Slik fikk de stoppet elsparkesykkel-brannen

Brannvesenet med kreativ slukking.

TOK FYR: Her slukker brannvesenet brann i en elektrisk sparkesykkel ved å putte den i ei søppelbøtte fylt med vann. Foto: Brannvesenet i Oslo/Twitter
TOK FYR: Her slukker brannvesenet brann i en elektrisk sparkesykkel ved å putte den i ei søppelbøtte fylt med vann. Foto: Brannvesenet i Oslo/Twitter Vis mer

«Brannvesenet er på vei til Økernveien etter melding om en el-sparkesykkel som har tatt fyr utendørs», het det seg i en Twitter-melding fra brannvesenet i Oslo torsdag.

Da de var fremme, hadde eieren begynt slukkingen på egenhånd – med pulverapparat og vann. Brannvesenet skjønte raskt at dette kunne gjøres enda mer effektivt og valgte å fylle en søppelkasse med vann som sparkesykkelen så ble senket ned i.

– Ville ikke ha ladet dem innendørs

Vi tok en telefon til pressevakta hos brannvesenet i Oslo, som ikke visste hva årsaken til akkurat denne brannen var. Dog kunne de opplyse om at det var langt fra første gang de hadde opplevd branntilløp på et elektrisk kjøretøy av denne sorten, som det har blitt svært mange av i bybildet det siste året.

– Men jeg ville i hvert fall ikke ha ladet dem innendørs, advarer pressevakta og peker på at slike kjøretøy har store litium-batterier med potensiale for overoppheting og branntilløp, kanskje særlig siden de også brukes utendørs med fare for at skitt og annet legger seg på uheldige steder.

For et drøyt år siden meldte NRK Vestfold om at hus i Tønsberg ble totalskadet etter at et el-sparkesykkelbatteri hadde selvantent.

I samtale med Politiet får Dinside opplyst at det er opprettet en sak på hendelsen med status «under etterforskning», men foreløpig var det vagt med detaljer, utover at det også hadde vært røyk i oppgangen like ved, som kan tyde på at branntilløpet har startet innendørs og ikke under bruk.

Ulovlig modell

Som du ser av bildet fra brannvesenet, er det en Classywalk S500 som har begynt å brenne.

Det er en modell som (lovlig) selges av Stayclassy, men som det ikke er lov å bruke i Norge fordi den med en ekstra kraftig motor har toppfart på 100 km/t.

Disse syklene har vært i rampelyset før – i fjor oppdaget Dinside at disse ulovlige syklene ble solgt gjennom Elkjøps nettsider, som gjorde at eletronikkjeden fjernet dem umiddelbart. Stayclassy uttalte den gang at selv om de er ulvolige å bruke i Norge, er de ikke ulovlige å selge.

På sine nettsider opplyser de under produktomtalen av denne spesifikke elsparkesykkelen, at produktet ikke er lovlig å bruke i Norge.

Dinside har prøvd å få kontakt med Stayclassy både via e-post og telefon for å få en kommentar til det inntrufne, men vi har foreløpig ikke fått noe svar.