Ulvang, Dæhlie, Kari Traa, Johaug, Norrøna, Bergans:

Norske sportsklær: Ingen av disse er «made in Norway»

Norske idrettshelter har gitt navn til norske sportsklær. Men hvor norske er egentlig de «norske» sportsklærne?

NORSKE SPORTSKLÆR? INGEN AV DISSE ER «MADE IN NORWAY»: Det blir ikke mye norskere enn norske idrettshelter som Ulvang, Dæhlie, Johaug, Kari Traa, Bergans og Norrøna. Men hvor mye av produktene med de norske merkenavnene, produseres egentlig i Norge? Det korte svaret er: Nesten ingenting. Foto: Kristin Sørdal
NORSKE SPORTSKLÆR? INGEN AV DISSE ER «MADE IN NORWAY»: Det blir ikke mye norskere enn norske idrettshelter som Ulvang, Dæhlie, Johaug, Kari Traa, Bergans og Norrøna. Men hvor mye av produktene med de norske merkenavnene, produseres egentlig i Norge? Det korte svaret er: Nesten ingenting. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Det er ikke få norske idrettshelter som har gitt navn til norske merkeklær: Ulvang, Dæhlie, Kari Traa, Johaug, Tufte - og nå kommer også Northug etter. Dette bare for å nevne noen. Så har vi selvsagt også andre norske merker innenfor samme sjanger, som Bergans og Norrøna.

Det er ikke urimelig å tenke «norsk» når man hører disse merkenavnene - kanskje spesielt når det kommer til idrettsheltene som vi forbinder med norske flagg på brystet.

Men hvor «norske» er egentlig disse norske sportsklærne? Hvor stor del av produksjonen er det egentlig som foregår i Norge?

«Designed in Norway. Made in China»

En nærmere kikk på merkelappene til klær fra de nevnte merkene levner ingen tvil, det «norske» i selve klesproduksjonen synes begrenset:

Ingen av plaggene vi har sjekket, er laget i Norge.

Dæhlie, Kari Traa, Johaug, Bergans, Norrøna: Her er det mye «Made in China».

ÆRLIG: Kari Traa merker klærne sine slik at det ikke er noen tvil om produktets opprinnelse: Designed in Norway. Made in China. Kari Traa har ingen produksjon i Norge. Foto: Kristin Sørdal
ÆRLIG: Kari Traa merker klærne sine slik at det ikke er noen tvil om produktets opprinnelse: Designed in Norway. Made in China. Kari Traa har ingen produksjon i Norge. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

- Vi produserer ikke i Norge

Vi har spurt noen av de norske sportsmerkene hvor stor del av produksjonen deres som foregår i Norge - og hvor de produserer klærne sine.

Svarene er temmelig like:

- Vi har ingen produksjon i Norge, sier Linda Linnebo på vegne av Dæhlie Sportswear til Dinside - og fortsetter med å fortelle at de hovedsakelig produserer sine klær i Asia og noe i Europa.

Sissel Himle, PR- og markedssjef for Kari Traa, sier det samme:

- Vi har ingen produksjon i Norge, sier Himle til Dinside, og forteller at deres klær hovedsakelig produseres i Asia.

Merkevarene Dæhlie Sportswear, Kari Traa og Johaug er alle en del av selskapet Active Brands.

- De beste er ikke i Norge

Martin Lien, markedsdirektør i Norrøna, sier til Dinside at alle prototyper og prøver designes, utvikles og produseres i Norge - men når produktene skal settes i produksjon så skjer dette utenlands.

- Vi måtte slutte med bulkproduksjonen i Norge da vi ikke lenger klarte å skaffe verken nok kapasitet eller kompetanse for produksjon av våre produkter. De beste i vår industri på produksjon av teknisk bekledning er per i dag rett og slett ikke i Norge, sier Lien og henviser til en liste over fabrikker de bruker, på nettsida deres.

Etter å ha Googlet halve fabrikklisten ser vi at det er mange som ligger i Asia, som Hongkong, Kina, Vietnam og Bangladesh.

MADE IN CHINA: Bergans of Norway. Made in China. Bergans hadde fabrikk i Norge til 1990, men etter det er det meste av produksjonen flyttet til utlandet, hovedsakelig Kina, Vietnam og Burma. Foto: Kristin Sørdal
MADE IN CHINA: Bergans of Norway. Made in China. Bergans hadde fabrikk i Norge til 1990, men etter det er det meste av produksjonen flyttet til utlandet, hovedsakelig Kina, Vietnam og Burma. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Bergans er et annet merke med sterke forbindelser til norsk natur. Yngvill Ofstad, ansvarlig for bærekraft i Bergans, sier til Dinside at de hadde produksjon i Norge helt fram til 1990.

- Fabrikken vår brant ned til grunnen i 1986. Vi forsøkte å starte opp igjen produksjon i Norge, men klarte ikke å få i gang lønnsom drift. Dermed ble produksjonen flyttet utenlands, forteller Ofstad til Dinside, og legger til at de i dag produserer produktene sine hovedsakelig i Kina, Vietnam og Burma.

Men noe produksjon har Bergans fremdeles i Norge:

- Vi produser fortsatt Ally kanoer i Nittedal i Norge. Og et par produkter, vanter og skjerf, produseres av norsk alpakkaull i Norge, forteller Bergans' bærekraftsansvarlige.

- Bruker norsk ull i kolleksjonen

Ulvang-merket ble startet av skiløperen Vegard Ulvang. Lars Thronsen, merkevaredirektør i Ulvang, sier til Dinside at de ikke har noen fabrikker i Norge, men at norsk ull som brukes i produksjonen er spunnet i Norge.

- Vi skulle ønske at vi kunne produsere mer i Norge. I dag har vi dessverre ingen produksjon av tekstiler i Norge. Vi kjøper derimot mer og mer norsk ull som blir spunnet på norske spinnerier, sier Thronsen.

På samme måte som Bergans og Norrøna forklarer han utenlandsproduksjonen med at det ikke finnes fabrikker i Norge som kan produsere i så store volum som de trenger, og til konkurransedyktige priser.

- Vi produserer i hele verden, primært i Europa og i Kina. Vi har flyttet en god del produksjon tilbake til Europa de siste åra, hvor ledetider (tiden fra ordren kommer til ferdig produkt er levert, red.anm.) og fleksibiliteten er større. Det er også lettere å følge opp fabrikker og produksjon når fabrikken ligger nærmere vårt hovedkontor, sier Thronsen, og legger til at de har åpne leverandørlister som man kan klikke seg inn på, fra nettsida deres.

- Merker tydelig med produksjonsland

Det er ikke til å komme ifra den sterke forbindelsen de norske idrettsheltene og de andre norske merkevarenavnene nevnt ovenfor, har til Norge.

- Man kan kanskje forvente at forbrukere forbinder deres produkter med Norge, ettersom navnet klart forbindes med Norge? Hva er grunnen til at ikke en større del av produksjonen foregår i Norge?

- Vi har merkevare med sterkt DNA og tydelig assosiasjoner til en av verdens beste langrennsløpere. Vi assosieres til langrenn og innovasjon enhver toppidrettsutøver søker etter i alt sitt utstyr, sier Linnebo i Dæhlie Sportswear, og avviser at det dertil ligger en forventning om produksjon i Norge.

Hun påpeker at det er krav om tydelig merking av produksjonssted i alle varer, som de etterkommer.

Også Himle i Kari Traa sier til Dinside at de merker alle klær tydelig med produksjonslandet på merkelappen i plagget, som ikke kan misforstås.

- Vi er en norsk merkevare som er tuftet på verdiene til personen Kari Traa. Som en merkevare er vi mer enn bare produkter og vi bruker stort sett norske navn på produktene våre, sier Himle.

Lien i Norrøna påpeker at navnene de bruker på sine produkter, er på bakgrunn av hvor produktet kan egne seg å brukes - ikke hvor det er laget:

- Alle våre kolleksjoner har navn etter områder der det egner seg godt å drive med aktiviteten kolleksjonen eller klærne er utviklet for - ikke hvor den er produsert, understreker Lien i Norrøna, og legger til at han ikke tror det er mange som vil misforstå der og tro at klærne er produsert i Finnskogen, på Trollveggen eller Falketind - for å nevne noen steder som vi har navngitt kolleksjonene våre etter.

Han forteller videre at de er midt i et større prosjekt der de jobber med å bygge sin egen fabrikk i Europa, med ambisjonen om å få produksjonen nærmere hjem igjen.

- Designere og produktutviklere sitter i Norge

Yngvill Ofstad i Bergans påpeker at produksjonen er en viktig del av et produkt, men at det er en del av et lengre utviklingsløp:

De har designere, produktutviklere, materialeksperter, mønsterkonstruktører og andre som sitter i Hokksund i Norge, sammen med dem som jobber med logistikk, innkjøp, salg, markedsføring – og bærekraft.

- Det er klart at forbrukere forbinder våre produkter med Norge, og det håper vi at de vil fortsette å gjøre. Vi har en lang og stolt norsk historie og vi har god erfaring med å utvikle klær og utstyr som skal brukes ute i den norske og nordiske naturen, og som skal tåle klimaet her i nord og i andre fjellområder, sier Ofstad - og understreker at de ikke kjøper inn ferdigvarer, men designer og utvikler produktene selv – i Norge, tilpasset til det markedet de selger i.

- Vi tester alle våre produkter etter norsk standard og i norsk natur. Vi overholder strenge norske og europeiske lover og regler, blant annet i forhold til kjemikalier.

Hun sier at noen av grunnene til at de ikke har en større del av produksjonen i Norge, har med kostnader å gjøre, og at det ikke finnes produksjonskapasitet eller ekspertise og kompetanse i stor nok grad, her hjemme.