ULOVLIG: Forbrukerrådet mener Coca-Colas Youtube-kanal CokeTV Norge i sin helhet er ren markedsføring rettet mot barn og unge, og klager inn kanalen til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Her er programleder Markus Bailey og youtuber Dennis Vareide fra en sending på Tusenfryd. Foto: skjermdump.
ULOVLIG: Forbrukerrådet mener Coca-Colas Youtube-kanal CokeTV Norge i sin helhet er ren markedsføring rettet mot barn og unge, og klager inn kanalen til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Her er programleder Markus Bailey og youtuber Dennis Vareide fra en sending på Tusenfryd. Foto: skjermdump.Vis mer

Klage på reklame for Coca-Cola

Mener Coca-Cola bryter loven på Youtube

CokeTV Norge retter markedsføringen i sin helhet mot barn og unge, ifølge Forbrukerrådet.

- CokeTV Norge er i sin helhet markedsføring av Coca-Cola. Ikke bare kjennetegnes Youtube-kanalen av kjendisprofiler, men den bygger også på humor, konkurranser og språk som klart appellerer til barn og ungdom, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Programleder for kanalen er Markus Bailey, tidligere barne-TV-vert, og blant gjestene finner vi Dennis Variede, Malin Nesvoll, Emzia og Ola Klæbo.

Kommentarfeltet bærer også tydelig preg av at mange av de som engasjerer seg, er fra de helt unge aldersgruppene, ifølge Instefjord.

Derfor har altså Forbrukerrådet klaget inn kanalen til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), et utvalg som med klare retningslinjer på at matbransjen ikke skal rette markedsføring av usunn mat og drikke mot barn under 13 år, og skal vise aktsomhet mot ungdom.

- Viktig å slå ned på slike overtramp

Instefjord mener klagen av CokeTV Norge gir matbransjen en mulighet til å vise at de ønsker å beskytte både barn og ungdom. Han mener det er spesielt viktig å slå ned på overtramp som gjelder markedsføring i sosiale medier, noe barn og unge bruker mye tid på, og hvor reklamen ofte er «forkledd» som underholdning.

MFU har ikke klargjort hva det betyr å vise aktsomhet i veiledningen som er laget for markedsføring i sosiale medier.

- Hvis ikke utvalget får på plass noen praksis på aktsomhetspunktet som gjelder ungdom, er det på tide at retningslinjene strammes inn, eller at ordningen erstattes med en lovregulering, mener Instefjord.

Coca-Cola vil gå grundig til verks

I en e-post til NRK skriver kommunikasjonssjef i Coca-Cola Norge, Per Hynne, følgende som svar på kritikken fra Forbrukerrådet:

«Vi kan bekrefte at vi er klaget inn til MFU av Forbrukerrådet. Og vi noterer oss at Forbrukerrådet kontakter media for å få på en mediesak før vi overhodet har mottatt klagen*. Vi vil nå følge den formelle prosedyren der vi nå vil gå grundig gjennom den sju sider lange klagen som vi har fått oversendt fra MFU og gi god dokumentasjon på hvordan vi jobber med CokeTV. Deretter vil MFU gjøre sin vurdering. Inntil dette er gjort kan vi ikke kommentere saken utover at vi tar retningslinjene fra MFU på høyeste alvor for å sikre at våre kommunikasjonsaktiviteter er godt innenfor rammene fastsatt av MFU».

* MFU mottok klagen fra Forbrukerrådet fredag, men på grunn av en feil hos MFU ble klagen ikke oversendt til Coca-Cola før tirsdag, selv om Forbrukerrådet fikk beskjed om at den var det.