Ønsker elsparkesykkel-forbud

1 av 4 ønsker totalforbud - og en av to vil ha natt-forbud.

ØNSKER FORBUD: En fersk undersøkelse viser at 1 av 2 nordmenn ønsker å forby el-sparkesykler på nattestid, og 1 av 4 ønsker totalforbud. Utleieselskap mener bedre infrastruktur er løsningen - og sier at en elsparkesykkel ikke går fortere enn en vanlig sykkel. Foto: Berit B. Njarga
ØNSKER FORBUD: En fersk undersøkelse viser at 1 av 2 nordmenn ønsker å forby el-sparkesykler på nattestid, og 1 av 4 ønsker totalforbud. Utleieselskap mener bedre infrastruktur er løsningen - og sier at en elsparkesykkel ikke går fortere enn en vanlig sykkel. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

1 av 2 nordmenn ønsker å forby el-sparkesykler på nattestid, og 1 av 4 ønsker totalforbud. Det viser en fersk spørreundersøkelse fra Trygg Trafikk og Tryg Forsikring.

Det er to år siden elsparkesykler og selvbalanserende kjøretøy ble sidestilt med sykler - og dermed med de samme trafikkreglene som gjelder for syklister på tråsykler.

Siden den tid har det ikke manglet på utfordringer med den nye trafikantgruppen på mange måter: Ulykker, branner, ulovlige sparkesykler som går i 100 kilometer i timen - og kaos med tanke på utleie-sparkesykler som skaper hindringer og trøbbel i gatene.

– Frislippet vi så i fjor skapte nærmest over natten store endringer i trafikken, og verken trafikanter eller myndigheter var forberedt på el-sparkesykkelbølgen. Både fotgjengere, bilister og syklister fikk plutselig en helt ny trafikantgruppe å forholde seg til, sier Ann-Helen Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk, i en pressemelding.

Nå etterlyser trafikksikkerhetsorganisasjonen en strengere regulering av elsparkesyklene.

Blant tiltakene de etterlyser er et forbud mot å drive med utleie av elsparkesykler om natta - og de ønsker generelt en 12-årsgrense samt hjelmpåbud for barn.

Ønsker aldersgrense og hjelmpåbud

– Først og fremst må utleie av el-sparkesykkel reguleres for å legge til rette for et sikrere tilbud. Gjennom enkle tiltak som å bruke geofencing kan tilbyderne redusere farten i områder med mange fotgjengere. I tillegg kan og bør utleie om natten forbys, for å unngå ruskjøring, sier Hansen.

Fartssperrer i enkelte gater ble innført allerede i fjor av enkelte utleieselskaper.

- Videre ønsker vi en nedre aldersgrense for bruk av el-sparkesykler på tolv år, og krav om bruk av hjelm for barn. Det er langt færre som oppgir at de bruker sykkelhjelm på el-sparkesykkel sammenlignet med sykkel og el-sykkel. Vi anbefaler alle å bruke sykkelhjelm også på el-sparkesykkel, fortsetter hun.

I utgangspunktet var det 16-årsgrense for kjøring med små elektriske kjøretøy.

Men etter endringen i 2018, er det ingen aldersgrense for å kjøre elsparkesykkel, ettersom det heller ikke er noen aldersgrense for å sykle. På samme måte er det heller ikke påbudt med hjelm, ettersom dette heller ikke er lovpålagt for syklister generelt.

Både aldersgrense og hjelmbruk var oppe til debatt da myndighetene hadde lovendringen for elsparkesykler og selvbalanserende kjøretøy ute på høring, i forkant av at kjøretøyene ble sidestilt med sykler.

På bakgrunn av innspill fra blant annet Trygg Trafikk, UP og Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet, anbefalte Vegdirektoratet en aldersgrense på 12 år og hjelmpåbud for barn og unge under 17 år, for kjøring med «små elektriske kjøretøy». Dette skulle ikke gjelder for de på sykkel og elsykkel.

Dette ble imidlertid ikke innført, og myndighetene har i stedet oppfordret til å bruke hjelm.

Ønsker forbud på fortau

Det er ikke lov å kjøre overalt, og fortau er et av stedene du skal være spesielt oppmerksom.

Selv om de elektriske sparkesyklene er som sykkel å regne, er det trafikkregler som regulerer adgangen til å sykle på fortau - og sykling er ikke ubetinget tillatt på fortau.

I bysentrum vil man ikke kunne sykle på fortau når det er en viss mengde gangtrafikk - selv om man ikke kan si at et visst antall gående betyr forbud.

Fartsbegrensningene for «syklende» eller «sparkesyklende» gjelder også for ferdsel i gågater, på gatetun og så videre - og der er reglene slik at det er lov å kjøre der, men ikke fortere enn gangfart.

I spørreundersøkelsen fra Trygg Trafikk, sier 6 av 10 at de ønsker et forbud mot elsparkesykler på fortau. Og 1 av 4 sier at de har kjørt i beruset tilstand.

– Det er ikke lov å kjøre forbi fotgjengere i høy fart på fortauet, men i fjor så vi flere eksempler på ulykker hvor berusede på el-sparkesykkel kjørte på fotgjengere i høy fart. Det er et problem, spesielt i Oslo. Vi mener myndighetene bør revurdere om man skal tillate utleie på tider av døgnet hvor brukerne ofte er berusede personer, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

- Infrastrukturen må bedres

Florian Anders, kommunikasjonssjef i utleieselskapet Lime, sier til Dinside at noen av forslagene fra Trygg Trafikk gir mening - men påpeker at de kun gir mening dersom infrastrukturen bedres.

- En elsparkesykkel er ikke mye raskere enn en sykkel, så det man trenger for å bedre sikkerheten, er bedre infrastruktur og bedre sykkelveier. Det er ikke sykkelen i seg selv som er farlig, men hindringer i infrastrukturen, sier Anders til Dinside.

Når det kommer til forslaget med fartssperre, sier han at de har ulike erfaringer med dette fra ulike markeder - og at slike fartssperrer også kan medføre farlige situasjoner dersom systemet tror du er i et område du ikke er og uventet struper farten.

- Når det gjelder bruk av hjelm, anbefaler vi å alltid bruke hjelm. Vi vet at det ikke er påbudt - men vi oppfordrer til å bruke det, sier han.

Anders hevder at kjøring under ruspåvirket tilstand ikke er et stort problem etter deres erfaring, men vedkjenner at det er tilfeller der dette skjer.

- Her er det viktig for oss og alle aktørene å lære folk at de ikke bør kjøre under påvirkning. Samtidig er der viktig med mobilitetsmuligheter på natta, for det er endel som for eksempel jobber nattskift og som er avhengig av alternative transportmåter. Men vi ønsker å gjøre vårt beste, og oppfordringen er: Ikke kjør under påvirkning, bruk hjelm - og så må vi gjøre vårt med tanke på opplæring, sier Anders.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!