NYTT DISPLAY I EN FART: Cobi leverer braketter som erstatter elsykkelens eget display med smarttelefonen din. Foto: Cobi
NYTT DISPLAY I EN FART: Cobi leverer braketter som erstatter elsykkelens eget display med smarttelefonen din. Foto: CobiVis mer

Navigasjon for syklister

Slik gjør du sykkelen smart

Du kan bruke tusenlapper – eller bare laste ned en app.

De fleste syklister nøyer seg med å sykle. Om de ikke vet hvor de er, fisker de bare fram mobilen med Google Maps.

Noen stiller større krav. De vil også vite hvor stor effekt treningen har, gjennomsnittlig hastighet, stigning i terrenget og hele turen i minste tekniske detalj.

For elsyklister og treningssyklister som allerede har brukt titusener er det kanskje ikke så nøye om ytterligere noen tusenlapper forlater lommeboka. For dem finnes det dyre og avanserte dingser og apper som gjør turen morsommere.

Det finnes også mye utstyr som fungerer både til elsykkel og vanlig sykkel. Selv om du kjører rundt på en gammel DBS du har arvet etter bestefar, kan du finne billig teknisk moro å henge på styret.

Det enkleste kan være det beste

Allerede før smarttelefonen kom, fantes det sykkelcomputere. De aller første var helt enkle speedometre med ledning mellom måler på gaffelen og en LCD-skjerm festet til styret.

Det finnes fortsatt slike, men i dag er de fleste trådløse.

BILLIG: Garmin Edge 20 kan du få for under tusenlappen. Den har både navigasjon og turdata og samarbeide rmed mobilen. Foto: Garmin Vis mer

Også på andre områder har de fulgt med tida. Selv de enkleste typene til under 200 kroner gir deg i mange tilfeller informasjon om gjennomsnittshastighet, antall tråkk i minuttet og hvor mange kalorier du forbrenner,

Litt høyere på prisskalaen finner vi kombinerte sykkel-, navigasjons- og treningscomputere. Disse begynner på tusenlappen. Flere av disse kan utvides med en mobilapp som gir mer informasjon enn den lille svart/hvite skjermen på styret.

Fodel å slippe mobil

Dedikerte GPS-enheter er ikke nødvendigvis en bedre løsning enn å ha mobilen festet til styret.

Da vi i fjor sammenliknet Garmins tur-navigatorer Trex 30x og Oregon 750 med en iPhone og Google Maps, vant telefonen på alle punkter bortsett fra batteritid og lesbarhet i direkte sollys.

Men det er jo to helt vesentlige punkter når du er ute i friluft.

Det skal jo helst ha skjermen på under hele turen for å følge med hvor du sykler. Og da varer en mobiltelefon ikke mange timene.

Elsyklister har det lettere her. På mange modeller kan du lade mobiltelefonen med sykkelens batteri.

GOD HJELP: På tur i øde områder er spesialsydde kartverk for friluftsliv ofte bedre enn kartene til Google, Apple og Microsoft. Foto: Tore Neset Vis mer

Teknologi-sjefen på elsykkel

De beste elsyklene er nærmest for høyteknologiske vidundere å regne, med programmerte motorfunksjoner og nøye tilpasset batteriteknologi. Det gir mange muligheter for kombinerte sykkel-, trenings- og teknologifrelste.

Kongen på haugen i så måte er Bosch. Deres Nyon-skjerm var tidligere bare tilgjengelige på de aller dyreste elsyklene, og ble kun tilbudt som ettermontering for voksne 7.000 kroner pluss arbeid på verksted.

Dette har heldigvis endret seg. Eiere av elsykler med Bosch Active Line og Performance Line-motorer kan nå kjøpe Nyon separat for 4.000 kroner. Du skal kunne montere den selv, men Bosch anbefaler at en autorisert forhandler gjør det. For dette må deg regne med å betale 500–600 kroner.

MANGE VALG: Bosch Nyon lar deg velge mellom flere ulike skjermer, avhengig om du vil følge med på hastighet, formkurve eller sykkelens tekniske egenskaper. Foto: Tore Neset Vis mer

Overveldende mye informasjon

Vi har selv prøvd Nyon, og den virker nærmest overveldende med alle sine funksjoner.

Her får du vite alt om hastighet, stigning i terrenget, kaloriforbruk og egeninnsats i forhold til motordrift. Du får også beskjed om hvor langt det er igjen til målet, og et anslått klokkeslett om når du er framme.

Og selvsagt får du vite hvor langt du kan regne med å komme, basert på batteristrømmen, stigning og måten du sykler på.

Ruten omregnes lynkjapt (men dessverre ikke alltid riktig) dersom du velger en annen vei enn den du har lagt inn i utgangspunktet. Skjermen er stor og oversiktlig – og ikke minst i gilde farger.

Lyset og kontrasten justerer seg etter lysforholdene i omgivelsene, og dette fungerer langt bedre enn mobilskjermen, som ofte blir umulig å se når sola står rett på.

FORBINDELSE: Bosch Nyon komuniserer fortløpende med mobilen. Foto: Tore Neset Vis mer

Kommuniserer med mobilen

Du kan legge inn turer direkte på Nyon-enheten, men det er langt enklere å planlegge med mobilappen E-Bike Connect (Android, iOS). Når du er klar, overfører du ruten med ett tastetrykk.

Det finnes også en nettleserversjon som gir deg en samlet oversikt over alle turene dine på en stor skjerm.

Du kan også legge inn kartinformasjon fra andre kilder. Som med Garmin-enhetene kan du importere standard navigasjonsdata via GPX-filer.

Via Bluetooth har du hele tiden forbindelse med mobilen. Du får til og med beskjed om tekstmeldinger. Disse kan du likevel ikke lese på direkten, fornuftig nok med tanke på trafikksikkerheten.

Også for andre motortyper

For Bosch sine argeste konkurrenter Yamaha (PW/PW-X) og Shimano (Steps) finnes det foreløpig ingen skreddersydde alternativer for teknologikåte elsyklister.

Men Impulse har sin egen navigator kalt Evo, og Brose motorsystemer kan bruke navigasjonsenheter og programvare fra Teasi.

Cobi leverer ferdige sett både for Bosch, Brose og Impulse. Du bruker mobilen og en gratis mobilapp. I tillegg får du håndkontroller, lading for mobil og tyverisikring. Den rimeligste varianten koster 249 euro (om lag 2.317 kroner) i Cobis egen nettbutikk.

Det holder med en app

Både Apples App Store og Google Play kan tilby mange gratis og rimelige apper som gjør nesten det samme som et fullblods Bosch Nyon-display, både for tradisjonelle syklister og elsyklister. Her er noen av dem:

Strava (iOS, Android)
Map My Ride (iOS, Android)
Cyclemeter GPS (iOS, Android)
GPS Essentials (Android)
Runtastic for landeveissykkel (iOS, Android)
Runtastic for terrengsykkel (iOS, Android)