TRYGG LADING: Et brannsikkert underlag og et våkent øye er viktig når du lader elsykkelbatteriet. Foto: Tore Neset
TRYGG LADING: Et brannsikkert underlag og et våkent øye er viktig når du lader elsykkelbatteriet. Foto: Tore NesetVis mer

Lading av elsykkel

Slik lader du elsykkelen din trygt

Batteriene har forårsaket flere branner.

Salget av elsykler i Norge har økt kraftig bare det siste året. Men med de raske og praktiske syklene følger også et problem: Brann i elsykkelbatterier.

I det siste har det vært flere slike branner i Norge, og nylig på Skallevold i Tønsberg.

Om du tar visse forholdsregler, minsker heldigvis sjansene for slike branner dramatisk.

Her er de beste rådene for hvordan du ikke bør lade - og hvordan du kan lade elsykkelbatteriet tryggest mulig:

1: Ligg unna umerkede batterier:

Batteriet bør være merket med produsent

Elsykkelbatterier kommer i mange forskjellige utgaver, både pris- og kvalitetsmessig.

Men hvor stor er forskjellen på dem når det gjelder brannsikkerhet?

– Vårt inntrykk er at produkter som mangler referanse til produsent er av en annen kvalitet enn de produkter som har produsent navn og/eller logo på produktene, skriver avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) til Dinside i en e-post.

Hun gjør oppmerksom på at det er produsenten som har ansvaret for at batteriet er konstruert og produsert slik at sikkerheten til forbruker blir ivaretatt.

Du bør dermed forvisse deg om at produsentens navn, typenummer og CE-merke finnes på batteriet.

CE-merket er imidlertid ingen kvalitetsgaranti, og vi har til å med sett at slike merker kan forfalskes.

De dyreste elsykkelbatteriene inneholder ofte teknologi som skal kutte både strømtilførsel fra lader og hemme/stoppe oppvarmingsprosessen internt i batteriet dersom noe går galt.

Rygh Pedersen oppgir at DSB ikke har informasjon om hvor effektivt slike innebygde styringssystemer fungerer.

2: Ikke lad mens du sover eller ikke er hjemme:

Lad under oppsyn, mens du er våken

Hovedregelen ved all batterilading er at du selv er til stede og våken mens ladingen pågår.

– DSB anbefaler at lading av elsykkel bør foregå under oppsyn, skriver Rygh Pedersen.

Hun anbefaler for øvrig å lese og følge de anvisningene som står i brukerhåndboka nøye.

De fleste synes nok det er mest praktisk å lade om natta mens de sover. Men det bør man altså ikke gjøre.

EKSPLOSJON: Ifølge Vestfold Interkommunale Brannvesen var det et litiumbatteri til en elsykkel som eksploderte og forårsaket brann i en enebolig på Skallevold i Tønsberg fredag 1. juni i år . Batteriet skal ikke ha stått til lading da det eksploderte. Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen/NTB scanpix
EKSPLOSJON: Ifølge Vestfold Interkommunale Brannvesen var det et litiumbatteri til en elsykkel som eksploderte og forårsaket brann i en enebolig på Skallevold i Tønsberg fredag 1. juni i år . Batteriet skal ikke ha stått til lading da det eksploderte. Foto: Vestfold Interkommunale Brannvesen/NTB scanpix Vis mer

Tar batteriet fyr, kan det i verste fall føre til en større husbrann med fatal utgang.

Og selv om det ikke blir brann, skiller et batteri som blir overopphetet ut giftig gass. Om ladingen skjer på soverommet mens du selv er i dyp søvn, risikerer du å bli forgiftet og i verste fall å aldri våkne igjen.

Planlegger du litt, burde det gå fint fint å bare lade mens du selv er i rommet. Å lade et elsykkelbatteri tar gjerne bare et par timer om det er litt igjen. Er batteriet helt tomt, tar det maksimalt 3–4 timer.

3: Ikke lad i garasjen om vinteren:

Lad på brannsikkert underlag

Anne Rygh Pedersen i DSB anbefaler at batteriet settes på et ikke-brennbart underlag i ikke-brennbare omgivelser mens det lades.

Å lade elsykkelbatteriet på kjøkkenbordet av tre er dermed ingen god idé.

Bruk heller et brannsikkert underlag som en glassplate eller metallplate.

Har du for eksempel en åpen peis, kan dette være et trygt sted å lade batteriet (forutsatt at det ikke er fyr på peisen!).

OBS: Å lade batteriet i garasjen er ikke så smart. Spesielt ikke i den kalde delen av året.

Elsykkelbatterier liker rett og slett ikke store temperaturforskjeller.

Derfor bør du helst ta med deg batteriet inn når du skal lade det.

Sett det til lading med en gang du kommer hjem. Og igjen: Hold et øye med det underveis.

4: Ikke bruk batteri som har blitt utsatt for støt og skader:

Mister du batteriet i bakken, kan det skades - og øke brannfaren

Også elsykkelbatterier som ikke står til lading har vist seg å kunne ta fyr. Årsaken er som oftest at batteriet har fått en skade, for eksempel ved at det har deiset i bakken ved et uhell.

Har batteriet fått slike skader, kan batteriet bli ustabil og dermed utgjøre en fare både ved lading og for seg selv.

Giftig damp kan slippe ut, og faren for selvantenning øker.

Det er derfor svært viktig at du er forsiktig med batteriet. Har du mistanke om at det er skadet eller ser du synligte skader på kabinettet, er det best å få forhandleren til å ta en sjekk.

Og viktigst av alt: Du må aldri forsøke å lade et skadet batteri.

FORSIKTIG: Pass på at batteriet ikke deiser i bakken når du tar det av sykkelen. Foto: Brynjulf Blix
FORSIKTIG: Pass på at batteriet ikke deiser i bakken når du tar det av sykkelen. Foto: Brynjulf Blix Vis mer

5: Ikke lad batteri med smuss og fukt rundt kontaktene:

Smuss fukt rundt kontaktene kan føre til kortslutning

En vanlig årsak til brann i oppladbatterier, er kortslutning.

Små metallgjenstander som binderser og hårnåler kan komme mellom pluss- og minus-kontaktene, og dermed oppstår det en forbindelse.

Dette kan føre til kraftig varmeutvikling.

Kortslutning kan også oppstå ved at smuss som leder strøm trenger inn mellom batteriet og kontakten til motoren.

Det er derfor smart å holde området rundt kontakten rent, og ikke minst tørt.

Fuktighet leder også strøm, og en våt kontakt kan føre til kortslutning.

På de fleste elsykler er det tett mellom batteri og kontakten på sykkelen. Regn burde dermed ikke være et problem, med mindre det dreier seg om voldsomme mengder.

Om du derimot har satt sykkelen ute uten batteri, fører en regnskur til at kontaktene blir fuktige. Da er det viktig å tørke godt av før du fester batteriet til sykkelen igjen.

6: Ikke frakt sykkelen med batteriet på:

Ta av batteriet om du frakter sykkelen med bil. Og sjekk reglene for buss- og flyfrakt

Den internasjonale flyorganisasjonen IATA har nedlagt totalforbud mot å frakte elsykkelbatterier, både som håndbagasje og i innsjekket bagasje.

Det er neppe tilfeldig. Man har opplevd branntilløp både med mobilbatterier og batterier til bærbare PC-er, og det sier seg selv at dette er svært farlig i lufta.

FJERNES FØRST: Batteriet bør helst lades i romtemperatur. Derfor er det en fordel å ta med seg batteriet inn. Foto: Tore Neset
FJERNES FØRST: Batteriet bør helst lades i romtemperatur. Derfor er det en fordel å ta med seg batteriet inn. Foto: Tore Neset Vis mer

Et elsykkelbatteri er enda kraftigere saker, og en brann i et slikt batteri om bord i en flykabin er utvilsomt skremmende å tenke på.

Frakter du elsykkelen din med bil, er det viktig å ta av batteriet først.

Løsner det, kan det bli skadet og i verste fall treffe andre trafikanter. Vibrasjonene på taket eller på et sykkelstativ bakpå er uansett ikke bra for batteriet.

Praksisen hos busselskapene varierer, både når det gjelder vanlige sykler og elsykler. Her bør du sjekke før du kjøper billett om de tillater elsykler i bagasjerom.

De som gjør det, forlanger alltid at du tar av batteriet først. Det hører hjemme i håndbagasjen, og bør holdes under oppsikt under turen.

BARE ORIGINALEN: Det er ikke trygt å bruke andre aldere enn den som fulgte med sykkelen. Foto: Tore Neset
BARE ORIGINALEN: Det er ikke trygt å bruke andre aldere enn den som fulgte med sykkelen. Foto: Tore Neset Vis mer

7: Ikke bruk uoriginale ladere:

Bruk kun utstyret som følger med

Ikke bruk andre ladere enn den som fulgte med sykkelen. Selv om pluggen passer i kontakten, er det ikke sikkert at lader og batteri passer sammen.

– Det er viktig at det benyttes lader som er beregnet for det utstyr man skal lade, skriver Rygh Pedersen.

Viktigst av alt er det å lese og følge produsentens egne sikkerhetsanvisninger slik de framgår av bruksanvisningen. Dersom produsenten anbefaler at du utelukkende bruker jordet kontakt, bør du respektere dette.

Men husk: Selv om du følger alle rådene, er det ingen hundre prosent garanti mot branntilløp.

Det aller viktigste er derfor å holde øye med batteriet og oppbevare det på et trygt sted der faren for at batteriet og omgivelsene rundt det tar skade er minst mulig.

SLIK SLUKKER DU: Den amerikanske flyorganisasjonen FAA viser hvordan man best slukker brann i PC-batteri. Samme metoder gjelder også for elsykkelbatterier. Video: FAA
Vis mer Vis mer Vis mer

Slik slukker du brannen

Ifølge Electric Bike Report var det i januar 220 millioner elsykler i bruk verden over. Samtidig skriver de at de bare på det tidspunktet bare kjente til cirka 20 dokumenterte branner.

Men skulle elsykkelbatteriet mot formodning ta fyr likevel, er det viktig å vite hva du skal gjøre.

DSB anbefaler vann eller vannbasert skum som slukkemiddel.

– Hensikten er å kjøle ned batteriet så raskt som mulig, skriver Anne Rygh Pedersen.

Det er også viktig å beskytte seg mot røyken.

– Røyken er sannsynligvis helseskadelig, så det anbefales bruk av åndedrettsvern.

Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) utarbeidet i 2010 en detaljert rapport om sikker bruk av litiumbatterier.