Reagerer på farlig sparkesykkel-trend

Trimming av elektriske sparkesykler er meningsløst, mener Trygg Trafikk. De advarer mot å la trimming bli en trend.

Foto: Geir Olsen / NTB Scanpix
Foto: Geir Olsen / NTB ScanpixVis mer

En elsparkesykkel skal maks komme opp i 20 kilometer i timen, ifølge Forskrift og krav til sykkel §2. Men ved å modifisere sparkesykkelen kan hastigheten gå ytterligere opp. Dinside har funnet en rekke nettsteder som beskriver hvordan man ved å gjøre enkle modifikasjoner, kan få sparkesykkelen til å gå vesentlig fortere.

- Mer enn fort nok

– Det finnes ikke et fornuftig behov for dette. Å styre en elsparkesykkel i 20 kilometer i timen oppleves som mer enn fort nok for de fleste, forteller seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

REAGERER: Bård Morten Johansen hos Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk
REAGERER: Bård Morten Johansen hos Trygg Trafikk. Foto: Trygg Trafikk Vis mer

Trygg Trafikk har fått flere henvendelser om dette, men tror ikke det er et fenomen som gjelder mange.

Ikke bygd for hastighet

I juni hadde totalt 111 personer skadd seg ved bruk av elsparkesykkel. Totalt for de siste tre og en halv månedene april, mai, juni og halve juli er dette tallet 258, ifølge Trygg Trafikk.

Det foreligger ingen tall på hvor mange av ulykkene, om noen, som involverer bruk av modifisert elsparkesykkel, men Johansen mener at slike sykler ikke er bygd for hastigheter over den innebygde fartsgrensen, og at de derfor blir mer ustabile ved trimming.

– Trimming er meningsløst, og det øker bare sjansen for å kjøre på fotgjengere. Høyere fart gir også en betydelig risiko for hodeskader, sier han.

Ønsker hjelmpåbud

Både politiet og Trygg Trafikk ønsker seg et nytt regelverk for elsparkesykler. Krav om hjelm og en nedre aldersgrense på tolv år er to av forslagene.

Det finnes imidlertid flere elsparkesykler i norske butikker som går raskere enn 20 kilometer i timen. Disse faller utenfor bestemmelsene i Vegtrafikkloven, og er derfor ofte merket med «ikke ment for offentlig vei».