Slik kan du unngå å falle på glattisen

350.000 har skadet seg på glatta i år. - Styrk kroppen og beskytt hodet, anbefaler fagfolk.

UNNGÅ FALL: Styrk kroppen - og beskytt hodet dersom uhellet er ute, råder fagfolk. Men å tenke noe videre over fallteknikk er det kanskje de færreste som rekker. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
UNNGÅ FALL: Styrk kroppen - og beskytt hodet dersom uhellet er ute, råder fagfolk. Men å tenke noe videre over fallteknikk er det kanskje de færreste som rekker. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Ifølge en undersøkelsen gjennomført av Norstat for forsikringsselskapet Codan i oktober 2019, har ni prosent av nordmenn over 18 falt og skadet seg på isen i år.

Dette tilsvarer over 350.000 nordmenn.

Det er imidlertid mange flere unge som skader seg etter fall på isen, enn eldre.

GLATT: De siste ukene har over 400 fotgjengere kommet på legevakten i Oslo med skader, rundt 30 prosent av disse har bruddskader. Ved t-banen på Hasle, er det veldig glatt, og Dagbladet observerte at flere slet med å komme seg fram på isen. Video: Malene Storrusten / Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

- Bør være like utenkelig å gå uten brodder som å sykle uten hjelm

Ifølge Norstat-undersøkelsen er det nemlig kun fem prosent av de over 60 år som sier de har falt og skade seg på isen - mens det er hele 14 prosent mellom 18 og 29 år som sier det samme.

– Unge er mye ute på farten, også om vinteren, da er det naturlig at de også faller og skader seg mer. Eldre holder seg gjerne mer innendørs når det er glatt, og de er ofte flinkere til å bruke brodder, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring i en pressemelding.

Han anbefaler folk i alle aldre til å bruke brodder.

– Mange synes det er flaut å gå med brodder, men flere måneder med gips er heller ikke er noe stas. Alle bør derfor bruke brodder på glatta. For mange er det utenkelig å ikke bruke sykkelhjelm når de sykler eller refleks i mørket. Hvis det blir slik med brodder også, kan vi redusere antall ulykker betydelig, sier Richvoldsen.

- Styrke og balanse gjør det lettere å holde seg på bena

Mette Wangberg Storhaug, nestleder og etterutdanningsrådgiver i Norsk Kiropraktorforening, sier til Dinside at god balanse og styrke i kroppen kan være med på å forebygge fall og dertil hørende fallskader.

- Det er generelt viktig med god balanse og god styrke i ben og sete. Har du bedre styrke kan du lettere korrigere bevegelsen, sette benet ut og komme deg lettere opp hvis du først har falt. Balanse vil naturlig nok gjøre det lettere å holde seg på bena, sier Storhaug til Dinside.

Hun sier videre at både balanse og styrke kan trenes opp med øvelser hjemme.

- Dette kan gjøres enkelt ved for eksempel knebøy og hoftehev, og også balanse kan trenes opp med enkle tiltak; stå på ett ben når du pusser tennene, stå på et ben med øynene lukket, gjerne på gradvis mykere underlag, tipser hun.

BRODDER: Synes du dine egne joggesko har blitt litt glatte? Slik pigger du skoene dine selv! Video: Dinside Vis mer

Velg riktige sko

I likhet med Richvoldsen, anbefaler også Storhaug brodder, eller i alle fall sko med god såle:

- Tilpass skotøy til vær og føre; er det is og glatt, bruk brodder, unngå sko med glatt såle uten mønster, og bruk gjerne sko med myk, litt seig gummi under sålen, råder hun.

Og ønsker du å holde deg på beina, er det i alle fall ikke lurt å gå med hendene i lomma. Dersom du sklir og du går med hendene langt nede i lomma, har du ingenting å korrigere fallet med.

- Ha hendene fri når du går, unngå å gå med hendene i lommene! Hvis du sklir på isen vil armene kunne bidra til at du holder balansen, og ikke minst kan de beskytte hodet hvis du først faller, sier Storhaug.

- Beskytt hodet!

Hva er så riktig måte å falle på, dersom uhellet er ute?

Dersom du har vært i en situasjon hvor du har opplevd et fall, kan du kanskje kjenne deg igjen i følelsen av at fallet går i sakte film. Men det gjør det jo sjelden i virkeligheten. Ifølge Storhaug er det heller ikke så mye man egentlig rekker å tenke, om man skule falle - og dermed er det kanskje heller ikke så mye å hente på å grave fram riktig fallteknikk.

- Det er tips og råd om fallteknikk i media hvert år, men hvilke tiltak man rekker å tenke gjennom og som har noen betydning er vanskelig å si, sier Storhaug til Dinside.

Men det viktigste sier hun er å beskytte hodet:

- De fleste rekker ikke å tenke så mye over hvordan de faller i øyeblikket, det viktigste å huske på er å beskytte hodet; trekk derfor gjerne haken inn mot brystet slik at du unngår å få hodet i bakken, oppfordrer Storhaug.

- Brudd i håndledd fra fall på utstrakt hånd er en risiko, men noe må nødvendigvis treffe bakken når man faller.