TRYGGERE I TRAFIKKEN: Biler og motorsykler har det allerede. Nå kommer ABS-bremsene også for elsykler. Foto: Bosch
TRYGGERE I TRAFIKKEN: Biler og motorsykler har det allerede. Nå kommer ABS-bremsene også for elsykler. Foto: BoschVis mer

Bedre sikkerhet på elsykkel

Nå kommer ABS-bremser for elsykkel

Skal bli tryggere å stoppe på grusen.

Plutselig er hun der, den lille jenta med dokkevogna på sykkelstien. Han hogger til for å unngå katastrofen. Jenta går det heldigvis bra med, med syklisten havner på legevakta etter en flytur over styret og et ublidt møte med asfalten.

På sykkel er det ofte vanskelig å finne balansen mellom kontrollert nedbremsing og full stopp. Dette er enda mer kritisk med elsykler, som har langt høyere vekt enn tradisjonelle tråsykler.

Bosch, den tyske storprodusenten av elsykkelmotorer, mener at de har funnet løsningen. Nå vil de utstyre elsyklene med ABS-bremser, i likhet med biler og motorsykler.

Fire av åtte falt igjennom i NAF-test

Elsykler er ofte 10–15 kilo tyngre enn vanlige tråsykler, og konsekvensene kan bli betydelig større om du treffer noe i stor fart.

SLIK FUNGERER DET: Slik gikk det da det tyske magasinet Velomotion testet de nye ABS-bremsene fra Bosch. Video: VelomotionVis merVis merVis mer Vis mer Vis mer Vis mer

I fjor fikk NAF testet åtte elsykler på det norske markedet. Det viste seg at fire av dem hadde for dårlige bremser.

Selv om det finnes fullt brukbare elsykler med felgbremser og pedalbrems, anbefaler folk i bransjen hydrauliske skivebremser.

STOR KLUMP: ABS-kontrollenheten øker vekta med hele 800 gram, og er ikke akkurat diskret. Foto: Bosch Vis mer

– Langt færre ulykker

Ifølge Bosch vil antallet trafikkulykker på sykkel kunne reduseres med 25 prosent om alle sykler ble utstyrt med ABS.

Nedgangen i alvorlige skader vil ifølge selskapet kunne bli redusert enda mer dramatisk.

Selve bremsene er produsert av Magura, en tysk konkurrent til sykkeldelprodusenter som Shimano, Tektro og SRAM.

Helt ny er likevel ikke ideen med elektronisk kontrollert nedbremsing på elsykkel.

I 2013 lanserte den norske sykkelmekanikeren Olav Berve en modulator som skulle hindre «hodet over styret»-bråbrems med kraftige skivebremser og tidligere har vi sett ABS-liknende bremser både fra italienske Pinarello og tyske Brake Force One.

ABS-bremsene fra Bosch/Magura kommer på markedet høsten 2018.