilometersgrense løs på sykkelveiene.

Danskene vil likevel fortsatt følge EUs felles regelverk, selv om forslaget om prøveordning skulle gå igjennom i Folketinget.

Ifølge disse reglene skal de raskere elsyklene registreres som moped. Likevel er det rom for nasjonale variasjoner både når det gjelder hjelm, nummerskilt, forsikring, aldersgrenser, trafikkregler, førerkortbestemmelser og subsidieordninger.

I Norge er elsykler med 45-kilometersgrense plassert i motorvogngruppe L1e, som moped. Ingenting tyder på at dette blir endret til det første.

Både Syklistenes Landsforbund, Trygg Trafikk og to elsykkelimportører vi har snakket med er skeptiske til å endre bestemmelsene. Elbilforeningen er er derimot positive til en oppmykning som i Danmark.

LETTERE: Eldre mopedførere slipper obligatorisk kurs og teoriprøve, men må fortsatt søke om førerkort - også for rask elsykkel. Foto: Wavebreakmedia/Shutterstock/NTB scanpix
LETTERE: Eldre mopedførere slipper obligatorisk kurs og teoriprøve, men må fortsatt søke om førerkort - også for rask elsykkel. Foto: Wavebreakmedia/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Fordel å være over 33

Har du fra før kjørekort for bil eller MC, trenger du ingen ytterligere opplæring for å kjøre verken moped eller rask elsykkel.

Men har du ikke sertifikat for bil eller MC fra før, må du skaffe deg førerkort i klasse AM.

Her er det tre underkategorier: AM 145, AM 146 og AM 147.

Den første gjelder personer som fylte 20 år før 1. januar 2005. Disse kan nøye seg med å søke om førerkort.

AM146 gjelder alle som er født etter 1. januar 1985. Her kreves det bestått teoriprøve og obligatorisk mopedopplæring. Typisk totalpris for kurs og prøve hos trafikkskolene er ca. 9.000 kroner.

For begge typer førerkort kreves det dokumentasjon om syn, hørsel og andre helsemessige faktorer som kan påvirke din evne til å føre et motorkjøretøy. I tillegg blir vandel (tidligere straffbare forhold etc.) kontrollert.

AM147 gjelder mopeder som har tre og eller fire hjul. Her er aldersgrensen 18 år. For vanlige mopeder - og dermed også de raske elsyklene - er grensen 16 år.

Den kronglete veien til lykken

ULOVLIG: Slik kan du ikke sykle med en elsykkel som har motor som er kraftigere enn 250 watt og som fortsetter å gi tråkkehjelp ved 25 kilometer i timen. Skilt, speil, lys og MC-hjelm kreves. Foto: Stromer
ULOVLIG: Slik kan du ikke sykle med en elsykkel som har motor som er kraftigere enn 250 watt og som fortsetter å gi tråkkehjelp ved 25 kilometer i timen. Skilt, speil, lys og MC-hjelm kreves. Foto: Stromer Vis mer

Kjører du lett motorsykkel fra før, virker kanskje 45-elsykkelen som et stusslig alternativ. En vanlig moped koster i mange tilfeller langt mindre og har jo ordentlig motorkraft, og ikke bare pedalhjelp.

For en syklist uten førerkort ser heller ikke 45 kilometers-elsykkel ut som noe vinnerprodukt, med mindre hun eller han akter å bryte loven.

Det enkle og ubyråkratiske ved å kjøpe og bruke en sykkel forsvinner med super-elsykkelen. Plutselig skal myndighetene ha et ord med i laget. Du sykler bokstavelig talt inn i et mylder av bestemmelser og krav og kan vinke farvel til ukompliserte turer på en fredelig skogsbilvei.

Dyrt, selv uten moms

MÅ TRILLES: Hit må du ta med sykkelen for å gjøre den lovlig. Men husk at du ikke kan sykle... Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet
MÅ TRILLES: Hit må du ta med sykkelen for å gjøre den lovlig. Men husk at du ikke kan sykle... Foto: John Terje Pedersen/Dagbladet Vis mer

Før du kontakter nærmeste trafikkstasjon for registrering må typegodkjenningen være i orden.

Du kan altså ikke bare importere en elsykkel fra Kina og trille bort til nærmeste veistasjon for registrering.

Siden den raske sykkelen er et elektrisk kjøretøy, er den derimot fritatt for merverdiavgift. Det betyr at at for eksempel at du får en Stromer ST2S Sport som ville ha kostet 126.523 kroner som vanlig 25-elsykkel til «bare» 101.219 kroner.

MOMSFRI: Denne sykkelen koster godt over 100.000, men ville trolig vært langt dyrere om du måtte betale avgift. Foto: Hellorider.no
MOMSFRI: Denne sykkelen koster godt over 100.000, men ville trolig vært langt dyrere om du måtte betale avgift. Foto: Hellorider.no Vis mer

Det er 11 ganger dyrere enn en ny Mancini GT1 Scooter og fire ganger dyrere enn en elmoped som Ugbest UR8.

Rett nok finnes det langt rimeligere 45-elsykler, som Stromer ST1 P48 til 40.000. Samtidig er det slik at mange 25-motorer egentlig er 45-motorer som er vingeklippet. Dermed burde i prinsippet en 45-sykkel ikke være dyrere enn en 25-sykkel.

Skatteetaten skal uansett ha årsavgiften på 455 kroner. Ved registreringen må du i også ut med et beskjedent engangsbeløp på 80 kroner for nummerskilt.

Det kreves også ansvarsforsikring. Den rimeligste typen uten kasko (tør du virkelig droppe den med en sykkel til over 100.000?) ligger på rundt 60 kroner måneden, altså rundt 700 i året.

BARE PÅ VEI: Den lovlige, raske elsykkelen kan ikke lenger brukes på fortauet, i parken eller på sykkelvei. Mange vil si at du har en lett motorsykkel med handikap. Foto: Moreimages/Shutterstock/NTB scanpix
BARE PÅ VEI: Den lovlige, raske elsykkelen kan ikke lenger brukes på fortauet, i parken eller på sykkelvei. Mange vil si at du har en lett motorsykkel med handikap. Foto: Moreimages/Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Ut i trafikken

Når alt papirarbeidet er gjort, har du ikke lenger en vanlig sykkel med hjelpemotor. Du sitter igjen med et ikke-selvgaående motorkjøretøy som skal ut i den ordinære trafikken.

Du må derfor bruke ECE-godkjent hjelm.

Sykkelen må som enhver annen moped ha både nærlys foran, bremselys bak, signalhorn, sidespeil og godkjente mopedbremser.

Vi har hittil ikke sett en eneste 45-elsykkel der slikt utstyr følger med som standard.

Sykling på sykkelvei og i sykkelfelt er forbudt. Det samme er sykling på fortau, i parker, gågater og på andre steder der biltrafikk ikke er tillatt.