Elsparkesykkel

Nå er de klare for glatte vinterveier

Circ utstyrer elsparkesyklene sine med vinterdekk og «rød knapp» for de verste vær-dagene. Trygg Trafikk ber brukerne likevel om å være forsiktige.

OVER HELE EUROPA: Circs elektriske sparkesykler er tilgjengelige i 12
land og 45 byer, og blir brukt av flere hundre mennesker hvert minutt. Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters/NTB Scanpix.
OVER HELE EUROPA: Circs elektriske sparkesykler er tilgjengelige i 12 land og 45 byer, og blir brukt av flere hundre mennesker hvert minutt. Foto: Kai Pfaffenbach/Reuters/NTB Scanpix. Vis mer

Den tyske elsparkesykkelleverandøren Circ, som blant annet finnes rundt flere gatehjørner i Oslo, utstyrer i disse dager sparkesyklene sine med vinterdekk.

- I tillegg har vi utviklet en funksjon som gjør at vi kan deaktivere alle elsparkesykler vi har ute i gatene med ett enkelt knappetrykk, hvis vi opplever at værforholdene gjør det for risikabelt å kjøre, sier nordisk sjef Emil Åkesson i en pressemelding.

De nye vinterdekkene vil være klare i desember.

Vurderer piggdekk

Også Voi vil fortsette elsparkesykkelutleie. De vil ta en vurdering av været i Oslo fra dag til dag, og vi vil kun sette ut elsparkesyklene sine i gatene på dager der de mener det er helt trygt for brukerne og andre i byen.

- Akkurat nå vurderer vi mulighetene for å utstyre de elektriske sparkesyklene våre med piggdekk, men vi har ingen konkret informasjon om når det vil skje, sier Pira Thiru, City Operation Manager for Voi i Oslo, til Dinside.no.

Hvis vinterforholdene blir for heftige og veibanen for utrygg for brukerne våre, setter Voi ikke ut noen elektriske sparkesykler i byen i løpet av den dagen, legger han til.

- Grunn til å være forsiktig

Trygg Trafikk mener det er viktig at utleier av elsparkesykler forbereder seg til vinteren, og gjør fornuftige grep som forhindrer ulykker.

- Det viktigste her er at alle aktører på kort tid kan stanse all bruk når forholdene krever det. Vi håper alle utleieselskap tar et aktivt valg rundt dette og setter sikkerheten til trafikantene først, sier kommunikasjonsrådgiver Christoffer Solstad Steen til Dinside.no.

Om Circs vintergrep sier han at han er usikker på hvilken kvalitet vinterdekkene vil ha, samt anbefaler alle utleiere av elskparkesykler om å tenke nøye gjennom når det er greit å leie ut disse og når det er fornuftig å la de stå.

De fleste av oss parkerer motorsykler, mopeder og sykler i garasjen om vinteren, og det er det en god grunn til. Det blir nemlig ekstra krevende å skulle håndtere slike kjøretøy på vinterføre, fortsetter Solstad Steen.

- Vi må også tenke på at det er andre i trafikken som får lengre bremselengde på glatt føre enn ellers. Dermed bli risikoen for å bli påkjørt av andre høyere, sier han.

Reduserer antall sparkesykler i gatene

Frost og glatte veier kan være et problem i hele Norden. Selv om Circ reduserer antall elsparkesykler i Oslo på vinterstid, vil de ikke fjerne hele tilbudet. Mange brukere setter nemlig stor pris på å kunne bruke sparkesyklene som en del av sin hverdag, og det tilbudet ønsker de derfor å gi dem også gjennom vinteren, fortsetter Åkesson.

I Oslo blir veier og sykkelveier gruset, saltet eller måkt effektivt for å gjøre det trygt for innbyggerne å bruke sine foretrukne transportmidler til og fra jobb og andre daglige aktiviteter.

Likevel er det nødvendig å være ekstra forsiktig når vinteren kommer for fullt. Circ har følgende fem råd for sikker elsparkesykling i vinter:

  1. Bruk alltid hjelm når du kjører el-sparkesykkel.
  2. Kontrollér at bremser og lys fungerer før du kjører.
  3. Senk farten i svinger og på brostein.
  4. Kjør mer forsiktig på vått eller glatt føre.
  5. Sjekk om el-sparkesykkelen har vinterdekk.

Holder åpent hele vinteren

Lime varsler denne uka at også deres elsparkesykler blir tilgjengelig i Oslo gjennom hele vinteren, men også denne tjenesten kan bli stengt på kort varsel.

– Vinterføret i Oslo er en utfordring. Derfor stiller vi godt forberedt, sier Konstantin Morenko, norgessjef i Lime, i en pressemelding.

Elsparkesykkelutleieren sier de hver morgen vil gjøre en vurdering om de skal plassere ut elsparkesyklene, basert på vær og føre. I tillegg kan de stenge Lime-appen umiddelbart hvis været ikke lenger tillater forsvarlig kjøring, opplyser Lime i pressemeldingen.

– Vinterføret i Oslo er en utfordring. Derfor stiller vi godt forberedt, sier norgessjefen.

Lime kommer med følgende seks tips til kjøring på vinterføre:

  1. Skru ned farten.
  2. Vær forsiktig med å svinge, og estimer ekstra bremselengde.
  3. Vær oppmerksom på sølepytter, is og våte metalloverflater.
  4. Bruk refleks, og anta at bilene ikke kan se deg i mørket.
  5. Bruk hansker, det kan bli kaldt å holde i styret.