Coronavirus

Matbutikkenes corona-tiltak

Matbutikkene har iverksatt ekstra tiltak med tanke på coronaviruset.

CORONA-TILTAK I BUTIKKEN: Butikkjedene har skjerpet renholdet, som desinfisering og vask av kurver, skjermer, håndtak og smågodthyllene. Det er også slutt på smaksprøver. Foto: Kristin Sørdal
CORONA-TILTAK I BUTIKKEN: Butikkjedene har skjerpet renholdet, som desinfisering og vask av kurver, skjermer, håndtak og smågodthyllene. Det er også slutt på smaksprøver. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

I lys av coronaviruset (Covid-19) anbefaler smittevernseksperter å være ekstra nøye med håndhygienen etter å ha tatt på steder mange andre berører i løpet av en dag.

Dette kan være steder som eksempelvis dørhåndtak, heisknapper, gelendre på rulletrapper og handlevogner. Også pengesedler kan være en mulig smittekilde.

I matbutikkene er det mange som berører mye; det kan være handlevogner, frukt i fruktdisken, tasteskjermer, smågodthyllene og mange andre steder.

Noen av dagligvarekjedene har allerede innført skjerpede tiltak i forbindelse med coronaviruset.

God håndhygiene er det viktigste enkelttiltaket for hindring av smitte. Kan du bruke hånd-desinfisering på den riktige måten? Mette Fagernes fra Folkehelseinstituttet forteller deg de enkle grepene for få bakteriefrie lanker. Video: Lars Eivind Bones Vis mer

Coop: Ekstraordinære tiltak

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier til Dinside at de følger tett med på situasjonen knyttet til spredningen av coronaviruset og at de følger rådene fra norske helsemyndigheter.

- Vi oppfordrer alle våre kunder og ansatte til å gjøre det samme. Når det gjelder hygiene i våre butikker så har vi allerede strenge rutiner. Butikkene våre er ekstra nøye med rutinene i disse tider, og passer på å vaske berøringsflater i butikkene, sier Kristiansen.

I tillegg har butikkjeden innført ekstraordinære tiltak:

- Coop har likevel valgt å iverksette ekstraordinære tiltak i våre butikker i forbindelse med coronaviruset. Mange av våre butikker har satt ut desinfiserende middel til kundene sine, sier han.

Touchskjermer, håndtak, handlevogner og andre steder som kunder ofte berører, skal ifølge Kristiansen vaskes med ulike intervaller:

- Alle touch-skjermer for kunder, som for eksempel vekter i frukt- og grøntavdelingen, selvscanning, vensafe-skjermer, panteautomat, smågodthyllene, bankterminaler osv. vaskes minst tre ganger om dagen. Det samme gjelder håndtak og lokk som kunder berører, som skyvelokk til frysere, dører til brød-, fryse- og kjøleskap og lokk til løsvektvarer. Håndtak på handlevogner og handlekurver skal også vaskes hver dag, sier Kristiansen - og legger til at alle smaksprøver der kunder selv forsyner seg og ansatte ikke har kontinuerlig oppsyn med, har utgått midlertidig.

Kristiansen kommenterer også at det er svært mange aktører som kjøper desinfiserende middel i disse dager, noe som har ført til knapphet hos leverandørene.

- Det er helseinstitusjoner som nå blir prioritert, men vi jobber kontinuerlig med å skaffe mer desinfiserende middel til butikkene våre slik at alle skal få dette på plass.

Rema 1000: Blant annet desinfisering av vogner

Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000, sier til Dinside at de blant annet har innført ekstraordinære tiltak som innebærer desinfisering av vogner.

Han understreker at de har tett dialog med myndighetene og at de støtter seg på det som til enhver tid gis av fakta og råd fra Folkehelseinstituttet.

- Dette innebærer blant annet gode rutiner på håndhygiene i butikker, kontorer og lagre, sier han.

- Videre har vi innført rutiner med desinfisering av vogner, kurver og andre kontaktflater som bankterminaler, cashguards og tastaturer flere ganger daglig. Dette i tillegg til de ordinære vaskerutinene vi har. Vi opplever at kundene setter pris på tiltakene vi gjør, sier Hägg til Dinside.

Tar beina fatt: Merk deg ordet «Wuhan Shake». Det er den nye virale trenden på hvordan man kan hilse på andre mennesker uten å bli smittet av Corona. Video: Endre Vellene / Dagbladet Vis mer

Norgesgruppen: Ekstra påpasselig

Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen, sier til Dinside at de er ekstra påpasselige - og at de har kuttet alle smaksprøver.

- Vi forholder oss til helsemyndighetenes råd og anbefalinger og følger utviklingen i sitasjonen tett. Per i dag er ikke våre butikker eller virksomheten ellers direkte berørt, og vi anser at vi har gode rutiner for hygiene og renhold i alle våre butikker, sier Søyland.

- Imidlertid er man naturlig nok ekstra påpasselig med at alle rutiner følges, slik at kundene skal kunne handle trygt i våre butikker, understreker hun.

- Inntil videre vil du heller ikke finne smaksprøver i våre butikker.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!