<strong>BRANSJEFORBUND VIL VURDERE UTESTENGELSE:</strong> Rana Plast AS har nektet å etterkomme myndighetenes vedtak om tilbakekalling av Rana 430 og Rana 540. Bransjeforbundet Norboat sier at de ikke ønsker medlemmer som ikke følger lovverket, og vil vurdere å oppheve medlemskapet dersom vedtaket blir stående og Rana Plast velger å ikke følge det. Foto: Farligeprodukter.no
BRANSJEFORBUND VIL VURDERE UTESTENGELSE: Rana Plast AS har nektet å etterkomme myndighetenes vedtak om tilbakekalling av Rana 430 og Rana 540. Bransjeforbundet Norboat sier at de ikke ønsker medlemmer som ikke følger lovverket, og vil vurdere å oppheve medlemskapet dersom vedtaket blir stående og Rana Plast velger å ikke følge det. Foto: Farligeprodukter.no Vis mer

Rana Plast

Risikerer utestengelse

Båtbransjeforbundet vil utestenge Rana Plast dersom vedtaket om tilbakekalling av båter blir stående og Rana Plast velger å ikke følge regelverket og vedtaket.

Publisert
Sist oppdatert

I forrige uke skrev Dinside om tilbakekallingen av to båtmodeller fra den norske båtprodusenten Rana Plast: Rana 430 og Rana 540 - og alle varianter av disse modellene.

Tilbakekallingen gjelder alle båter som er solgt av nåværende eier siden 2014 og fram til i dag - og båter som fremdeles er i salg.

Tilbakekallingen er utstedt av Sjøfartsdirektoratet og årsaken til tilbakekallingen av begge modellene er at de ikke er CE-merket.

Det er krav til CE-merking for fritidsbåter som skal omsettes i Norge. CE-merket viser at de grunnleggende sikkerhetskrav er oppfylt, at produktet er sikkert og at dokumentasjon for dette er tilgjengelig.

Produsenten, som er Rana Plast ved daglig leder Jan E. Pettersen, har etter over ett år med purring fra Sjøfartsdirektoratet ikke greid å framlegge dokumentasjon på at båtene oppfyller kravene til CE-merking.

Som du kan lese i Dinsides artikkel, er Pettersen uenig i vedtaket om tilbaketrekking, men han har ikke vunnet fram med sitt syn overfor Nærings- og fiskeridepartementet, som etter klagebehandling besluttet at vedtaket om tilbakekalling skal opprettholdes.

- Kan ikke ta stilling til saken

Norboat er båtbransjeforbundet i Norge. De representerer fritidsbåtbransjen og har 331 medlemsbedrifter, hvorav 88 er autoriserte medlemmer. Norboat er også høringsinstans og samarbeids- partner for offentlige etater og andre båtlivs-organisasjoner.

Rana Plast er medlem av Norboat, men er ikke autorisert.

Leif Bergaas, daglig leder i Norboat, sier til Dinside at de ikke kjenner saken annet enn det som er omtalt i media og kan derfor bare uttale seg på generelt grunnlag.

- Skal godt gjøres at de tar feil

Han understreker imidlertid at Sjøfartsdirektoratet er kontrollorgan for båtbransjen i Norge - og at alle som produserer og selger båter i EU og i Norge må følge de direktivene som er fastsatt.

- Sjøfartsdirektoratet har gode og store ressurser, det er et svært omfattende apparat. Så det skal godt gjøres at de tar feil, men vi kan likevel ikke gå god for at det aldri skjer, uttaler Bergaas.

- Men man kan ikke omsette eller plassere båter i markedet som ikke oppfyller kravene. Det er forbudt både å stille disse båtene ut på messer og de er forbudt å selge, understreker han.

- Regelverket må følges, og spillereglene på dette området er krystallklare. Vi vil ikke ha produkter med feil og mangler på markedet, sier Bergaas til Dinside.

Kan oppheve medlemskapet

På spørsmål fra Dinside om hvorvidt de kommer til å foreta seg noe overfor Rana Plast, som nekter å følge vedtaket om tilbakekalling, sier Bergaas at Norboat ikke ønsker å ha medlemmer som ikke følger lovverket.

- Betyr det at dere vil utestenge Rana Plast fra medlemskap, eller andre som nekter å etterkomme myndighetens vedtak?

- Hvis vedtaket blir stående, og Rana Plast velger å ikke følge vedtaket og regelverket, vil vi også oppheve medlemskapet, sier Bergaas til Dinside.

- Men vi er kjent med at det er samtaler mellom partene, så vi vil vente og se hva det ender med når samtalene er gjennomført, sier han videre.

Bekrefter møte

Sjøfartsdirektoratet bekrefter overfor Dinside at de skal ha møte med produsenten denne uka.

På spørsmål om det kan ende med at vedtaket blir opphevet, svarer Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet:

- Per i dag har vi ingen konkrete saker knyttet til feil på fartøyene og da er det slik at dersom produsenten framskaffer den dokumentasjon som kreves så kan vedtaket fra oss trekkes tilbake.

- Produsenten har et ansvar for å følge opp vedtaket fra oss. Derfor har vi også jobbet med en avklaring fra departementet på hvilke tiltak som kan settes i verk for å sikre at tilbaketrekkingen gjennomføres av produsent. Dette er ikke avklart enda, og vi vil uansett ikke gjøre noe aktivt der før tidligst etter møtet, sier Aarhus til Dinside.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer