VANLIG SKADE: Synkeskader utgjør en stor del av skadene som er meldt inn til Tryg og Sparebank 1 Forsikring i sommer. Lensesystemene går gjerne tette, og dette skyldes manglende vedlikehold. Foto: Tryg Forsikring.
VANLIG SKADE: Synkeskader utgjør en stor del av skadene som er meldt inn til Tryg og Sparebank 1 Forsikring i sommer. Lensesystemene går gjerne tette, og dette skyldes manglende vedlikehold. Foto: Tryg Forsikring.Vis mer

Forsikring på båt

Økning i båtskader etter sommeren

Forsikringsselskap rapporterer om flere båtskader etter en lang, varm sommer. Dette er skadene som oftest meldes inn.

En rekordvarm sommer har skapt enda en rekord, nemlig i antall skader på fritidsbåter:

  • Sparebank 1 Forsikring har fått inn 533 båtskademeldinger i løpet av sommeren, som er en økning på 40 prosent. Dette er rekord.
  • If har hatt en båtskadeøkning på 20 prosent i forhold til forrige sommer, som er 35 prosent flere skader enn en gjennomsnittssommer.
  • Tryg Forsikring har også hatt en økning på 17 prosent. De har fått inn 996 skademeldinger hittil i år, sammenlignet med 854 skader i samme periode i fjor.

Både Sparebank 1 og Tryg Forsikring forteller at gjennomsnittsskaden koster om lag 35.000 kroner.

- Den største skaden har vært på hele 1,7 millioner kroner, sier Ole Irgens i Tryg.

Ser sammenheng mellom sol og skader

Forsikringsselskapet If har tatt skadestatistikken sin fra i sommer og lagt oppå Yrs værgrafer, og da ser de en klar sammenheng mellom antall soldager og skader.

- Fint vær gjør nok båtfolket mindre aktsomme enn når det er dårlig vær. Vi ber folk være like forsiktige og oppmerksomme selv på solskinnsdager, sier informasjonssjef Sigmund Clementz.

Båtene går på grunn eller synker

Når det gjelder hvilke skader som meldes inn til forsikringsselskapene, er det noen gjengangere:

  • Grunnstøting, synking eller andre skader ved fortøyning utgjør cirka en tredel av skadene til Tryg-kundene.
  • Halvparten av skadene til Sparebank 1s forsikringskunder er såkalte synkeskader, altså båter som av forskjellige grunner synker i fortøyning.
  • Kundene av If melder oftest inn grunnstøtinger, som gjerne har stort skadeomfang.
UNDER VANN: Flere båteiere finner båten sin i denne tilstanden når den har stått fortøyd. Godt vedlikehold kan være en enkel og sikker forsikring. Foto: Tryg Forsikring.
UNDER VANN: Flere båteiere finner båten sin i denne tilstanden når den har stått fortøyd. Godt vedlikehold kan være en enkel og sikker forsikring. Foto: Tryg Forsikring. Vis mer

Dårlig vedlikehold er grunnen til flere av skadene, ifølge Sparebank 1 Forsikring og Tryg. Lensesystemene går gjerne tette, og dette skyldes manglende vedlikehold.

- Båtene har kanskje stått på land i flere sesonger og folk tror at båten holder seg like fin, men sånn er det ikke. En tommelfingerregel er at det årlige vedlikeholdet koster en drøy tusenlapp per fot, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Sparebank 1 Forsikring.

Irgens i Tryg understreker at mange av skadene skjer når båten ligger fortøyd. Dette er typisk skader som kunne vært unngått dersom båteier hadde vært mer påpasselig med tilsyn og vedlikehold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Bli bedre kjent med båten din

If, derimot, ser ingen sammenheng mellom vedlikehold og båtskader.

TIL GRUNNE: Bildet viser en stor trebåt, hvor natingen er i ferd med i slippe helt opp mellom bordgangene. Båten tok inn store mengder vann på kort tid og sank på grunn av dårlig eller ingen form for vedlikehold. Foto: Sparebank 1 Forsikring.
TIL GRUNNE: Bildet viser en stor trebåt, hvor natingen er i ferd med i slippe helt opp mellom bordgangene. Båten tok inn store mengder vann på kort tid og sank på grunn av dårlig eller ingen form for vedlikehold. Foto: Sparebank 1 Forsikring. Vis mer

- I likhet med andre deler av hverdagen, ser vi en tendens til at ansvaret for vedlikehold av eiendeler overlates til andre enn oss selv: Flere overlater båtoverhaling til profesjonelle aktører, sier Clementz.

Dette står du fritt til å gjøre som båteier, men en konsekvens er at du blir «dårligere kjent» med båten din, legger Clementz til. If tror at flere båtskader kunne vært unngått dersom folk kjente båtens tilstand bedre.

Tryg Forsikring anbefaler deg å sørge for at båten er skikkelig fortøyd i en god havn med adgangsbegrensing, samt at du sjekker båten ofte, særlig om det er mye vind, nedbør og når den ligger i opplag om vinteren.