SIDESTILLES MED SYKKEL: Nå har Samferdselsdepartementet bestemt at hoverboard og andre små elektriske kjøretøy, sidestilles med sykkel. Det er ingen aldersgrense og det er ikke påbud om hjelmbruk. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
SIDESTILLES MED SYKKEL: Nå har Samferdselsdepartementet bestemt at hoverboard og andre små elektriske kjøretøy, sidestilles med sykkel. Det er ingen aldersgrense og det er ikke påbud om hjelmbruk. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Hoverboard, Segway og små elektriske kjøretøy

Nå blir små elektriske kjøretøy sidestilt med sykkel

Nytt regelverk for små elektriske kjøretøy er klart. De sidestilles med sykkel, og det blir ikke aldersgrense eller hjelmpåbud.

1. juli 2014 ble det lov å kjøre selvbalanserende kjøretøy i Norge, da med 16-årsgrense og med mange begrensninger til hvor man kunne kjøre.

Og slik har det vært, inntil nå.

Regjeringen har i dag fastsatt nytt regelverk for små elektriske kjøretøy, som blant annet innebærer at aldersgrensen fjernes.

Dette gjelder for hoverboard/ståbrett, selvbalanserende kjøretøy som Segway og andre små, elektriske kjøretøy.

Ønsket 12-årsgrense og hjelmpåbud

For nøyaktig ett år siden gikk regjeringen ved samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ut og meldte at de ønsket å endre reglene for små elektriske kjøretøy som ståhjulinger og el-sparkesykler, slik at de ble sidestilt med vanlige tråsykler.

Regjeringen ønsket blant annet å fjerne aldersgrensa som er i dag – noe som ble møtt med stor motstand fra både politi og trafikksikkerhetsorganisasjoner.

På bakgrunn av høringssvarene ønsket Vegdirektoratet å se på muligheten for et alders- og hjelmkrav for kjøring av små elektriske kjøretøy – og de kom med et nytt forslag til regelverk.

Dette forslaget, som Samferdselsdepartementet nå har tatt stilling til i sitt arbeid med nytt regelverk, omfattet både 12-årsgrense og hjelmpåbud for noen kjøretøygrupper, hastighetsgrenser og forsikringsspørsmål.

Du kan lese mer om forslaget som i denne artikkelen på Dinside.

– Mer moro

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier i en pressemelding at regjeringen i dag har fastsatt nytt regelverk for små elektriske kjøretøy.

Det blir ingen aldersgrense og ikke hjelmpåbud, som Vegdirektoratet foreslo i det siste forslaget.

– Enklere regler, mindre byråkrati og litt mer moro i hverdagen. Nå forenkler vi regelverket for små elektriske kjøretøy, som el-sparkesykler og ståhjulinger. De likner mye på sykkel med tanke på bruksområde. Derfor likestiller vi nå slike kjøretøy. De skal nå kunne brukes på samme områder og under samme vilkår. Det gjør det enklere både for brukere og myndigheter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ingen aldersgrense

– Denne regjeringen vil forenkle regelverk og fjerne unødvendige forbud. I 2014 gjorde regjeringen bruk av selvbalanserende kjøretøy lovlig i Norge. Nå tar vi nye skritt og endrer regelverket slik at også andre små elektriske kjøretøy tillates, og det blir de samme reglene for alle slike kjøretøy som for sykkel. Det blir ingen aldersgrense, og man kan bruke de samme områdene som syklende og gående, sier Solvik-Olsen.

Klassifisering som sykkel vil innebære at det ikke er godkjenningsplikt, og heller ingen regis­trerings­plikt eller forsikringsplikt.

Brukeren har ansvaret for at kjøretøyet oppfyller vilkårene for å kunne anses som sykkel.

– Oppfordrer til hjelmbruk

Reglene om særlig aktsomhet overfor andre trafikanter når kjøretøyet brukes på eksempelvis fortau eller gangvei, skal også gjelde for brukere av små elkjøretøy.

  • Av trafikksikkerhetshensyn er vekten på slik kjøretøy begrenset oppad til 70 kilo, inkludert batteri.
  • Bredden skal ikke være over 85 cm, lengden ikke over 120 cm, og maksimal hastighet ikke over 20 kilometer i timen.
  • De tekniske kravene tilsvarer i hovedsak de som har vært gjeldende for selvbalanserende kjøretøy
  • Kjøretøyet skal være utstyrt med frontlys, baklys og reflekser.
  • Det stilles også krav til bremsekraft. Kjøretøyet skal i tillegg ha signalhorn eller signalklokke, tilsvarende som for sykkel. Det kan imidlertid gis unntak fra disse kravene der slikt utstyr ikke kan monteres.
  • Det er ikke krav om bruk av hjelm eller obligatorisk opplæring.

– Selv om det ikke er krav om bruk av hjelm, vil jeg oppfordre alle som ferdes på både sykkel og små elektriske kjøretøy til å bruke hjelm, kjøre forsiktig og ta hensyn til andre trafikanter, spesielt overfor gående, sier Solvik-Olsen.

– Trist at det ikke er mer fokus på sikkerhet

Trygg Trafikk er en av høringsinstansene som har kommet med innspill under arbeidet med de nye reglene. Både Trygg Trafikk, UP og Trafikksikkerhetsseksjonen i Vegdirektoratet ønsket en 12-årsgrense. Men slik ble det ikke.

– For det første synes vi det er trist at det ikke er mer fokus på sikkerhet når de gjør en slik endring. Det er fokus på mindre byråkrati og mer moro i hverdagen, men det er en utfordring, tenker vi, at det ikke er mer fokus på sikkerheten, sier Tori Grytli, fagsjef i Trygg Trafikk, til Dinside.

– Bakgrunnen for at vi ønsket en aldersgrense, er at vi tror og mener denne typen kjøretøy er vanskeligere å håndtere enn en sykkel, både når det gjelder bremsing og manøvrering. Vi er redd det kan bidra til flere skader. Når de til og med skal kunne kjøre på fortau, er det også fare for skader både på seg selv og andre.

Trygg Trafikk ønsket også hjelmpåbud for de yngste, men det er det ikke i de nye reglene.

– Det er det samme her; det er synd at det ikke er mer fokus på sikkerheten, sier Grytli.

Hun sier videre at vi har lite kunnskap om ulykker med små elektriske kjøretøy i Norge, og at det er en utfordring fordi statistikkene ikke er differensiert på ulike typer sykler.

– Men vi vet at det er en enorm underrapportering på sykkelulykker i Norge. Når man nå gjør en slik endring, er det viktig at vi følger med på utviklingen i skadestatistikken, sier Grytli til Dinside.

– Det er de som beslutter det

Anette Hauge i seksjon for Trafikkadferd i Vegdirektoratet sier til Dinside at dette er en politisk beslutning helt uten dramatikk.

– Vårt faglige råd var alders- og hjelmkrav men nå har Samferdselsdepartementet besluttet noe annet - og den politiske beslutningen er helt fin for oss. Det er vi som skal utrede det og så er det de som beslutter det, sier Hauge til Dinside.

– Men vi anbefaler selvsagt bruk av hjelm, understreker hun.