Ønsker felles regler for elsparkesykler

Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) ønsker å utarbeide felles regler for utplassering, tilgjengelighet og bruk av elsparkesykler for alle landets kommuner.

ELSPARKESYKKEL: Norsk Kommunalteknisk Forening ønsker felles regelverk for elsparkesykler. 
Foto: Geir Olsen / NTB scanpix
ELSPARKESYKKEL: Norsk Kommunalteknisk Forening ønsker felles regelverk for elsparkesykler. Foto: Geir Olsen / NTB scanpix Vis mer

– NKF mener det bør avklares om elsparkesyklene skal ha faste droppsteder og om det skal settes tak på antall operatører og sparkesykler som kan utplasseres, for eksempel i trå med innbyggertall, sier direktør Rune Aale-Hansen i Norsk Kommunalteknisk Forening (NKF) i en pressemelding.

Han mener det også kan være nyttigere å tydeligere fastslå at elsparkesykler er underlagt samme trafikkregler som sykler.

– Dette handler ikke om å gripe inn i det lokale selvstyre, men å bidra til å dele erfaring og god praksis gjennom utarbeidelse av forståelig og nyttig regelverk. Derfor bør departementet vurdere om dette bør skje i form av forskrift eller veileder. NKF er beredt til å bidra til utvikling av slikt verktøy. Sammen kan vi luke ut det som skaper problemer og usikkerhet i hverdagstransporten, sier NKF-direktøren.

Det finnes ingen nasjonale retningslinjer for bruk av elsparkesykler.

Gjør endringer

I august i fjor innførte Trondheim kommune et midlertidig forbud mot utleie av elsparkesykler fram til retningslinjer var på plass. I februar i år vedtok kommunen å innføre maksfart for elsparkesyklene. Det ble også bestemt at utleie kun kan skje fra 1. april til 1. desember i byen.

I Stavanger ble det i november 2019 bestemt flere regler for både hastighet, antall aktører og pris.

Elsparkesykler som har en egenvekt på under 70 kg defineres som sykkel etter kjøretøyforskriften. De motordrevne framkomstmidlene forskriften omfatter skal ikke ha en konstruktiv hastighet på over 20 km/t.